اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. با درمان‌های قطعی جوش صورت آشنا شوید
با درمان‌های قطعی جوش صورت آشنا شوید

با درمان‌های قطعی جوش صورت آشنا شوید

جوش و آکنه جزو اتفاقات ناخوشایندی هستند که برای پوست اتفاق میفتند و تقریبا همه افراد تجربه آن را دارند. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال درمان‌ های قطعی جوش صورت هستند، چرا که این جوش‌ها در بدترین زمان ممکن ظاهر می‌شوند و ایجاد نمای بدی می‌کنند.جوش نوعی شرایط بد پوستی است که تقریبا 80 درصد افراد در رده سنی 11-30 آن را تجربه می‌کنند و دلیل آن جمع شدن چربی در یک قسمت پوست است که به صورت جوش‌های سرسیاه، سفید یا قرمز ظاهر می‌شوند. بدترین نوع آن‌ها جوش‌های سرسفید چرکی است که بسیار آزاردهنده هستند.

معمولا جوش‌های خیلی شدید و زیاد در دوران بلوغ و نوجوانی اتفاق می‌افتد، در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی مقدار این جوش‌ها خیلی زیاد می‌شود. متاسفانه وجود این جوش‌ها در دوران نوجوانی با اینکه امری طبیعی است، باعث پایین آمدن اعتماد بنفس بسیاری از نوجوانان می‌شود و راه‌حلی برای آن وجود ندارد.

معمولا والدین انتظار دارند که ارتباط با دکتر پوست مشکل فرزندشان را حل کند، باید گفت که با پیدا کردن یک دکتر پوست خوب در تهران تا حدودی می‌‌توانید از شدت این جوش‌ها کم کنید. نکته مهم درباره جوش‌های بلوغ این است که کنترل کردن آن‌ها کمی سخت‌تر و وابسته به تغییر هورمون‌ها است.

لازم به ذکر است که بقیه جوش‌ها مثل جوش‌های دوران بلوغ نیستند و با کمک یک دکتر پوست عالی قابل درمان هستند. در دکتر با من به بررسی راه‌های رهایی از جوش‌ها می‌پردازیم و بعد از خواندن این مقاله می‌توانید بهترین راه را برای خود انتخاب کنید.

انواع جوش را بشناسید

جوش‌ها انواع مختلفی دارند که در اینجا به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم، چرا که با دانستن نوع جوش خود می‌توانید انتخاب بهتری برای درمان خود داشته باشید.

  • جوش‌های سرسیاه: این نوع جوش به صورت دانه‌های سرسیاه روی پوست ظاهر می‌شوند که اگر آن‌ها را فشار دهید، از آن چربی و پوست مرده خارج می‌شود. این جوش‌ها که شبیه چرک هستند، به دلیل نور آفتاب در صورت ایجاد می‌شوند.
  • جوش‌های سرسفید: این جوش‌ها مانند نمونه قبلی حاوی چربی و پوست مرده هستند که در سطح رویی جوش قرار می‌گیرند و باعث رنگ سفید آن می‌شوند.
  • پاپول: برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی که ملتهب هستند و گاهی می‌توانند دردناک باشند.
  • پاسچول: این نوع شبیه جوش‌های سرسفید هستند که حلقه قرمز رنگی دور آن‌ها دیده می‌شود و در صورت تخلیه آن‌ها، امکان ماندن جای زخم روی صورت وجود دارد.
  • ندول: این نوع جوش‌ها در عمق پوست قرار دارند که به شدت دردناک و بزرگ هستند.
  • کیست: جوش‌های بزرگ و چرکی که به شدت دردناک هستند و جای آن‌ها روی صورت باقی می‌ماند.

درمان‌های قطعی جوش صورت

به‌طور کلی نمی‌توان گفت درمان‌های قطعی جوش صورت وجود دارند، چرا که در بسیاری از موارد بعد از درمان و گذشت چند ماه جوش‌ها برمی‌گردند. در اینجا راه‌های درمان را بررسی می‌کنیم، اما با توجه به پوستتان باید ببینید کدام راه برای شما اثربخش است.

درمان ‌های قطعی جوش صورت

گذاشتن یخ روی جوش

بهترین راه برای کم کردن ورم جوش گذاشتن یخ روی آن است. یخ‌ها را داخل گارچه بریزید و به مدت 3-4 دقیقه روی جوش‌ها بمالید، اگر یخ‌ها زود آب شدند، می‌توانید آن‌ها را داخل کیسه فریزر بریزید و سپس داخل پارچه قرار دهید.

استفاده از ماسک آسپرین

شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد، اما آسپرین دارای سالیسیلیک اسید است که باعث از بین رفتن چربی و پوست مرده می‌شود. می‌توانید دو یا سه قرص آسپرین را له کرده و با اضافه کردن مقداری آب یک ماسک خمیری درست کنید.

دقت داشته باشید که هنگام درست کردن این ماسک ذرات درشت را از آن جدا کنید تا کاملا به شکل خمیری در بیاید. استفاده روزانه از این ماسک می‌تواند باعث بهتر شدن شرایط پوستی شما شود.

استفاده از انواع داروها بدون نسخه پزشک

همانطور که می‌دانید، محصولات درمانی زیادی برای مبارزه با جوش‌ها وجود دارد که برای استفاده از آن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارید. هنگام انتخاب از میان این محصولات باید به دو نکته مهم توجه کنید. اول سالیسیلیک اسید و دوم بنزوئیل پراکسید، اگر این دو ماده در محصولی که انتخاب می‌کنید، وجود داشته باشند، درمان‌ های قطعی جوش صورت محسوب می‌شوند.

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، سالسیلیک اسید باعث از بین رفتن چربی و سلول‌های مرده می‌شود و بنزوئیل پراکسید باعث از بین رفتن باکتری‌های ایجادکننده جوش است. این دو ماده کاملا بی‌ضرر هستند، اما باید توجه داشته باشید که محصولی که انتخاب می‌کنید، متناسب با پوست شما باشد.

توجه داشته باشید که هردو ماده سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید باعث خشک شدن پوست می‌شوند، بنابراین استفاده بیش از حد از این محصولات ممکن است به پوست شما آسیب برساند. حتما در کنار این محصولات از آبرسان مناسب پوست خود نیز استفاده کنید.

استفاده از محصولات آرایش حاوی بنزوئیل پراکسید

بسیاری از افراد برای پوشاندن جوش‌های خود از محصولات آرایشی استفاده می‌کنند، به راحتی می‌توانید محصولات آرایشی پیدا کنید که حاوی بنزوئیل پراکسید باشند. با این روش علاوه‌بر پنهان کردن جوش‌های خود می‌توانید با آن‌ها مبارزه نیز کنید.

معمولا با خواندن توضیحات روی هر محصول می‌توانید از وجود بنزوئیل پراکسید در آن اطلاع پیدا کنید. این ماده در انواع کرم‌پودرها و پنکیک‌ها وجود دارد.

استفاده از ماسک صورت

یکی از درمان‌ های قطعی جوش صورت استفاده از انواع ماسک صورت است که در تنوع زیاد در بازار وجود دارند. معمولا کار این ماسک‌ها بازکردن منافذ و کاهش التهاب پوست است، از دیگر موادی که هنگام خرید ماسک می‌توانید به آن توجه کنید، سولفور یا همان گوگرد است.

گوگرد ممکن است بوی تندی داشته باشد، اما یک درمان خوب برای جوش به حساب می‌آید و به همین دلیل در بیشتر ماسک‌ها از این ماده استفاده می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، گوگرد انتخاب بهتری نسبت به سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید بوده، چرا که ضعیف‌تر از این دو است.

درمان ‌های قطعی جوش صورت

در انتخاب ماسک برای صورت می‌توانید به دنبال کلمات لایه‌بردار و ضدالتهاب روی محصول مورد نظرتان بگردید. داشتن این دو ویژگی برای یک ماسک صورت اهمیت بسیاری دارد.

تزریق کورتیزون

در بعضی شرایط که جوش‌ها بسیار بزرگ و ملتهب هستند، راه‌های بالا جوابگو نیست و بهترین درمان برای این نوع جوش‌ها تزریق کورتیزون است. برای این کار بهتر است از یک دکتر پوست عالی کمک بگیرید.

به ‌طور کلی کوتیزون را با سرنگ‌های بسار نازک به‌ صورت مستقیم داخل جوش تزریق می‌کنند که باعث کوچک شدن جوش و کم شدن تورم آن می‌شود. اگر دچار جوش‌های چرکی بزرگ هستید، ارتباط با دکتر پوست بهترین گزینه برای شما است.

روش‌های جلوگیری از ایجاد جوش

با اینکه راه‌های درمان جوش را بررسی کردیم، از قدیم گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است، در بسیاری از موارد که جوش‌ها به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتند، پیشگیری کار دشواری است، اما برای بقیه موارد راه‌هایی وجود دارد:

  • شستشوی روزانه صورت با آب ولرم و تمیزکننده ملایم مانند انواع فوم‌ها یا شستشو دهنده‌ها
  • استفاده منظم از آبرسان
  • شستشوی صورت بعد از استفاده از مواد آرایشی
  • جلوگیری از لمس صورت با دست، اینکار باعث می‌شود آلودگی دستتان به صورت و منافذ آن نفوذ کند، بنابراین از لمس مداوم صورت با دستتان خودداری کنید.

کلام آخر

وجود جوش روی صورت برای همه ما آزاردهنده است و در بسیاری از موارد باعث کم شدن اعتماد به نفس ما می‌شود. گاهی این جوش‌ها ما را از بیرون رفتن منصرف می‌کنند. با توجه به اینکه جوش صورت امری طبیعی است و برای همه اتفاق می‌افتد، همه افراد در جامعه به دنبال درمان‌ های قطعی جوش صورت هستند.

باتوجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، امکان کنترل جوش‌ها تا حد زیادی وجود دارد، اما همیشه همه راه‌حل‌ها مناسب پوست شما نیستند. باید همه آن‌ها را امتحان کرده و درمانی که با پوست شما همخوانی دارد را انتخاب کنید.

از نکات مهمی که همیشه باید به آن دقت کنید، مطالعه اطلاعات درج‌ شده روی محصولات پوستی که می‌خرید، است. بسیاری از افراد از محصولاتی استفاده می‌کنند که مناسب پوست آن‌ها نیست و همین امر باعث آسیب به پوست و ایجاد جوش می‌شود.

از دیگر موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، شناخت درست پوست خود است، باید بدانید که پوست شما چرب، نرمال یا خشک است و با توجه به نوع پوستتان محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید