اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. انواع روش‌ها برای پاکسازی پوست صورت کدام هستند؟
انواع روش‌ها برای پاکسازی پوست صورت کدام هستند؟

انواع روش‌ها برای پاکسازی پوست صورت کدام هستند؟

پوست صورت شما یکی از نخستین چیزهایی است که وقتی فردی شما را می­بیند، به چشم او می­آید. پوستی که دارای لک، جوش و چین و چروک باشد، به هیچ وجه حس خوبی را در طرف مقابل ایجاد نمی‌کند و باعث می­شود جذابیت دیگر اجزای صورت­تان از دید بیننده پنهان بماند. پاکسازی پوست صورت یکی از روش­هایی است که با استفاده از آن می­توانید زیبایی را به پوست خود هدیه کنید.

حتما بارها شنیده­اید که دکتر پوست، بلاگرها، اینفلوئنسرها و حتی دوستان خود شما درباره روش­های پاکسازی و مراقبت از پوست صورت صحبت می­کنند. روش­های متعددی برای این کار وجود دارد اما بهترین آن­ها کدام است؟

در این مقاله قصد داریم انواع روش­ها برای مراقبت و پاکیزه نگه داشتن پوست را همراه با مزایا و معایب هر یک بررسی کنیم که به شما در انتخاب بهترین نحوه انجام روتین پوستی­تان کمک کنیم.

پاکسازی پوست دقیقا چیست؟

به طور کلی می­توان گفت که منشا 80 درصد از مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه، تمیز نکردن درست پوست و حذف نکردن آلودگی­ها از روی صورت به مدت طولانی است. بنابراین برای داشتن صورتی صاف و زیبا باید اصول بهداشت پوستی را رعایت کنید.

پاکسازی پوست به روش­های مختلفی می­گویند که افراد برای تمیز نگه­داشتن پوست خود از آن­ها بهره می‌گیرند. این روش­ها اغلب سه محور کلی دارند:

  • رساندن آب و مواد مغذی به پوست
  • برداشتن لایه سلول­های مرده از روی پوست
  • پاکسازی چربی اضافه و آلودگی­ها از روی پوست

پاکسازی صورت چه مزایایی دارد؟

همان­طور که در قسمت قبل اشاره کردیم پاکیزه نگه­داشتن پوست لازمه داشتن صورتی عاری از مشکلات پوستی است و برای داشتن پوستی تمیز باید آن را پاکسازی کنید. اما پاکسازی پوست چه مزایایی دارد و چگونه باعث شادابی و زیبایی صورت شما می­شود؟

آبرسانی و مغذی پوست

معمولا در اکثر روش­های پاکسازی، ماساژ صورت با متدهای مختلفی صورت می­گیرد. ماساژ دادن صورت به خودی خود سبب می­شود خون­ در مویرگ­های زیر پوست بهتر جریان پیدا کند. با توجه به این که وظیفه مویرگ­ها رساندن ویتامین­ و مواد مغذی به اندام­های مختلف است، تحریک آن­ها باعث رساندن بهتر مواد به بدن می­شود.

پاکسازی پوست

گاهی در ماساژهای پوستی از لوسیون­ و کرم­ نیز استفاده می­شود که هرکدام از این محصولات با توجه به مواد استفاده شده در آن­ها کاربردی مختص به خود را دارند. برای مثال کرم­های ساخته شده با عصاره خیار می­توانند نقش شایانی در آبرسانی پوست داشته باشند.

لایه برداری

همان­طور که می­دانید سطح صورت را سلول­های پوستی پوشانده­اند. این سلول­ها به طور معمول هر 30 روز یک­بار از بین می­روند (به اصطلاح می­میرند) و جای خود را به سلول­های جدید می­دهند. اگر صورت خود را با روش­های مناسب پاکسازی نکنید، سلول­های مرده روی پوست شما جمع خواهند شد و باعث می­شوند پوست شما کدر و تیره به نظر بیاید.

یکی از مزایای پاکسازی پوست این است که با استفاده از روش­های علمی مختلف سلول­های مرده را از روی پوست صورت شما حذف کرده و لایه جدید را جایگزین آن کند. به همین دلیل است که پس از انجام پاکسازی حس می­کنید که پوست­تان جوان شده است و احساس شادابی دارید.

پاکسازی آلودگی و چربی از پوست

وجود مقداری چربی روی پوست امری کاملا طبیعی است و حتی داشتن پوستی خشک خود یک مشکل حساب می­آید؛ اما برخی مواقع این چربی­ها به طور ناخواسته روی پوست جمع می­شوند. تجمع چربی­ها روی صورت تا حد زیادی برای سلامت پوست شما مضر است.

چربی­های انباشته شده روی پوست صورت می­توانند منافذ پوست را مسدود کنند و مانع تنفس پوستی شوند. این چربی­ها همچنین به عمق پوست نفوذ می­کنند و جوش­های عمیق سرسیاه را به­وجود می­آورند. برای جلوگیری از بروز این عارضه­های پوستی، باید از روش­های مناسب پاکسازی برای صورت خود استفاده کنید.

روش­های مختلف برای پاکسازی صورت

پاکسازی پوست روش­های مختلفی دارد. تنوع زیاد این روش­ها باعث شده­اند که افراد در انتخاب یکی از آن­ها مردد باشد و نتواند به راحتی روشی را انتخاب کند. در ادامه انواع پاکسازی را با جزییات کامل بررسی کرده­ایم که بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین را از میان گزینه­های موجود انتخاب کنید.

پاکسازی پوست به روش خانگی

پاکسازی پوست

پیش از هرچیز باید برای خود روتین پوستی داشته باشید. روتین پوستی مناسب بستگی به نوع پوست شما دارد و از مراحل مختلفی برای پاکسازی مواد اضافی و رساندن مواد مغذی تشکیل شده است. روتین پوستی را باید حداقل روزی یک­بار انجام دهید و از روش­های زیر برای انجام آن استفاده کنید.

بخور دادن

بخور یکی از عواملی است که می­تواند منافذ پوست شما را باز کند و باعث از بین رفتن جوش­های سر سیاه شود. با بخور دادن از دهیدراته شدن پوست خود جلوگیری کنید و از پوستی لطیف لذت ببرید. توجه داشته باشید که اگر دستگاه بخور ندارید می­توانید یک ظرف را از آب داغ پر کنید و صورت خود را برای مدتی بالای آن نگه دارید.

پاک کردن پوست از مواد اضافه و آلودگی

برای انتخاب پاک کننده مناسب باید به درصد چربی پوست خود توجه داشته باشید. بسته به این که پوستی خشک، معمولی یا چرب دارید پاک کننده­ای تهیه کنید که هرروز صورت خود را با آن شست و شو دهید.

سعی کنید برای پاکسازی پوست از ژل­های مخصوص شست و شوی صورت استفاده کنید و تا جای امکان از صابون­ها استفاده نکنید. چرا که صابون پس از استفاده مرطوب می­شود و تا استفاده بعدی ممکن است باکتری­های موجود در فضا را به خود جذب کند.

پاک کردن پوست با تونر

تونر محلولی است که پس از شست و شو برای حذف آلودگی­های باقی­مانده روی صورت استفاده می­شود. این محلول به بستن منافذ باز کمک می­کند و تاثیر زیادی روی تنظیم میزان چربی پوست­تان دارد.

ماسک­ها و اسکراب­ها

در روتین پوستی خود باید متناسب با نوع پوست­تان هفته­ای یک الی دوبار استفاده از ماسک­ها و اسکراب‌های مختلف را بگنجانید. می­توانید از انواع خانگی یا فرآوری شده استفاده کنید.

اگر می­خواهید خودتان در خانه ماسک تهیه کنید حتما به خواص و ویژگی­های میوه یا ماده­ای که می‌خواهید از آن استفاده کنید توجه کنید. شاید ماسک شیر و عسلی که دوست­تان از آن استفاده کرده و نتیجه مطلوبی هم گرفته است یا تجربیاتی که دوستتان برای شما تعریف می­کند و می­گوید دکتر با من در این مورد صحبت کرده، گزینه مناسبی برای شما نباشد.

از طرفی دیگر اگر ماسک یا اسکرابی خریداری می­کنید حتما بررسی کنید که با ویژگی­های پوستی شما همخوانی دارد یا خیر. همچنین سعی کنید از محصولات برندهای معتبر و با سابقه استفاده کنید که به پوست صورت­تان آسیبی وارد نشود.

پاکسازی آرایشگاهی

پاکسازی پوست از آن دسته کار­هایی است که نمی­شود انجام آن را به فردی غیر متخصص سپرد. افرادی در آرایشگاه­ها وجود دارند که این کار را برای شما انجام می­دهند؛ اما هرگز نباید یک آرایشگر ساده را با یک متخصص پوست زنان اشتباه گرفت.

پاکسازی پوست

افرادی که در آرایشگاه­ها خدمات پاکسازی یا به اصطلاح (skincare) را انجام می­دهند با گذراندن دوره­های کوتاه تخصص اندکی را درمورد انواع پوست و آلاینده­های پوستی کسب می­کنند. این افراد از دستگاه­های معمولی و نه چندان حرفه­ای برای ارائه خدمات مراقبت­های پوستی استفاده می­کنند.

تاثیری که انجام مراقبت­های پوستی در آرایشگاه بر صورت شما می­گذارد تفاوت زیادی با روتین پوستی شما در خانه ندارد. بنابراین اگر فردی هستید که در خانه مرتبا پوست خود را پاکسازی می­کنید و روتین صبحگاهی مناسبی دارید، نیازی نیست برای این کار به آرایشگاه بروید. چرا که مراقبت­های پوستی آرایشگاهی اثری کوتاه مدت دارد و باید به فاصله کمی بارها انجام شود.

پاکسازی کلینیکی

اصولا کسانی که در کلینیک­ها و مطب­های پوست خدمات پاکسازی و مراقبت­های پوستی را انجام می­دهند افرادی متخصص هستند که سال­ها در این رشته تحصیل­کرده اند و از دانش لازم برای این کار برخوردارند.

در روش پاکسازی پوست کلینیکی بر خلاف دیگر روش­ها محیط انجام کار کاملا استریلیزه و ضد عفونی شده است که از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود. پاکسازی کلینیکی اثری چندین برابر بیشتر از پاکسازی آرایشگاهی دارد؛ چرا که هم از دستگاه­های قوی تری استفاده می­شود و هم مواد پاکسازی مواد حرفه­ای دارد که استفاده از آن­ها حتما باید به دست کسی صورت بگیرد که دارای مدرک پزشکی باشد.

اثر پاکسازی در کلینیک و به دست افراد متخصص بلند مدت است و به همین خاطر تعداد جلسات آن نسبت به پاکسازی­های آرایشگاهی کم­تر خواهد بود؛ اما شایان ذکر است که این روش هزینه بیشتری هم از روش­های دیگر دارد.

کلام آخر

پاکسازی پوست امری مهم در زیبایی و جذابیت شما است. سعی کنید حتما روتین پوست خانگی مختص به خود داشته باشید که هرروز آن را انجام دهید. چرا که استفاده از لوازم آرایشی، آلودگی هوا و دیگر مسائلی که روزانه با آن­ها رو به رو هستید ممکن است تاثیرات بسیار مخربی روی پوست شما داشته باشند.

اگر برای انجام خدمات مراقبت پوستی به بیرون از منزل می­روید، سعی کنید تا حد امکان به جای مراجعه به آرایشگاه به یک کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کنید که خیالتان از بابت سلامت پوست صورتتان راحت باشد.

دیدگاه خود را درج کنید