اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درباره دکتر روانپزشک و روانکاو بدانید
درباره دکتر روانپزشک و روانکاو بدانید

درباره دکتر روانپزشک و روانکاو بدانید

دکتر روانپزشک و روانکاو فردی است که افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی جهت دریافت مشاوره و درمان باید به او مراجعه کند. موضوعی که قرار است در این مقاله بررسی کنیم، در زمینه حیطه کاری روانپزشک و همچنین روانکاو است.

عده‌ای معتقد هستند که وظایف روانکاو با روانپزشک تفاوتی ندارد و روش‌های درمانی آنان نیز با یکدیگر یکسان است. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

دکتر روانپزشک و روانکاو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک روانکاو همان روانشناس است و حیطه کاری آن‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارد. تفاوت کوچکی که میان این دو وجود دارد این است که معمولا روانکاوها دوره‌های آموزشی بیشتری را می‌گذارنند و از روش‌های درمانی پیشرفته‌تری نیز در درمان بیماران استفاده می‌کنند. اما دکتر روانپزشک و روانکاو تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که اصلی‌ترین آن این است که روانپزشک به تحصیل 7 سال دوره پزشکی عمومی پرداخته است و می‌تواند برای بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی دارو تجویز کند.

دکتر روانپزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی جهت دریافت مشاوره و درمان باید به دکتر روانپزشک مراجعه کنند. روانپزشک پس از معاینه و انجام تست‌های تشخیص نوع اختلال روحی و روانی اقدامات درمانی را آغاز می‌کند.

حیطه کاری دکتر روانپزشک بسیار وسیع است، او به درمان بیماری‌های گوناگونی می‌پردازد و در صورت لزوم از آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون یا تست سی تی اسکن مغز استفاده می‌کند. به طور مثال بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و شیزوفرنی حتما باید توسط یک روانپزشک و با استفاده از مصرف داروهای تجویزی او درمان شوند.

دکتر روانکاو کیست و چه وظایفی دارد؟

دکتر روانپزشک و روانکاو

دکتر روانکاو همان روانشناس است اما نسبت به روانشناسان دوره‌های تخصصی بیشتری گذرانده است. روانکاو با استفاده از اصول روانکاوی به بررسی و تشخیص ریشه مشکلات بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی می‌پردازد. روانکاو پس از تشخیص نوع بیماری جلسات روانکاوی را آغاز کرده و با نگاهی ریزبینانه عمق مشکلات بیماران را بررسی می‌کند.

کدام بیماری‌ها توسط دکتر روانپزشک و روانکاو قابل درمان هستند؟

روانکاوها قادر به درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات روحی و روانی هستند. اما بیماری‌هایی همچون اسکیزوفرنی که نیازمند مصرف دارو و مراحل درمانی خاصی هستند، باید توسط روانپزشک درمان شوند. مشکلاتی مانند افسردگی، استرس و اضطراب، فوبیا و ترس، اختلالات جنسی و… می‌توانند توسط روانکاو در طی جلسات روانکاوی درمان شوند.

روش‌های درمانی ویژه در جلسات روانکاوی

روانکاوها در جلسات درمانی از چند تکنیک ویژه جهت کمک به بیماران استفاده می‌کنند.

1.استفاده از تکنیک تداعی آزاد

یکی از این تکنیک‌ها کمک گرفتن از تکنیک تداعی آزاد است. در این تکنیک روانکاو از بیمار درخواست می‌کند که هر موضوع و تفکری که به ذهنش خطور می‌کند را بیان کند یا بنویسد.

هدف روانکاو از این تکنیک دستیابی به خاطراتی است که در ذهن یا ضمیر ناخودآگاه بیمار ثبت شده است. مشاهده‌ها نشان می‌دهند که روانکاوها با کمک این روش توانسته‌اند علل بسیاری از اختلالات بیماران را تشخیص دهند.

2.انتقال احساسات از گذشته به حال

یکی دیگر از تکنیک‌های مورد استفاده در جلسات روانکاوی روش انتقال احساسات است. در این روش نیز روانکاو از بیمار درخواست می‌کند که احساسات و عواطفی را که در گذشته به دیگران داشته است را به حال منتقل کند. روانکاو با کمک این روش نیز می‌تواند ریشه مشکل بیمار را تشخیص دهد و آسان‌تر از روش‌های درمانی استفاده کند.

3.استفاده از تکنیک تعبیر خواب

این تکنیک جایگاه ویژه‌ای در جلسات روانکاوی دارد. دکتر روانپزشک و روانکاو با استفاده از این روش به تفسیر و تعبیر خواب بیمار می‌پردازد. زیرا روانکاوها معتقد هستند که تفسیر خواب بیماران ممکن است علل مشکلات و اختلالات بیماران را آشکار کند و باعث بیان احساسات پنهان بیماران به روانکاو شود.

4.تجزیه و تحلیل خاطرات بیماران

این روش نیز می‌تواند موارد مهمی را در ارتباط با بیماران برای روانکاو آشکارکند. روانکاو در این روش از بیمار درخواست می‌کند که حوادث مهم زمان‌های گذشته خود را با جزئیات برای او تعریف کند. روانکاوها معتقد هستند که با استفاده از این روش ممکن است به حقایق و موارد مهمی درباره بیمار دست یابند که باعث کمک به آنان در جلسات روانکاوی شود و مسیر درمان بیماران را هموارکند.

مزیت‌های استفاده از تکنیک‌های روانکاوی

دکتر روانپزشک و روانکاو

یکی از مزیت‌های مهم تکنیک‌های دکتر روانپزشک و روانکاو این است که بیمارانی که نتوانسته‌اند با کمک داروهای روان درمانی بهبود یابند، در موارد زیادی با کمک تکنیک‌های روان درمانی بهبودی خود را به دست آورده‌اند.

دیگر مزیت تکنیک‌های روانکاوی دستیابی به ریشه مشکلات بیماران است. همچنین تکنیک‌های روانکاوی ممکن است باعث شوند که روانکاو ریشه مشکلات عمیقی که بر ضمیر ناخودآگاه بیماران تاثیر گذاشته‌اند را نیز کشف کنند. به طور کلی تکنیک‌های روانکاوی می‌توانند تاثیرات مثبتی در طول روند درمانی داشته باشند.

معایب استفاده از تکنیک‌های روانکاوی

تکنیک‌های روانکاوی در کنار مزیت‌هایی که دارند، معایبی نیز دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. به طور مثال هزینه جلساتی که با استفاده از تکنیک‌های روانکاوی برگزار می‌شوند، بسیار سنگین و بالا هستند. به همین دلیل بسیاری از بیماران قادر به استفاده از این جلسات نیستند. همچنین مشاهده‌ها نشان می‌دهند که گاهی اوقات تکنیک‌های روانکاوی باعث می‌شوند که بیماران خاطرات تلخ گذشته را به یاد بیاورند که این موضوع می‌تواند باعث تاثیرات منفی بر روحیه آنان شود.

تماس با دکتر روانپزشک و روانکاو

بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی جهت بهبودی خود به روانپزشک یا روانکاوی نیاز دارند که از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد. سایت دکتر با من امکان تماس با بهترین روانپزشکان و روانکاوان را برای بیماران فراهم کرده است. لذا بیماران با مراجعه به این سایت می‌توانند روانکاو و دکتر روانپزشک معروف در تهران و دکتر روانپزشک غرب تهران را بیابند و با کمک آنان پس از مدتی بهبودی کامل خود را به دست آورند.

سخن نهایی

امروزه با وجود دکتر روانپزشک و روانکاو بسیاری از مشکلات و اختلالات روحی و روانی قابل درمان هستند و جای نگرانی برای آن‌ها وجود ندارد. در این مقاله سعی بر آن بود که وظایف دکتر روانکاو و تفاوت‌های آن با دکتر روانپزشک به طور کامل شرح داده شود که بیماران و افراد مبتلا به اختلالات روحی بتوانند با آگاهی بیشتری در جلسات روان درمانی و روانکاوی حضور یابند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید