اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درباره ریزش مو سکه‌ای بدانید!
درباره ریزش مو سکه‌ای بدانید!

درباره ریزش مو سکه‌ای بدانید!

تصور کنید که دارید موهای خود را شانه می‌زنید، ناگهان حس می‌کنید بخشی از سر شما فاقد مو است. نگران می‌شوید و می‌ترسید که چه اتفاقی برای موهای شما افتاده است؟! شکل دایره‌ای آن شما را بیشتر نگران می‌کند و کابوس بدتر این است که در روزهای دیگر تعداد این دایره‌های عاری از مو ممکن است بیشتر و بیشتر شود. اصلا نگران نباشید، شما سالم هستید، این بیماری با وجود اینکه درمان قطعی ندارد، ولی در اکثر مواقع بدن درمان را به بدن هدیه می‌دهد و دوباره موها رشد خواهند کرد. این بیماری با نام ریزش مو سکه‌ای شناخته شده است. این بیماری خود ایمنی فرقی نمی‌کند که در چه سنی باشید، ممکن است برای همه اتفاق بیفتد.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط دانشمندان علت این بیماری و اینکه چرا روند خود ایمنی اتفاق می‌افتد، مشخص نیست. البته حدس‌هایی دارند که باعث این روند می‌شود، آن هم می‌توان به وراثت اشاره کرد.

ما در این مقاله قصد داریم که این بیماری را معرفی و راه‌های درمان را بررسی کنیم. در نتیجه نگران این عارضه نشوید، ما همراه شما هستیم و در کنار هم این بیماری را زیر ذره‌بین خواهیم برد. شما در این مسیر تنها نیستید، ما شما را پرقدرت حمایت خواهیم کرد؛ بنابراین همراه باشید.

ریزش مو سکه‌ای چیست؟

این ریزش مو با نام آلوپسی آره آتا نیز در دنیای پزشکی شناخته می‌شود. در این بیماری ریزش مو به صورت دایره‌های کوچک در بخش‌های مختلف سر پدیدار می‌شوند. حتی امکان دارد که این بخش‌ها به یکدیگر بپیوندند و بخش بزرگ‌تری را تشکیل دهند که بیشتر قابل مشاهده است.

این ریزش مو، نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. در نهایت باعث ریزش مو به شکل سکه‌ای می‌شود. این عارضه بیشتر در افرادی که مبتلا به بیماری تیروئید و ویتیلیگو هستند، دیده شده است.

دلیل بسیار کمرنگ دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به استرس زیاد اشاره کرد. این عامل دارای شواهد علمی زیادی نیست که بتوان مهر تایید را روی آن زد.

اما توجه داشته باشید که اگر بیش از اندازه در ارتباط با این بیماری نگرانی و استرس داشته باشید، دچار تلقین خواهید شد و ممکن است روند ریزش مو را افزایش دهید.

این نوع بیماری بسیار رایج است و افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. ریزش مو سکه‌ای در همه افراد با سنین، جنسیت و حتی قومیت متفاوت نیز اتفاق می‌افتد. همچنین هر فردی که مبتلا به این بیماری است، ویژگی‌های متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

افراد مبتلا به این بیماری از نظر فیزیکی و جسمانی مشکلی ندارند و کاملا سالم هستند. گاهی وقت‌ها امکان دارد که این بیماری باعث شود که موهای کل بدن و سر را درگیر خود کند و ریزش به‌طور کامل انجام شود. از این رو احتمال درمان و رشد دوباره موها بسیار کم خواهد شد.

علت ریزش مو سکه‌ای چیست؟

فولیکول‌ها در زیر پوست ما قرار گرفته‌اند که موهای ما را تولید می‌کنند. همان‌طور که در بخش قبل بررسی کردیم، این عارضه یک بیماری خود ایمنی است. از این رو گلبول‌های سفید به این تولیدکننده‌های مو حمله می‌کنند.

ریزش مو سکه ای

در نتیجه وقتی فولیکولی در کار نباشد، مویی نیز در کار نیست، اما از آنجایی که بدن قابلیت ترمیم کردن دارد، به مرور این فولیکول‌ها ترمیم می‌شوند و دوباره موها رشد می‌کنند. در نتیجه خود بدن به‌طور خودکار روند بهبودی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه علائم این عارضه را بررسی خواهیم کرد.

علائم ریزش مو سکه‌ای چیست؟

طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، این عارضه بیشتر در موهای سر دیده می‌شود، اما این بدین معنا نیست که در بخش‌های دیگر بدن ایجاد نشود. به‌طور کل این بیماری امکان دارد در بخش‌های مختلف بدن که شامل سر، محل رویش ریش آقایان و سراسر بدن می‌شود، پدیدار شود.

در محلی که این بیماری خود را نمایان می‌کند، فقط سطح پوست قابل مشاهده است و هیچ‌گونه زخم، تورم یا حتی قرمزی قابل دیدن نیست. فقط ممکن است قبل از اینکه روند ریزش مو آغاز شود، محل مربوطه دچار خارش و سوزش شود.

رایج‌ترین علائمی که یکی از نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شود، ریزش مو به صورت سکه‌ای است که در بخش‌های مختلف بدن دیده می‌شود. گاهی وقت‌ها مردان در بخش ریش دچار این عارضه می‌شوند که به مراتب دایره‌های کوچک‌تر فاقد مو ایجاد خواهد شد.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، امکان دارد که علائمی را در سطح ناخن خود مشاهده کنند. به عنوان مثال می‌توان به قرمز شدن ناخن، چاله‌ها و برجستگی‌های سطح ناخن اشاره کرد. گاهی وقت‌ها حتی ممکن است سطح ناخن زبر شود یا در شخص دیگر ناخن‌ها شکننده‌تر خواهد شد. از این رو هر فرد ویژگی منحصر به فردی را تجربه خواهد کرد.

درمان ریزش مو سکه‌ای

متاسفانه این بیماری به‌طور حتم درمانی ندارد، اما به‌طور کل یکسری راه‌ها وجود دارد که می‌توان این عارضه را تحت کنترل خود درآورد و تا جایی که می‌توان، آن را درمان کرد. این بیماری بسیار روند غیرقابل پیش‌بینی‌ دارد. گاهی وقت‌ها بدون اینکه فرد درمانی را آغاز کند، فولیکول‌ها ترمیم می‌شود و روند تولید مو آغاز خواهد شد.

در نتیجه بخش‌هایی که ریزش مو در آنجا پدیدار شده بود، به‌طور کامل ناپدید خواهد شد. فقط ممکن است در ابتدا موهایی که تازه رشد کرده‌اند، نازک و کم‌حجم باشند که به مرور تعداد این موها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

برای کنترل این عارضه می‌توانید از روش‌های دارویی و خانگی استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که مهر تایید درمان قطعی را ندارند.

درمان دارویی

برای مصرف داروهای درمانی حتما ابتدا با پزشک مربوطه مشورت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بعد از ارتباط با دکتر مو طبق تجویز پزشک، کورتون تزریق کنید. این دارو باعث می‌شود که سیستم ایمنی سرکوب شود و به فولیکول‌ها حمله نکنند.

درمان خانگی

روش‌های خانگی همگی به صورت تجربه ‌پیشنهاد می‌شوند که هیچ‌ کدام از نظر علمی و پزشکی مورد تایید قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به روش‌های درمانی ریزش موی سکه‌ای به کمک سیر، قرص ویویسکال و مکمل‌های زینک و بیوتن اشاره کرد یا حتی آب پیاز را نیز می‌توانید در محلی که ریزش اتفاق افتاده است، ماساژ دهید.

ریزش مو سکه‌ای

این روش‌های درمانی با ویژگی‌هایی که دارند، سرعت رشد مو را افزایش می‌دهند. در نتیجه با اینکه چنین روش‌هایی مهر تاییدیه درمان قطعی را ندارند، اما این درمان‌ها برای بسیاری از افراد جواب داده است.

روش‌های دیگری برای درمان وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. این روش‌ها نیز مهر تایید درمان قطعی را ندارند و بیشتر به صورت تجربی توسط افرادی که این روش‌ها را امتحان کرده‌اند، تایید شده است.

  • شیمی‌نوردرمانی که به کمک اشعه UVA و داروی متوکسالن به روند تولیدی رشد موها کمک خواهد کرد.
  • مزوتراپی به کمک ترکیبات تقویتی که دارد، به درون پوست تزریق می‌شود و روی روند رشد موها تاثیر بسزایی می‌گذارد.
  • استفاده از لیزر برای درمان ریزش مو

نکات مهم دیگر ریزش مو سکه‌ای

همان‌طور که بیان شد، کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، بدنی سالم دارند و بیماری خود را به شخص دیگری منتقل نمی‌کنند. چنین افرادی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است در مسیر افسردگی نیز قرار گیرند. در نتیجه از جامعه دور شده و منزوی خواهند شد.

به یاد داشته باشید که اگر مژه‌ها و ابرو‌ها ریزش کردند، حتما از عینک استفاده کنید و کمتر در معرض گرد و غبار قرار گیرد که چشمانتان آسیب نبیند.

کلام آخر

به بیماری ریزش مو سکه‌ای فرصت دهید، شاید خود بدن شما را در مسیر سلامتی قرار دهد و شاهد رویش مجدد موهایتان شوید. در ارتباط با مصرف دارو، مشاوره با دکتر مو را جدی بگیرید و از استفاده خودسرانه دارو اکیداً خودداری کنید.

در ارتباط با مشکلات روانی که این بیماری با خود به همراه دارد، حتما با روان‌شناس صحبت کنید و خودتان را در این مسیر تنها نکنید و بگذارید که دیگران به شما کمک کنند.

اگر در غرب تهران ساکن هستید، می‌توانید به کمک سایت دکتر با من، بهترین متخصص مو غرب تهران را پیدا کنید. همچنین کسانی که ساکن تهران نیستند نیز می‌توانند با دکتر‌های بسیار خوب به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید