اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب چیست؟
ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب چیست؟

ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب چیست؟

تغذیه از با اهمیت‌ترین موارد‌ زندگی است که می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت روحی و جسمانی ما تاثیرگذار باشد. یکی از کارهایی که ما می‌توانیم برای بهبود برنامه غذایی خود در پیش بگیریم، مراجعه به یک متخصص است. متخصصی که حاذق باشد و بتواند بهترین برنامه را متناسب با بودجه ما تنظیم کند. اما برای اینکه این متخصص موفق را پیدا کنیم، باید درباره اینکه متخصص تغذیه کیست، چه وظایفی دارد و ویژگی‌های یک متخصص تغذیه خوب چیست، بدانیم.

متخصص تغذیه نقشی مهم و اساسی در روند سلامت بدن و سلامت روان شما دارد. در واقع سلامت روان ما تا حد زیادی بستگی به تغذیه روزمره ما دارد. با توجه به موارد ذکر شده، بسیار مهم است که شما عزیزان در پیدا کردن متخصص تغذیه‌ای کاربلد تمام تلاش خود را به کار گیرید.

ما در سایت دکتر با من لیستی از بهترین پزشکان این حوزه اعم از اطفال و بزرگسالان را به شما ارائه داده‌ایم که شما را در این امر مهم یاری کرده باشیم. در ادامه با خواندن ویژگی‌هایی که هر متخصص تغذیه موفق و کاربلد باید داشته باشد، شما می‌توانید به راحتی در شناخت متخصص حرفه‌ای موفق عمل کنید.

متخصص تغذیه کیست؟

قبل از اینکه سراغ موضوع متخصص تغذیه خوب کیست و چه ویژگی‌هایی دارد، برویم، بهتر است ابتدا بدانیم که متخصص کیست و این شخص به چه کارهایی می‌پردازد. تغذیه به معنای دانش رساندن مواد غذایی مناسب و درست به بدن است، به گونه‌ای که نیازهای بدن تامین شود و علاوه بر رشد، سلامت بدن و روان انسان را تامین کند.

کارشناس یا متخصص تغذیه نیز کسی است که در این زمینه تخصص و دانش کسب کرده و علم آن را به دست آورده است. این متخصصین با توجه با دانشی که در این زمینه بدست آورده‌اند، طی یک برنامه به شما توصیه می‌کنند که چه نوع مواد غذایی را با توجه به بدن و ژنتیک شما و سبک زندگیتان مصرف کنید. همچنین آن‌ها در بعضی مواقع به تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی نیز می‌پردازند.

ویژگی‌های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

حال که با متخصص تغذیه و کارهایی که انجام می دهد، آشنا شدید، بهتر است درباره ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب بدانید که در پیدا کردن این متخصص موفق‌تر عمل کنید. همچنین سلامت بدن و روان خود را تامین کنید.

۱.متفکر و دلسوز است

یکی از ویژگی‌هایی که متخصص موفق را با دیگری متمایز می‌کند، دلسوزی و متفکر بودن او است. بسیاری از افراد تنها به دنبال یک متخصص تغذیه نیستند، آن‌ها می‌خواهند با مشاوری دلسوز درباره سلامتیشان صحبت کنند.

بسیاری از بیمارانی که سن بالایی دارند یا بیماری‌های خاص مانند دیابت را می‌گذرانند، نیاز به همدلی و دلسوزی پزشک خود دارند. بنابراین متخصص تغذیه باید بداند چگونه دلسوزانه رفتار کند و چگونه با آن‌ها همراه باشد که بیمار بتواند با او ارتباط برقرار کند.

۲. چگونگی حل مشکل یا مانع را می‌داند

یکی از دیگر ویژگی‌هایی که متخصص تغذیه باید داشته باشد، این است که موانع و مشکلاتی را که سر راه بیماران قرار دارد را درک کند و بداند چگونه باید با آن برخورد کرد. به عنوان مثال هنگامی که فردی احتیاج به رژیم غذایی خاصی دارد، اما بیمار در برابر آن برنامه مقاومت می‌کند، مثلا علاقه‌ای به آن مواد غذایی ندارد.

همچنین ممکن است که شرایط مالی بیمار به گونه‌ای نباشد که بتواند محتویات نوشته شده در برنامه را خریداری کند یا خانه‌ او فاقد اجاق گاز است یا هر مشکل دیگری. در این زمان‌ها متخصص تغذیه باید بداند که چگونه این مشکل را به گونه‌ای حل کند که هم رژیم رعایت شود و هم بیمار اذیت نشود.

متخصص خوب باید توانایی برخورد با این موانع را داشته باشد و برای رعایت برنامه غذایی تجویز شده به بیمار کمک کند.

۳. شنونده خوبی است

متخصصان تغذیه گاهی می‌توانند همانند یک مشاور عمل کنند. بسیاری از بیماران ممکن است از تشخیص‌های اخیری که درباره بیماریشان شده است، ناامید و نگران باشند. این بیماران احتیاج به هم‌صحبتی و بازگو کردن نگرانی‌های خود دارند. همچنین ممکن است فردی از دریافت برنامه غذایی جدید نگران باشد که نکند نتواند به آن پایبند بماند. موفق‌ترین متخصصان تغذیه آن‌هایی هستند که شنونده خوبی در برابر بیماران خود و نگرانی‌های آن‌ها هستند.

۴. انعطاف‌پذیر است

موفق‌ترین و بهترین متخصصان تغذیه آن‌هایی هستند که در کار خود و در برابر بیماران منعطف عمل می‌کنند. آن‌ها باید تشخیص دهند که در برخی بیماران نیاز به زمان بیشتری برای ویزیت و معاینه بیمار است.

بسیاری از بیماران ممکن است افراد مسن یا مبتلا به دیابت باشند که در بازگو کردن مشکل خود کند هستند یا نیاز به هم‌صحبتی بیشتری با پزشک دارند. بنابراین از دیگر ویژگی‌های متخصص تغذیه خوب انعطاف‌پذیر بودن او است.

۵. مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد

از دیگر ویژگی‌های این فرد موفق مهارت‌های ارتباطی خوب او است. افرادی که برای اولین بار به متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند، احتمالا درباره شرایط پزشکی و بدنی خود سوالاتی دارند و می‌خواهند متخصص تغذیه به آن‌ها گوش کند و سوالاتشان را پاسخ دهد.

برخی نیز ممکن است درباره شرایط خود نگران باشند و نیاز به راهنمایی‌های بیشتری از جانب متخصص تغذیه داشته باشند. متخصصان تغذیه ممکن است بخواهند با بستگان یا عزیزان بیمار صحبت کنند و درباره شرایط بیمار به آن‌ها توضیح دهند. البته ممکن است بستگان بیمار بخواهند برای کمک به عزیز خود با پزشک او در ارتباط باشند.

همه موارد ذکر شده نیاز به مهارت‌های ارتباطی بالایی دارد. این مهارت‌ها در دانشگاه‌ها به این متخصصان آموزش داده می‌شوند. با این حال خود پزشک نیز باید در افزایش این مهارت کوشا باشد.

کلام آخر

در این مقاله درباره متخصص تغذیه و وظایف او و همچنین ویژگی‌هایی که یک متخصص خوب دارد، دانستید. همانطور که اشاره شد، این متخصص می‌تواند با ارائه برنامه‌های غذایی سالم و داشتن ویژگی‌های ذکر شده به سلامت بدن و روان شما کمک کند یا بالعکس. متخصصی که این ویژگی‌ها در او دیده نمی‌شود، ممکن است باعث نابودی سلامت روان و بدن شما شود. بنابراین در پیدا کردن متخصص تغذیه عالی باید دقت بیشتری به خرج دهید.

ما در سایت دکتر با من با ارائه لیستی از متخصصین تغذیه اعم متخصص تغذیه در تهران یا شهرهای دیگر به شما کمک کرده‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت به راحتی به این پزشکان دسترسی پیدا کنید. حال که درباره ویژگی‌های متخصص خوب در زمینه تغذیه مطالعه کردید، از این پس در انتخاب پزشک بهتر عمل خواهید کرد.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید