اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه که باید درباره دکتر اطفال کودکان بدانید
هر آنچه که باید درباره دکتر اطفال کودکان بدانید

هر آنچه که باید درباره دکتر اطفال کودکان بدانید

دکتر اطفال کودکان فردی است که وظیفه او بررسی سلامت نوزادان و کودکان و همچنین درمان هرگونه مشکلات و اختلالات جسمی و روحی در آنان است. بسیاری از والدین معمولا با این سوال در ذهنشان درگیر می‌شوند که هنگام مشاهده چه علائمی باید کودک خود را نزد متخصص اطفال ببریم؟ یا متخصص اطفال کودکان کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

در این مقاله قصد داریم پاسخ چنین سوالاتی را بررسی کنیم و والدین را با حوزه کاری متخصصان اطفال آشنا سازیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

چه زمانی باید فرزند خود را نزد دکتر اطفال کودکان ببریم؟

همانطور که ذکر کردیم، دکتر اطفال فردی است که سلامت کودکان را بررسی می‌کند. بنابراین والدین باید کودک را به منظور درمان و کنترل هرگونه علائم غیرطبیعی در بدنشان نزد متخصص اطفال ببرند. به طور مثال علائم زیر از مواردی هستند که والدین برای کنترل و درمان آن‌ها باید کودک را به متخصص اطفال نشان دهند:

  • اگر کودک تب شدیدی داشته باشد.
  • کودک در تنفس دچار مشکل شود و نتواند به آسانی نفس بکشد.
  • کودک دچار سردرد و سرگیجه شود.
  • مشکلاتی مانند یبوست و اسهال کودک را درگیر کند.
  • حالت تهوع و گریه شدید نوزاد.

دکتر اطفال کودکان

موارد بالا از مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که والدین با مشاهده آن‌ها باید کودک را هر چه سریع‌تر برای تشخیص نوع بیماری نزد دکتر اطفال ببرند.

– مراجعه به متخصص اطفال برای انجام واکسیناسیون

یکی دیگر از مواردی که والدین کودک را برای آن باید نزد دکتر اطفال کودکان ببرند، انجام واکسیناسیون به صورت منظم است. انجام واکسیناسیون یکی از موارد مهم برای سلامتی کودک به شمار می‌رود. زیرا از ابتلای کودک به بسیاری از مشکلات و بیماری‌های حاد پیشگیری می‌کند.

بنابراین ضروری است که والدین با مشورت متخصص اطفال از زمان تزریق هرکدام از واکسن‌های ضروری کودک آگاه شوند و برای تزریق واکسن در زمان مناسب خود به همراه کودک به متخصص اطفال مراجعه کنند.

– مراجعه به دکتر اطفال کودکان برای معاینه کلی و بررسی وضعیت سلامت کودک

متخصصین اطفال به والدین پیشنهاد می‌کنند که کودک را برای بررسی سلامت کلی او از نظر جسمی و روحی هر 3 ماه یک بار یا هر حداقل هر 6 ماه یک بار نزد او ببرند. این کار باعث می‌شود که متخصص نشانه‌های اختلالات و بیماری‌های گوناگون را در بدن کودکان بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کند.

– دریافت برنامه غذایی مناسب برای تغذیه صحیح کودک

یکی دیگر از مواردی که والدین می‌توانند برای انجام آن از متخصص اطفال کودکان کمک بگیرند، دریافت مشاوره جهت تغذیه کودک است. پزشک اطفال پس از معاینه کودکان، با توجه به شرایط بدنی کودک برنامه غذایی ویژه‌ای برای او تنظیم می‌کند که والدین با انجام آن می‌توانند تغذیه صحیح و شرایط رشد مناسب کودک خود را فراهم کنند.

– مراجعه به متخصص اطفال برای درمان شکستگی استخوان‌ها

یکی دیگر از وظایف متخصص اطفال درمان هرگونه شکستگی یا در رفتگی استخوان‌های کودک است. دکتر اطفال کودکان پس از معاینه کودک و انجام عکس‌برداری از استخوان‌ها در صورت لزوم، درمان به کمک گچ گرفتگی برای رفع شکستگی‌های استخوان‌ها را انجام می‌دهد. در رفتگی نیز از مواردی است که معمولا نیازی به گچ گرفتگی ندارد و پزشک به آسانی با چند حرکت پزشکی در رفتگی‌ها را جا می‌اندازد.

– درمان بیماری‌هایی مانند تومور مغزی یا دیابت به کمک متخصص اطفال

دکتر اطفال کودکان

تومور مغزی یکی از اختلالاتی است که در ابتدا باید توسط دکتر اطفال عمومی بررسی شده و سپس برای درمان به متخصص مغز و اعصاب کودکان ارجاع داده شود. بیماری‌هایی مانند مشکلات مغز و اعصاب، مشکلات قلبی، مشکلات تنفسی و… از مواردی هستند که درمان آن‌ها نیازمند مشاوره با پزشک فوق تخصص است. اما بیماری‌هایی مانند دیابت یا آنفولانزا با مراجعه منظم به متخصص اطفال عمومی و مصرف داروهای تجویزی او قابل کنترل و درمان هستند.

متخصص اطفال چگونه وضعیت سلامت کودکان را بررسی و آن‌ها را معاینه می‌کند؟

متخصص اطفال در صورت وجود علائم غیرطبیعی در بدن کودکان، با استفاده از انجام آزمایش‌هایی به تشخیص نوع اختلال کودکان می‌پردازد. اما برای بررسی وضعیت رشد او ابتدا وزن کودک را بررسی کرده و سپس قد او را اندازه‌گیری می‌کند. در نهایت به بررسی وضعیت رشد استخوان‌های کودک می‌پردازد و سپس با کمک تست‌های ویژه‌ای شرایط روحی کودکان را نیز ارزیابی می‌کند.

آیا حوزه کاری متخصص اطفال با متخصص بزرگسالان تفاوتی دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. حوزه کاری متخصص اطفال با بزرگسالان در مواردی با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال تجویز دارو برای اطفال یکی از اقداماتی است که بهتر است توسط دکتر اطفال صورت گیرد. همچنین برخی از بیماری‌ها فقط در بدن بزرگسالان ایجاد می‌شوند که درمان آن‌ها نیازمند متخصص بزرگسالان است. درمان بیماری‌های مادرزادی که در دوران کودکی خود را نشان می‌دهند نیز به عهده متخصص اطفال است.

پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های گوناگون

از آنجایی که هر کدام از بیماری‌ها ممکن است علل متفاوتی داشته یا دلیل مادرزادی داشته باشند، نمی‌توان به طور قطعی از ابتلای کودک به آن‌ها پیشگیری کرد. اما روش‌هایی وجود دارد که والدین با انجام آن‌ها می‌توانند سلامت کودک خود را تا حدودی تضمین کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

دکتر اطفال کودکان

  • مراجعه به دکتر اطفال کودکان برای چکاپ منظم و بررسی وضعیت رشد کودک
  • انجام واکسیناسیون به صورت منظم
  • رعایت بهداشت کودک و بهداشت دیگر اعضای خانواده
  • دور نگه داشتن کودکان از دود سیگار و سایر دخانیات
  • دور نگه داشتن کودکان از افرادی که به بیماری‌های واگیردار مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا هستند.
  • توجه به تغذیه کودک و دریافت برنامه غذایی مناسب برای او از دکتر اطفال

موارد بالا از مهم‌ترین اقداماتی هستند که انجام آن‌ها می‌تواند کودک را از ابتلا به برخی از بیماری‌ها حفظ کند.

تماس با دکتر اطفال عالی در تهران

مراجعه به سایت دکتر با من یکی از روش‌های مناسب برای تماس با متخصص اطفال در تهران و سایر شهرها است. والدین در این سایت می‌توانند با بهترین متخصصان اطفال و همچنین متخصص اطفال پنجشنبه‌ها و سایر روزهای هفته تماس برقرار کنند و کودک را برای درمان نزد آن‌ها ببرند.

سخن نهایی

این روزها دکتر اطفال کودکان یکی از پزشکان ضروری محسوب می‌شود. کودکان به دلایل مختلفی ممکن است درگیر اختلالات گوناگونی شوند که درمان آن‌ها به عهده متخصص اطفال است. در این مقاله تلاش کردیم که والدین را از وظایف دکتر اطفال و علائمی که با مشاهده آن‌ها در بدن کودک باید او را نزد متخصص اطفال ببرند، آگاه کنیم. لذا مطالعه این مقاله می‌تواند برای تمام والدین سودمند واقع شود.

دیدگاه خود را درج کنید