اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. صفر تا صد ریزش مو سکه ­ای در کودکان
صفر تا صد ریزش مو سکه ­ای در کودکان

صفر تا صد ریزش مو سکه ­ای در کودکان

ریزش مو معضلی نیست که تنها بزرگسالان با آن درگیر باشند؛ بلکه کودکان نیز ممکن است بنا به دلایل  مختلفی با این مشکل رو به رو شوند. ریزش مو سکه­ای یکی از انواع ریزش مو است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به وجود می­آید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد ریزش مو سکه ­ای در کودکان را بررسی کنیم. اگر شما هم با این مشکل رو به رو هستید، حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید که با علت­ها، راهکارهای پیشگیری و راه­های درمان ریزش مو سکه‌ ای در کودکان بیشتر آشنا شوید.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ­ای یکی از انواع ریزش مو است که در هر رنج سنی و هر جنسیتی دیده می­شود. افراد در این نوع از ریزش، نواحی طاس سکه مانندی روی سر یا دیگر قسمت­های بدن خود مشاهده می­کنند. ریزش سکه­ای اغلب موهای سر را درگیر می­کند، اما امکان سرایت آن به موهای دیگر نقاط بدن مانند دست و پا نیز وجود دارد.

در ریزش مو سکه‌ ای زخمی روی نواحی طاس شده ایجاد نمی­شود و فولیکول مو از بین نمی­رود. از بین نرفتن فولیکول مو یک نقطه مثبت است؛ چرا که اگر در این قسمت، ریشه مو وجود داشته باشد، رویش مجدد آن امکان‌پذیر خواهد بود.

این نوع از ریزش مو یک بیماری خود ایمن تلقی می­شود و علاوه بر موها، در ناخن­ها نیز مشکل ایجاد می­کند؛ اما به جز این دو عضو، بر هیچ­ یک از اعضای دیگر تاثیری نمی­گذارد. نکته قابل توجه این است که این بیماری به­هیچ وجه خطرناک نیست و راه­‌حل­های درمان هم دارد.

علائم بیماری ریزش مو سکه­ ای در کودک چیست؟

ریزش مو سکه ­ای در کودکان از آن دسته بیماری­هایی است که تشخیص و رویت آن به سادگی امکان‌پذیر است. اگر نشانه­ ها و عوارض این بیماری را بشناسید، در صورت مشاهده آن­ها در بدن کودک سریعا علت را متوجه می‌شوید.

این بیماری معمولا باعث ایجاد لکه­هایی طاس و سکه­ای شکل (بیضی یا دایره) روی سر یا دست و پا می­شود. لکه­های ایجاد شده اغلب به رنگ پوست سر هستند؛ اما ممکن است گاهی اوقات آن­ها را به رنگ هلویی و صورتی نیز مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که بیماری ریزش مو سکه­ای هیچ­گاه باعث ایجاد زخم و التهاب روی سر و دیگر اعضای بدن نمی­شود و این نشانه­ها ممکن است از علائم ابتلا به بیماری­های دیگر باشد. اگر از این دست نشانه­ها را روی سر یا دست و پای کودک خود مشاهده کردید، سریعا به یک متخصص مو کودکان در تهران یا دیگر شهرها مراجعه کنید.

ریزش مو سکه ­ای در کودکان

توجه داشته باشید که ممکن است بعضی اوقات پرزهای سفید رنگی در لکه­های ایجاد شده رشد کند که این هم یکی دیگر از نشانه­های ریزش مو سکه­ای است و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. البته در صورت طولانی شدن مدت این علائم بهتر است از مشاور پوست و مو کمک بگیرید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ریزش مو سکه­ ای هستند؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، ریزش مو سکه­ ای در کودکان و بزرگسالان اتفاق می­افتد. احتمال ابتلا به این بیماری در دوران کودکی و بزرگسالی دو پیک یا همان اوج دارد که به­ جز این دو مدت، احتمال درگیری با آن در دیگر سنین کمتر است.

ریزش مو سکه­ای معمولا مانند خیلی از بیماری­های دیگر زمینه­ای ژنتیکی دارد. اگر چه ریشه این بیماری مربوط به ژن­ها می­شود؛ اما برای پدیدار شدن نیاز به محرک­های بیرونی دارد و بدون این محرک­ها شاید هرگز حتی در بدن شخصی که وراثت دارد، نمایان نشود.

محرک­ها و پیش زمینه­هایی که به احتمال زیاد بر ابتلا به این بیماری تاثیر می­گذارند، عبارت هستند از: اختلالات در تیروئید، التهابات روده، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع یک و… . افرادی که با این بیماری­ها درگیر هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ریزش مو سکه­ای قرار دارند.

ابتلا به ریزش مو سکه ­ای برای کودکان چقدر طول می­کشد؟

اکثر کودکانی که با این نوع از ریزش مو مواجه هستند، دوره­ای یک ساله از این بیماری را تجربه می­کنند. در این دوره چندین بار موها در نواحی مختلف به صورت سکه­ای می­ریزد و سپس به خودی خود دوباره رشد می‌کند.

اگر چه تعداد زیادی از بیماران برای یک سال با این چرخه زندگی می­کنند و بعد موهای نواحی طاس شده دوباره می­روید، با این حال این بیماری برای برخی افراد سخت­تر می‌گذرد. در بعضی موارد موها به آسانی رشد نمی­کنند و درمان­های مختلف روی آن تاثیری نمی­گذارد.

برای مشاوره در مورد چگونگی درمان و مدت ابتلا به بیماری در کودکان خود حتما از ارتباط با دکتر مو بهره بگیرید. البته برای مشخص کردن مدت دوره ریزش مو سکه ­ای درکودکان در حال حاضر هیچ ابزاری وجود ندارد و تنها باید راه­های مختلف را برای درمان امتحان کرد که به نتیجه رسید.

نکته: نشانه­های ریزش مو سکه ­ای در کودکان گاهی ممکن است خود را به صورت حفره­های کوچک روی ناخن‌ها هم نشان دهد. تشکیل حفره روی ناخن­ها به طور میانگین برای 24 درصد از کودکانی که به این بیماری مبتلا شده­اند، رخ می­دهد.

راه­های درمان ریزش مو سکه ­ای کودک

یکی از ویژگی­های خوب بیماری ریزش مو سکه­ای این است که معمولا موها در نواحی سکه­ای طاس شده به خودی خود دوباره رشد می­کنند. همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، موها در یک دوره یک­ساله به صورت لکه‌های دایره­ای یا بیضی شکل می­ریزند و دوباره می­رویند.

ریزش مو سکه¬ای در کودکان

با این که در اکثر موارد نیازی به درمان نیست و طاسی سکه­ای خود به خود از بین می­رود، برخی مواقع این روند به طور خودکار اتفاق نمی­افتد و نیاز به درمان است. البته که حتی درمان نیز برای بعضی افراد جواب نمی‌دهد. توجه داشته باشید که پیش آمدن این اتفاق احتمال بسیار کمی دارد.

اگر شنیده­اید که یکی از نزدیکانتان در بازگو کردن تجربه­هایش از جمله­هایی مانند: دکتر با من در مورد تزریق استروئید، ایمونوتراپی، ماینوکسیدیل موضعی و داروهایی برای کاهش کارکرد سیستم دفاعی بدن صحبت می‌کند، نگران نشوید. این درمان­ها تنها در صورتی نیاز است که فرآیند خودکار یک ­ساله انجام نشود.

کلام آخر

ریزش مو در هر سن و جنسیتی، امری آزاردهنده است؛ اما اگر نشانه­های ریزش مو سکه ­ای در کودکان خود را مشاهده کردید، نیازی به نگرانی نیست. چرا که این بیماری در اکثر موارد قابل درمان است و اثرات جانبی خطرناکی ندارد.

توصیه می­شود برای درمان این بیماری صبور باشید و در صورت جواب ندادن دوره خودکار یک ساله درمان­های موجود را امتحان کنید. البته در طول دوره بیماری نباید از ارتباط با دکتر مو غافل شوید. مشاوره درست از یک دکتر مو در تهران یا دیگر شهرها می­تواند شما را در طول این بیماری یاری کند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید