اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آنچه در مورد دکتر ارتوپدی حاذق در تهران نمی‌دانید!
آنچه در مورد دکتر ارتوپدی حاذق در تهران نمی‌دانید!

آنچه در مورد دکتر ارتوپدی حاذق در تهران نمی‌دانید!

ارتوپدی (Orthopedics) از جمله شاخه‌های مربوط به جراحی است که سیستم حرکتی بدن انسان را تحت بررسی قرار می‌دهد. دکتر ارتوپدی حاذق در تهران نیز فردی است که در این زمینه علم، تخصص، تجربه و مهارت بالایی دارد. سیستم حرکتی بدن شامل: استخوان‌ها، بافت‌های عضلانی، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شوند. هرگونه آسیب به این اعضای بدن اختلالات حرکتی را در دست‌ها، پاها، ستون فقرات، لگن و گردن به وجود می‌آورند.

البته متخصصان ارتوپدی تنها در زمینه جراحی این اندام‌ها فعالیت ندارند و حیطه کاری آنان بسیاری گسترده‌تر از جراحی است. این افراد قادر به تشخیص و درمان هر نوع بیماری که سیستم حرکتی را دچار اختلال کند و موجب تغییرات ساختار بدن شود، هستند.

بیمارانی که دارای محدودیت حرکتی، درد، تغییر شکل استخوان‌ها یا بافت‌های بدن هستند، باید به دکتر ارتوپدی تهران مراجعه کنند. برای آشنایی بیشتر با وظایف این دکترها و تخصص‌های آنها، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

وظیفه دکتر ارتوپدی حاذق در تهران چیست؟

متخصص ارتوپدی یکی از جراحانی است که بیماری‌های مربوط به مشکلات حرکتی بیماران را درمان می‌کند. این پزشکان با دریافت تخصص استخوان و مفاصل به ‌عنوان جراح استخوان شناخته می‌شوند و به همین دلیل به آنان دکتر ارتوپد جراح می‌گویند. مهم‌ترین وظیفه این پزشکان تشخیص درست بیماری و به‌ کارگیری درمان‌های جراحی و غیرجراحی برای مداوای سیستم حرکتی بیماران است.

این افراد در تشخیص و درمان آسیب‌های وارد شده به استخوان، رباط، تاندون و مفاصل مانند: در رفتگی، شکستگی، کشیدگی، پارگی، رگ به رگ شدن و غیره دارای مهارت بالایی هستند.

دلایل بسیاری ممکن است سبب ایجاد اختلالات حرکتی شوند که آسیب‌های ورزشی، ساییدگی مفاصل در اثر افزایش سن، عفونت اندام‌های اسکلتی، ابتلا به سرطان استخوان، بیماری‌های ژنتیکی مانند نرمی ‌استخوان و غیره از جمله مهم‌ترین آنها عنوان می‌شوند.

دکتر ارتوپدی حاذق در تهران از طریق معاینه و دستگاه‌های عکس‌برداری به ‌طور دقیق نوع این مشکلات را تشخیص می‌دهد و به درمان آنها می‌پردازد. در ادامه به بررسی سایر وظایف این پزشکان می‌پردازیم.

1. کنترل و مدیریت درد

دکتر ارتوپدی حاذق در تهران

هرگونه آسیب به بدن موجب ایجاد درد در آن ناحیه می‌شود. آسیب‌های شدید ممکن است که اسکلت بدن را دچار شکستگی یا ضرب‌دیدگی کنند. دکتر ارتوپدی تهران موظف است از طریق روش‌های نوین به کنترل درد یا از بین بردن آن در بدن بیماران کمک کند.

2. بهبود حرکت

از آنجایی‌که هرگونه صدمه به استخوان‌ها، تاندون‌ها، عضلات و غیره موجب کاهش دامنه حرکتی افراد می‌شود، این پزشکان باید از طریق فیزیوتراپی، جراحی یا سایر روش‌های دیگر درمانی دامنه حرکتی این افراد را گسترش دهند. در غیر این صورت انجام کارهای روزمره برای بیماران به سختی صورت می‌گیرد و مشکلات حرکتی آنان گسترش پیدا می‌کند.

3. کمک به پیشگیری از آسیب‌های مفصلی

دکتر ارتوپدی حاذق در تهران باید در مورد نحوه راه رفتن، نشستن و سایر کارهای روزمره که افراد را در معرض تغییرات اسکلتی قرار می‌دهد، آموزش‌های لازم را به بیماران ارائه دهد. زیرا در بسیاری از مواقع تنها با تغییر سبک زندگی، بسیاری از مشکلات و اختلالات حرکتی ایجاد نخواهد شد.

روند درمان توسط ارتوپد چگونه است؟

بیماران دارای مشکلات حرکتی با مشاهده درد، کبودی یا تغییرات حرکتی در اعضای بدن خود، باید نزد دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنند. این پزشکان با انجام مراحل زیر به تشخیص نوع مشکل پیش آمده و درمان آن می‌پردازند.

1. معاینه کامل بیمار

بدون شک هر بیماری حرکتی دارای علائم مشخصی است و با درد، کبودی، عدم تحرک، تغییر در ساختار استخوان‌های بدن و غیره خود را نشان می‌دهد. درد شایع‌ترین علامت بیماری‌های حرکتی است که در دست‌ها، کمر، پا، لگن و گردن و کتف خود را نشان می‌دهد.

2. تشخیص نوع بیماری

این دردها با توجه به نوع اختلال ایجاد شده متفاوت هستند و تشخیص آنها بدون شک نیاز به مهارت بالای دکتر ارتوپدی حاذق در تهران دارد. این پزشکان از طریق صحبت با بیماران اطلاعات لازم را از آنان دریافت می‌کنند و با عکس‌برداری و روش‌های دیگر به تشخیص نوع بیماری می‌پردازند.

3. درمان‌های متناسب با شرایط جسمی بیماران

درمان‌هایی که پزشک ارتوپد به بیماران دارای اختلالات حرکتی پیشنهاد می‌دهد، متفاوت هستند. در موارد ضروری جراحی بهترین روش برای کاهش درد و افزایش سلامت بدن است. اما برخی از بیماری‌های حرکتی با انجام جلسات فیزیوتراپی به راحتی درمان می‌شوند. بسیاری از این بیماری‌ها نیز به ‌وسیله دارو و استفاده از تجهیزات طبی به ‌سرعت قابل درمان هستند.

4. همکاری با سایر متخصصان دیگر

دکتر ارتوپد جراح باید با سایر پزشکان دیگر نظیر فیزیوتراپ‌ها ارتباط نزدیکی داشته باشد. زیرا برخی از بیماری‌های مربوط به اندام‌های حرکتی تنها با همکاری چند پزشک متخصص قابل تشخیص و درمان هستند. دکتر ارتوپدی حاذق در تهران باید با متخصصین آزمایشگاه، پاتولوژی و تصویربرداری نیز ارتباط داشته باشد که بیمار را برای انجام اموری نظیر: سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و غیره به آنان ارجاع دهد.

 آیا جراح ارتوپد تنها وظیفه جراحی استخوان‌ها را بر عهده دارد؟

شاید بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جراح ارتوپد تنها فردی است که به جراحی استخوان‌ها و مفاصل می‌پردازد و قادر به انجام درمان‌های دیگر مشکلات حرکتی نیست. باید بگوییم که این تصور کاملاً اشتباه است و بسیاری از متخصصان و جراحان ارتوپدی درمان مشکلات ایجاد شده در بافت‌های عضلانی و غیر استخوانی را نیز به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند.

دکتر ارتوپدی حاذق در تهران

بسیاری از دردهای ایجاد شده در اندام‌های حرکتی بدن منشأ غیر استخوانی دارند و ممکن است مربوط به کشیدگی تاندون‌ها، پارگی رباط‌ها، صدمه به بافت‌های عضلانی، التهاب اعصاب، کشیدگی لیگامان‌ها و غیره باشند. تمامی این عوامل توسط دکتر ارتوپدی حاذق در تهران بررسی می‌شوند و بدین طریق علت ایجاد درد توسط این پزشکان مشخص خواهد شد.

این افراد از روش‌های غیر جراحی متفاوتی مانند: فیزیوتراپی، دارو درمانی، تجهیزات طبی، گچ پا و غیره برای درمان درد اندام‌های حرکتی بیماران استفاده می‌کنند. در نتیجه دامنه فعالیت این پزشکان بسیار وسیع است و تنها مربوط به جراحی استخوان‌ها و مفاصل بدن نیست.

برای ارتباط با دکتر ارتوپدی ماهر و شناخته شده بهتر است به سایت دکتر با من مراجعه کنید. زیرا در این سایت لیست تمامی دکترهای ارتوپدی و محل کار آنان با لوکیشن دقیق ذکر شده است که به شما در انتخاب بهترین دکتر ارتوپدی کمک می‌کند.

دریافت تخصص ارتوپدی در ایران دارای چه مراحلی است؟

بدون شک تمامی پزشکان متخصص باید در ابتدا نزدیک به ۷ سال آموزش‌های آکادمیک و عملی خود را به‌ عنوان پزشک عمومی در دانشکده‌های پزشکی بگذرانند. بعد از اتمام این دوره با شرکت در آزمون تخصص، به‌ مدت ۴ سال در زمینه ارتوپدی تحصیلات عالیه خود را ادامه می‌دهند. در این دوره پزشکان را رزیدنت می‌نامند.

بعد از اتمام ۴ سال دوره تخصص، پزشک ارتوپد با شرکت در امتحان بورد تخصصی ارتوپدی و دریافت نمره حد نصاب، صاحب بورد تخصصی ارتوپدی می‌شود.

امروزه به‌ دلیل افزایش بیماری‌های مربوط به سیستم حرکتی، هر دکتر ارتوپدی حاذق در تهران تنها در یکی از زمینه‌های درمانی به فعالیت می‌پردازد. البته این افراد در مورد تمامی مشکلات حرکتی علم و آگاهی کافی را دارند و تنها حیطه تخصصی آنان متفاوت است.

زیر شاخه‌های متفاوت ارتوپدی این امکان را به پزشکان می‌دهند که به‌ صورت تخصصی به درمان بیماران بپردازند. در این صورت تمرکز، علم و مهارت آنان روی ناحیه موردنظر بیشتر می‌شود و بدین طریق طول دوره درمان کاهش پیدا می‌کند.

یک دکتر ارتوپدی جراح قادر به دریافت چه نوع فوق تخصص‌هایی است؟

دکتر ارتوپد در درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به اختلالات حرکتی در دست‌ها، پاها، کمر، لگن، گردن و غیره دارای مهارت است. اما متخصص ارتوپدی برای دریافت مدرک فوق تخصص خود باید در یکی از زمینه‌های زیر به ادامه تحصیل بپردازد:

  • دست و اندام فوقانی
  • تومور یا آنکولوژی اسکلتی و عضلانی
  • مچ پا و پا
  • ارتوپدی مخصوص کودکان
  • جراحی تروما
  • ارتوپدی ورزشی
  • جراحی ستون فقرات
  • جراحی تعویض مفصل

در نتیجه

دکتر ارتوپدی حاذق در تهران فردی است که هم در زمینه جراحی و هم درمان‌های غیر جراحی مهارت دارد و با توجه به نوع بیماری‌های سیستم حرکتی، درمان‌های مناسب را پیشنهاد می‌دهد. در واقع حیطه کاری این متخصصان و پزشکان، درمان و کنترل درد ایجاد شده در استخوان‌ها، مفاصل، تاندون‌ها، عضلات و رباط‌های بدن است.

این افراد بعد از گذراندن ۷ سال دوره پزشک عمومی و سپس ۴ سال تخصص ارتوپدی، مجاز به طبابت در این رشته هستند. برای ارتباط با دکتر ارتوپدی کافی است به وب سایت دکتر با من مراجعه کنید و لیست تمامی پزشکان و متخصصان در این زمینه را به ‌دست آورید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید