اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. نحوه دسترسی به متخصص اورولوژی در تهران
نحوه دسترسی به متخصص اورولوژی در تهران

نحوه دسترسی به متخصص اورولوژی در تهران

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که از درد یا ناراحتی مجاری ادراری رنج برده باشید و ندانید که برای حل مشکل خود به کدام متخصص مراجعه کنید. متخصص اورولوژی در تهران به بررسی مسائل و مشکلات مجاری ادراری و تولید مثل در مردان می‌پردازد. این متخصص در حوزه ژنیتال و تولید مثل زنان دخالتی ندارد و برای این موضوع باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در این مقاله سعی داریم شما را با متخصص اورولوژی و حوزه وظایف آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

متخصص اورولوژی در تهران کیست و چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که دکتر اورولوژی چه دکتری است؟ اورولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که در درمان مسائل و مشکلات مربوط به سیستم دفع ادرار در مردان و زنان و همچنین دستگاه تولید مثل در مردان تخصص دارد.

پزشکان اورولوژی بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی، باید یک دوره تخصصی 5 ساله را نیز بگذرانند که به آن‌ها اورولوژیست می‌گویند. بعد از آن می‌توانند با گذراندن یک تا 3 سال در حوزه‌های دیگر این رشته فوق تخصص شوند.

متخصص اورولوژی با ارگان‌های مختلفی از جمله کلیه‌ها، غدد آدرنال، حالب هاف مثانه، پروستات، مجاری ادراری، بیضه‌ها، اپی دیدیم، VAS، کیسه‌های منی و آلت تناسلی سر و کار دارد.

سیستم ادراری، دفع ادرار و تولید مثل در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند و مشکل در یک سیستم می‌تواند سیستم دیگر را دچار اختلال کند و بسیاری از بیماری‌ها در این حوزه، بیماری تناسلی ادراری نام می‌گیرند.

به صورت معمول افراد ممکن است در سنین بالای 50 سال با مشکلات ادراری به مطب متخصص اورولوژی در تهران مراجعه کنند. دکتر با گرفتن شرح حال و پرسیدن در مورد مشکل و نگرانی‌های بیماران به آن‌ها در درمان کمک می‌کند و ممکن است آزمایش‌های خاصی را توصیه کند.

یکی از روش‌های بسیار ساده برای یافتن متخصص اورولوژی جنوب غرب تهران این است که سایت دکتر با من را دنبال کنید و از دیگر خدمات این سایت بهره‌مند شوید.

اورولوژی شاخه‌ای است که از دو واژه اورو+ لوژی تشکیل شده است. اورو واژه لاتین urine به معنای ادرار و logy  به معنای شناخت است. این تخصص با نام‌های جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی نیز شناخته می‌شود.

علائم و انواع بیماری‌های اورولوژی

بیماری‌های اورولوژی نسبتا زیاد هستند و هر کدام از بیماری‌های این قسمت، سبب بروز مشکل در یکی از اندام‌های بدن می‌شود. متخصصان اورولوژی در درمان و جراحی بیماری‌های دستگاه تناسلی، کلیه‌ها، مجرای ادراری، اندام‌های تناسلی مردانه و باروری مردان تخصص دارند. این بیماری‌ها مربوط به سنین خاصی نمی‌شوند و ممکن است مردان، زنان و کودکان را درگیر کنند.

متخصص اورولوژی در تهران

همیشه تاکید بر آن است که  به موقع به دکتر مراجعه کنید که از بروز مشکلات بیشتر در سیستم ادراری و باروری مردان و سیستم ادراری زنان جلوگیری شود. بیماری‌های اورولوژی شامل موارد زیر هستند:

  • هماچوری (خون در ادرار): این بیماری نشان‌دهنده آسیب در سیستم ادراری فوقانی حالب و کلیه‌ها است.
  • درد: اگر در ناحیه تناسلی احساس درد خفیف یا شدید دارید، ممکن است نشان‎دهنده عفونت و التهاب در سیستم تناسلی باشد.
  • تکرار ادرار: عوامل بسیاری سبب به وجود آمدن تکرر ادرار هستند، از جمله انسداد مجاری خروجی مثانه و کاهش ظرفیت مثانه.
  • ناکچوری (ادرار شبانه): عوامل متعددی ادرار شبانه را به وجود می‌آورد، مانند اختلال در خواب، مصرف مواد ادرارآور محرک مثل کافئین و الکل، اختلال در مجاری ادراری و کاهش ظرفیت مثانه.
  • سوزش ادرار (دیزوری): از مهم‌ترین علائم سوزش ادرار احساس سوزش، درد و ناراحتی هنگام دفع ادرار است.

آشنایی با انواع بیماری‌های پروستات

پروستات غده‌ای در بدن است که حاوی اسپرم بوده و تولید مایع منی می‌کند. معمولا مردان با بالا رفتن سن به بیماری‌های مربوط به پروستات مبتلا می‌شوند. یکی از نکات مهم این است که در صورت داشتن کوچک‌ترین علائمی باید به متخصص اورولوژی در تهران مراجعه کنید. هر چقدر بیماری در مراحل اولیه شناخته شود، درمان آن راحت‌تر و پروسه درمان کوتاه‌تر می‌شود. بیماری‌های پروستات عبارت هستند از:

  • بزرگ‌تر شدن غده پروستات بیش از اندازه طبیعی: به صورت معمول بزرگ شدن غده پروستات با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. باید بدانید که بزرگ شدن پروستات منجر به سرطان نمی‌شود. آمارها نشان می‌دهند که این عارضه بیشتر در سالمندان بالای 80 سال اتفاق می‌افتد.
  • سرطان پروستات: یک از سرطان‌های شایع بین مردان سرطان پروستات است. این عارضه با سرعت کمی پیشرفت می‌کند. به گفته متخصصان اورولوژی احتمال مرگ و میر بین این افراد کم است.
  • التهاب پروستات: از مهم‌ترین عوامل این بیماری می‌توان به احساس ناتوانی در دفع ادرار و تکرر ادرار به خصوص در شب اشاره کرد. این بیماری بیشتر بر اثر عفونت یا التهاب به وجود می‎آید و معمولا مردان جوان و افراد میانسال به آن مبتلا می‌شوند.

سرطان پروستات و علائم آن

علت به وجود آمدن سرطان پروستات هنوز نامشخص است، اما پزشکان معتقد هستند که سرطان پروستات زمانی به وجود می‎آید که در DNA سلول‌های پروستات جهش رخ می‌دهد. در نتیجه رشد، تکثیر و تقسیم بیش از حد سلول‌ها، سلول‌های طبیعی می‌میرند و جای خود را به سلول‌های غیرطبیعی نامیرا که به صورت توده هستند، می‌دهند که به این توده‌ها تومور می‌گویند. این تومورهای سرطانی می‌توانند رشد کنند و به بافت‌های اطراف نیز حمله‌ور شده یا ممکن است که جدا شوند و به قسمت‌های مختلف بدن بروند که به آن متاستاز سرطان می‌گویند.

اگر شما هم به دنبال یافتن متخصص اورولوژی مردان در تهران هستید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم که به آدرس آن مراجعه کنید و از بهترین متخصص اورولوژی در تهران اطلاع کسب کنید.

بیشترین تاکید ما برای چکاب‌های مرتب به این دلیل است که سرطان پروستات در مراحل اولیه معمولا علامتی از خود نشان نمی‌دهد و اگر علامتی داشته باشد، علائم اختلال در دفع ادرار است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اختلال در شروع تخلیه ادرار، اختلال در تخلیه کامل مثانه یا قطع آن
  • فشار کم یا منقطع جریان ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس غیر قابل کنترل تخلیه ادرار به خصوص در شب
  • وجود خون در ادرار یا مانع منی
  • درد هنگام تخلیه ادرار
  • درد هنگام انزال و اختلال نعوظ

بیماری‌های شایع اورولوژی در مردان

بیماری‌های مجاری ادراری انواع مختلفی دارند که مردان در سنین بالاتر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند. سرطان مثانه یکی از بیماری‌هایی است که مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می‌شوند.

متخصص اورولوژی در تهران

ممکن است فردی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شود، هیچگونه فاکتور خطری نداشته باشد، یعنی علت این بیماری هنوز ناشناخته است. عوامل مختلفی سبب به وجود آمدن سرطان مثانه هستند که شامل مصرف دخانیات و سیگار، قرار گرفتن در برابر تابش، عفونت‌های انگلی، قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی و غیره می‌شوند.

به صورت کلی سرطان پوست و سرطان مثانه دو مورد شایع در بین مردان هستند که بهتر است با مشاهده  کوچک‌ترین علائم هر چه زودتر به متخصص اورولوژی در تهران مراجعه کنید. علامت‌هایی که در آقایان باید جدی گرفته شود و به آن دقت کرد، عبارت هستند از: تکرر ادرار، درد در ناحیه لگن، درد در ناحیه کمر و مشکل در هنگام دفع ادرار.

علم پزشکی هر روزه با پیشرفت‌های زیادی رو به رو است و شما می‌توانید در برخی از رشته‌ها فوق تخصص یا فلوشیپ کسب کنید. اگر شما هم دچار اختلال در دفع ادرار خود هستید و قصد دارید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید، بهتر است به سایت دکتر با من سر بزنید.

بیماری‌های ادراری شایع در بانوان

یکی از بیماری‌‌های شایع در بین زنان عفونت ادراری است که بر اثر حمله ویروس‌ها و باکتری به مجاری ادراری ایجاد می‌شود و بسیاری از خانم‌ها در مقطعی از طول دوران زندگی با این موضوع درگیر بوده‌‌اند. از علائم شایع عفونت اداری می‌توان به سوزش هنگام دفع ادرار، عدم تخلیه مثانه و تکرر ادرار اشاره کرد.

متخصص اورولوژی با دادن آنتی بیوتیک سعی دارد عفونت را در مدت زمان کمی از بین ببرد. پس بهتر است در مراحل اولیه برای رفع مشکل خود به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

کلام آخر

متخصصان اورولوژی پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به سیستم مجاری ادراری و تولید مثل در مردان تخصص دارند. این پزشکان با بررسی دقیق بیمار، گرفتن شرح حال، استفاده از دارو، اقدامات دیگر و در موارد حادتر عمل جراحی سعی در رفع بیماری دارند و بهتر است در مراحل اولیه به دکتر مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از سایت دکتر با من برای یافتن بهترین متخصص اورولوژی در تهران اطلاع کسب کرده و از خدمات این سایت استفاده کنید.

دیدگاه خود را درج کنید