اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چگونه یک متخصص روانپزشکی پیدا کنیم؟
چگونه یک متخصص روانپزشکی پیدا کنیم؟

چگونه یک متخصص روانپزشکی پیدا کنیم؟

علاوه بر جسم انسان‌ها روان آنها نیز در معرض آسیب‌های روانی قرار دارد. متخصص روانپزشکی و روانشناسان پزشکانی هستند که بیماری‌های مربوط به روان انسان‌ها را بررسی، تشخیص و درمان می‌کنند.

حتی اگر احساس می‌کنید فردی هستید که از ناراحتی روانی خاصی رنج نمی‌برید، بهتر است برای اطمینان هر از گاهی با یک روانشناس در ارتباط باشید. اگر فردی هستید که مشکلات روانی زندگی عادی شما را با مشکل مواجه ساخته است، حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید.

تعداد زیادی روانپزشک در تهران وجود دارد که در صورتی که ساکن این شهر هستید‌، می‌توانید با رجوع به سایت دکتر با من یک متخصص روانپزشک تهران در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید. در این سایت به راحتی قادر خواهید بود نام و آدرس این پزشکان را پیدا کنید.

متخصص روانپزشکی به چه کسی اطلاق می‌شود؟

این متخصص نوعی پزشک است که مانند همه پزشکان ابتدا تحصیلات پزشکی عمومی را به پایان رسانده است. پس از این دوره پزشکان می‌توانند گرایش‌های متفاوت را انتخاب کنند. یکی از این گرایش‌ها روانپزشکی است.

روانپزشکان برخلاف روان‌شناسان می‌توانند دارو تجویز کنند، چرا که از عملکرد جسم و مغز آگاهی کامل دارند، اما صلاحیت رسیدگی به سلامت روان بیماران را ندارد.

روانشناسان نیز می‌توانند مشکلات روانی بیماران را مداوا کنند، اما اجازه تجویز دارو ندارند. معمولا بیماران زمانی به متخصص روانپزشکی مراجعه می‌کنند که روان‌شناسان نتوانند با صحبت کردن فرد مورد نظر را درمان کنند.

بیماری‌هایی که بیماران برای درمان آن‌ها نزد روانپزشک مراجعه می‌کنند، معمولا به این صورت است که زندگی عادی فرد را دچار اختلال کرده است و برای رهایی از این وضعیت نیاز به دارو دارد.

برای درمان چه بیماری‌هایی می‌توانیم به روانپزشک مراجعه می‌کنیم؟

در این قسمت از مقاله شما را با بیماری‌های روانی آشنا می‌کنیم که معالجه آن‌ها به عهده روانپزشکان است. لازم به ذکر است که بیماری‌های مربوط به روان بسیار گسترده هستند، اما به چند مورد از شایع‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

متخصص روانپزشکی

1.افسردگی

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است که بسیاری از انسان‌ها با آن درگیر هستند. انواعی از افسردگی‌ها هستند که با مراجعه به روان‌شناسان بهبود می‌یابند و در انواعی دیگر بیمار برای درمان نیاز به دارو دارد. علل زیادی برای بروز افسردگی در افراد وجود دارد.

بسیاری از افراد افسردگی و غمگین بودن را یکی در نظر می‌گیرند، اما در حقیقت این دو کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در افسردگی فرد از خود احساس نفرت می‌کند و حتی ممکن است بابت یک اتفاق ناگوار قادر به بخشیدن خود نباشد. در این حالت عزت نفس فرد نیز دچار آسیب می‌شود.

گاهی این افسردگی آنقدر شدید است که بیمار قادر نیست به زندگی روزمره خود بپردازد. در چنین شرایطی مراجعه به یک متخصص روانپزشکی می‌تواند مشکل بیمار را درمان کند. افسردگی نه تنها سلامت روان انسان‌ها، بلکه می‌تواند سلامت جسم آن‌ها را نیز به خطر بیندازد و بدن انسان را آسیب‌پذیر کند.

سوالی که برای بسیاری پیش می‌آید این است که علائم افسردگی چیست؟ از علائم رایج آن می‌توانیم به حس اضطراب، ناامیدی و بی‌ارزشی، گریه زیاد، احساس ناراحتی و عصبانیت، کاهش انرژی، تغییرات وزن، مشکل در خواب و افکار خودکشی اشاره کنیم.

2.اختلال دوقطبی

این بیماری سبب می‌شود انسان‌ها خلق و خوهایی متفاوت با یکدیگر داشته باشند. این خلقیات معمولا احساس هیجان و ناراحتی بسیار زیاد است. این حالت‌ها ثابت نیستند و مدام در حال تغییر در بیمار هستند.

همین بی‌ثباتی زندگی فرد را تا حد زیادی با مشکل مواجه می‌کند. برای مثال می‌تواند دوستان او را از اطراف او پراکنده کند. روانپزشکان این مشکل را با دارو برطرف می‌کنند.

3.اضطراب

همه انسان‌ها اضظراب را تجربه کرده‌اند و در مواقعی کاملا طبیعی است. اما گاهی پیش می‌آید که این حالت تبدیل به یک اختلال می‌شود و زندگی عادی آن‌ها را مختل می‌کند، به شکلی که بیماران بیشتر ساعات روزشان را به ترس و نگرانی بیش از حد از رخ دادن یک سری اتفاق می‌گذرانند.

حالت‌های دیگر این اختلال به این صورت است که بیماران دچار حمله پانیک می‌شوند. این اختلال با دارو برطرف می‌شود.

 

4.اختلال شخصیت مرزی

در این اختلال بیمار در احساسات و افکار خود ثبات ندارد و بیشتر اوقات فرد قادر نیست که با مردم ارتباطی مناسب برقرار کند. یکی از نشانه‌های این بیماران ترس از رها شدن از طرف دیگران است. معمولا با بالا رفتن سن این اختلال کمی بهبود می‌یابد. اما رجوع به یک متخصص روانپزشکی گزینه بسیار خوبی است.

5.اختلال خوردن

انسان‌های زیادی در دنیا هستند که علاقه زیادی به خوردن دارند. اما در اختلال خوردن سلامت روان و جسمی فرد در خطر قرار می‌گیرد.

اخلال خوردن متنوع است و تنها مربوط به پرخوری نمی‌شود، بلکه انواع دیگری از این اختلال هستند که در آن فرد دچار بی‌اشتهایی می‌شود و تمایلی به غذا خوردن ندارد. به این حالت بی‌اشتهایی عصبی می‌گویند. در این نوع اختلال فرد دچار بیماری‌های جسمی زیادی در قلب، گوارش، استخوان، دهان و دندان می‌شود.

6.اختلال وسواس اجباری

در این اختلال فرد یک الگوی رفتاری خاص را بارها و بارها انجام می‌دهد و کنترلی روی آ‌ن‌ها ندارد. به همین دلیل زندگی عادی آن فرد با مشکل جدی مواجه می‌شود.

این افراد قادر نیستند وسواس خود را کنترل کنند، چون در صورتی که عادات وسواس‌گونه را انجام ندهند، دچار اضطراب می‌شوند. در واقع با انجام آن اعمال به آرامش می‌رسند. بهتر است که این افراد به یک متخصص روانپزشکی مراجعه کنند.

7.توهم

متخصص روانپزشکی

از نشانه‌های رایج بیماری‌های روانی توهم در این بیماران است. بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند و … دچار توهم می‌شوند.

8.اختلال استرس بعد از حادثه

در انگلیسی به اختصار به آن PTSD گفته می‌شود. در این اختلال فرد یک تجربه وحشتناک را از سر گذرانده ‌است و قادر به فراموش کردن آن حادثه تلخ نیست. به همین دلیل آن رویداد در قالب فلش‌بک، کابوس یا افکار عذاب‌آور به او هجوم می‌آورند. با این اختلال افراد حتما باید به یک روانپزشک رجوع کنند.

در پایان

در این مقاله به معرفی گروهی از پزشکانی اشاره کردیم که تخصصشان درمان بیماری‌های روحی و روانی است. بسیار مهم است که انسان‌ها در طول زندگی خود در رابطه با سلامت روان خود با روانشناس و متخصص روانپزشکی در ارتباط باشند و از حرف زدن در رابطه با مشکلات روحی خود شرم نداشته باشند.

اگر احساس می‌کنید خود یا یکی از نزدیکان شما در اثر یک مشکل روانی قادر نیستید رابطه درستی با اطرافیان خود داشته باشید و نمی‌توانید علت آن را شناسایی کنید، حتما به یک متخصص روانپزشک بیمارستان یا مراکز دیگر مراجعه کنید.

سایت دکتر با من پیدا کردن این متخصصین را برای شما بسیار راحت کرده‌ است، چرا که می‌توانید در آن یک متخصص روانپزشک خوب در تهران را بیابید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید