اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟
هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

هپاتیت چیست و چه علائمی دارد؟

از قرن هشتم میلادی تا کنون یکی از عوامل ایجاد یرقان را ویروس های عفونی می دانند و در حال حاضر پزشكان بر این باورند که ویروس‌های هپاتیت A، B و C و D و E و F و G و همین طور VTT VE-SEN EBV به بیماری هپاتیت منجر خواهند شد که بیماری و یا علائم زردی را نیز با خود به همراه دارد.

اولین دانشمندی که بیماری یرقان یا زردی را مطرح کرد، بقراط بود که او نیز در آن دوران علت درستی راجع به این بیماری بیان نکرد.

از گذشته تاکنون مطالعات بسیاری بر روی این بیماری صورت گرفته است، اما با این وجود زمانی که شما دچار زردی می شوید، باز هم پزشک متخصص نمی تواند صد درصد علت را به شما بگوید.

از گذشته تاکنون مطالعات زیادی بر روی انواع ویروس های هپاتیت انجام شده است. یکی از دانشمندان این حوزه، مك كالم در سال ۱۹۴۷ توانست ویروس‌های هپاتیت B ,A را از یکدیگر شناسایی کند، آقای دین (Dane) در سال ۱۹۷۰ نوع ویروس هپاتیت B را به صورت کامل بررسی کرد و به همین جهت این ویروس را به نام “Dane Particle” نام گذاری کردند. بعد ها ویروسی دیگر در هپاتیت شناخته شد که هیچ کدام از آنها نبوده و تا مدت ها این ویروس را non A non B Hepatitis می خواندند.

دانشمندان بعد از بررسی های فراوان علت به وجود آمدن این ویروس و نام آن را دقیقا مشخص و به نام هپاتیت C معرفی کردند. به همین ترتیب از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ ویروس‌های دیگری نیز شناسایی شدند.

مفهوم بیماری هپاتیت چیست؟

بیماری هپاتیت به التهاب کبد بر میگردد و یک عفونت ویروسی است که می تواند کشنده باشد. عوامل بسیاری مانند عوارض دارو، سمومی که به بدن وارد می شوند و یا مصرف بیش از حد از الکل باعث بروز این بیماری می شود.

هپاتیت دارای چندین نوع است و به صورت کامل در زیر آورده شده است.

این بیماری چنانچه 6 ماه طول بکشد، حاد می شود اما اگر بیشتر از آن باشد، مزمن است.

بر اساس آمارهای جهانی، بیش از سیصد و چهل هزار نفر در دنیا به بیماری هپاتیت دچار هستند. این آمار کمی نیست به همین جهت ما در این مقاله در خصوص انواع آن و راه های پیشگیری از این بیماری برای شما صحبت کرده ایم که بهتر است  تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی انواع هپاتیت

هپاتیت ویروسی

این مدل از بیماری عفونت التهابی کبد است که منشا آن به ویروس هپاتیت باز می گردد و احتمال دارد، منشأ التهابی که در بدن شخص به وجود آمده است، ویروس هپاتیت باشد که می تواند خطر جدی برای کبد انسان به همراه داشته باشد. دانشمندان ویروس های مختلف مرتبط با هپاتیت، از جمله A، B، C، D و E را کشف کرده‌اند.

  • هپاتیت A

این مدل از بیماری هپاتیت بسیار خفیف بوده و می توان گفت، که راحت تر از بقیه قابل درمان است و از طریق آب های آلوده و یا غذاهای ناسالم، منتقل می شود.

  • هپاتیت B
هپاتیت B
هپاتیت B

این مدل از هپاتیت مزمن بوده و می توان گفت که زمان درمان آن بیشتر طول خواهد کشید و متاسفانه بیش از ۲۵۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به این ویروس هستند و بایستی حتما آن را جدی گرفت و پیگیری نمود.

راه‌های انتقال هپاتیت B : از طریق ترشحات آلوده، خون، ترشحات واژن یا مایع منی که به این ویروس HBV هم می گویند.

  • هپاتیت C
هپاتیت C
هپاتیت C

این بیماری ناشی از التهاب با گرید بالاتر است و ناشی از ویروس هپاتیت C است که می توان گفت یکی از شایع‌ترین عفونت‌های ویروسی خونی بسیار شدید است. این بیماری، خیلی مسری است و از طریق ارتباط با ویروس HCV به وجود می آید.

  • هپاتیت D

این نوع هپاتیت نسب به انواع دیگرِ خود کمتر شایع بوده و می توان گفت کسی که به هپاتیت B مبتلا باشد احتمالا به نوع D نیز دچار می شود. موضوع مهم دیگر این است که این مدل از ویروسِ هپاتیت از طریق ارتباط با خون آلوده ایجاد می شود.

  • هپاتیت E

این بیماری از راه آب به انسان منتقل می شود و در نتیجه می توان گفت که بسیار بیماری خطرناکی است و به خصوص برای کودکان و زنان باردار به شدت آسیب زاست. همچنین این نوع هپاتیت مانند انواع دیگرِ آن، که از طریق ارتباط با ویروس ها ایجاد می شوند، صرفا از راه غذا و یا آب آلوده انتقال و یا شیوع پیدا می کند.

 آیا هپاتیت از طریق بزاق منتقل می شود؟

از میان هپاتیت های نام برده شده، هپاتیت B از طریق بزاق منتقل نمی شود. در نتیجه می توان گفت که غذا خوردن فردی که مبتلا به این بیماری است مشکلی را ایجاد نمی کند و در نتیجه حتی استفاده از قاشق و چنگال این فرد نیز مضر نیست.

ولی انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و یا حتی می توان گفت که از طریق زخم آلوده نیز انتقال پیدا می کند.

از جمله مواردی که بیشترین انتقال ویروس هپاتیت را به همراه دارند:

  • داشتن ارتباط جنسی بسیار زیاد با افراد متعدد
  • استفاده چند نفر از یک تیغ و یا یک مسواک
  • استفاده از لوازم آرایشی افراد متعدد از یک وسیله
  • چنانچه مادر بیمار باشد به فرزند خود منتقل می کند.

بیماری هپاتیت چه علائمی دارد؟

علائم بیماری هپاتیت
علائم بیماری هپاتیت

افرادی که مبتلا به هپاتیت C و B هستند تا زمانی که به کبد آنها آسیب نرسد، متوجه نخواهند شد. اما چنانچه بسیار حاد باشد، قطعا به سرعت خود را نشان می دهد که علائم زیر از جمله نشانه های شایع این بیماری است:

  • خستگی زیاد
  • علائم سرماخوردگی حاد
  • ادرار تیره رنگ
  • تغییر رنگ مدفوع در انسان
  • درد شکم به صورت غیر نرمال
  • کم شدن اشتها در فرد
  • کاهش وزن غیرطبیعی
  • زرد شدن پوست و چشم‌ها در زمان شدید شدن آن

چگونه می توان هپاتیت را تشخیص داد؟

در این جا متخصص عفونی با معاینه های اصولی خود ممکن است که  احتمال وجود بیماری هپاتیت را بدهد و در نتیجه از شما می خواهد که علاوه بر معاینه بالینی حتما آزمایش های تخصصی مدنظر پزشک را نیز انجام دهید.

آزمایش های تخصصی هپاتیت شامل موارد زیر است:

  

تست ها

 مثبت شدن تست بعد از ورود ویروس به بدن  مدت زمان مثبت ماندن تست بعد از مثبت شدن تست   

منفی شدن تست بعد از ورود ویروس به بدن

HBs Ag 4 – 12 wk 18 – 20 wk 5.5 – 8.5 mo
HBs Ab 6 – 9 mo 6 – 10 yr 6 – 10 yr
HBc Ab(IgM) 2 – 12 wk 2.5 – 5.5 mo 3 – 6 mo
HBc Ab(Total) 3 – 12 wk تا پایان عمر تا پایان عمر
HBe Ag 5 – 7 wk 7 – 9 wk 13 – 16 wk
HBe Ab 13 – 16 wk 5 – 8 mo 8 – 12 mo

موارد زیر از جمله مراحلی است که پزشک متخصص در خصوص تشخیص بیماری هپاتیت انجام می دهد:

  • پزشک سوابق بیماری در فرد را بررسی می کند.

در اینجا پزشک در ابتدا با فشار دادن ناحیه شکمی متوجه خواهد شد که شخص بیمار است و یا دردی را در خود حس می کند یا خیر.

  • آزمایش های کبدی

یک سری آزمایش های تخصصی در خصوص التهاب کبدی وجود دارد، که در صورت مثبت بودن احتمال اینکه شما مبتلا به هپاتیت باشید وجود دارد. به طور کلی شما با آزمایش خون سنجیده خواهید شد که در کدام مرحله از بیماری هستید.

  • سونوگرافی

از جمله اقدامات مهم دیگری که بهتر است انجام دهید، سونوگرافی است تا مشخص شود که آیا کبد شما درگیر تومور یا التهاب خارجی است یا خیر. سونوگرافی شکم و لگن از الزاماتی است که بایستی انجام دهید.

  • بیوپسی کبد

بیوپسی اصولا از طریق یک سوزن ریز به داخل شکم انجام می شود و می توان گفت که کمی با درد همراه است اما با برداشتن نمونه ایی که پزشک متخصص انجام می دهد، متوجه خواهد شد که وضعیت بیماری شما چگونه است.

واکسن هپاتیت چه زمانی تزریق می شود؟

واکسن هپاتیت
واکسن هپاتیت

واکسن هپاتیت B برای همه ی سنین کاملا مجاز است. در واقع به دلیل اینکه این ویروس تبعات بسیار زیادی دارد، و حتی ممکن است در آینده به یک عفونت مادام العمر تبدیل شود، لذا تزریق این واکسن برای تمام افراد توصیه می شود تا از بروز بیماری های جدی تر و بزرگتر جلوگیری شود.

 درمان هپاتیت از چه طریقی صورت می گیرد؟

درمان هپاتیت
درمان هپاتیت
  • داروهای های ضد ویروس که به صورت خوراکی هستند: مانند تنوفوویر و آدفوویر که وظیفه ی حفظ سلامت جسمانی و سیستم ایمنی بدن را دارند.
  • تزریق اینترفرون: این دارو به بدن در مقابله با ویروس هپاتیت کمک می کند و به نوعی می توان گفت که شما از این طریق می توانید، این ویروس را نابود کنید.
  • پیوند کبد: در اینجا کبد شخص به شدت آسیب می بیند و احتمال آن وجود دارد که پزشک تشخیص پیوند کبد دهد.

آیا این ویروس جان انسان را می گیرد؟

هپاتیت در نوع های C و B بسیار کشنده هستند، به نوعی که احتمال دارد در صورت درمان نشدن  فرد، او را به کام مرگ بکشاند. در واقع زمانی که کبد انسان از کار بیفتد و یا بیماری های عفونی او شدید شود احتمال این وجود دارد، که دچار مشکلات جدی تری مانند:

  • اختلالات انعقاد خون
  • تجمع مایع در شکم
  • افزایش فشار خون پورتال
  • نارسایی کلیه
  • آنسفالوپاتی کبدی (نوعی مشکل مغزی)
  • کارسینوم هپاتوسلولار (نوعی سرطان کبد)

پس در نتیجه سعی کنید که از این بیماری جلوگیری کنید و یا اینکه به موقع درمان شوید و سراغ بهترین پزشک متخصص عفونی نیز بروید.

آیا  فرد مبتلا به هپاتیت نیاز به رژیم غذایی خاص دارد؟

هر بیماری  نیاز به یک رژیم غذایی خاص دارد، مثلا بهتر است که شما از چربی و نمکِ کمتر استفاده کنید و یا اینکه از غذاهای پرچرب پرهیز نمایید. در واقع این کار به نوعی یک شیوه کنترل بیماری در خانه است. بهتر است که در منزل از مصرف هر نوشیدنی الکلی جدا خودداری نمایید.

داشتن یک رژِم غذایی مناسب و پرفایده: تمام گروه‌های غذایی از جمله غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات، لبنیات را حتما در برنامه ی غذایی خود داشته باشید و در نتیجه می توان رشد این بیماری را کنترل کرد.

مصرف مواد غذایی پر فیبر: از جمله موادی که به شدت تاثیر مثبت و مستقیم بر روی کبد فرد دارد سبزیجات، نان سبوس‌دار، غلات کامل و برنج قهوه‌ای است که می تواند فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

تا می توانید آب مصرف کنید چرا که مصرف آن نه تنها برای کبد بسیار مفید است بلکه موجب خواهد شد شما بدن سالم و تندرستی داشته باشید.

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز مشاهده بیماری و علائم بالا حتما از پزشکان متخصص بیماری عفونی دکتر با من نوبت گرفته و سریعا به آنها مراجعه کنید تا اتفاقات بدتری گریبان شما را نگیرد و از سلامتی کامل همواره برخوردار باشید. امیدواریم که هیچگاه دچارهیچ نوعی بیماری در زندگی خود نشوید.

دیدگاه خود را درج کنید