اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. عوامل موثر در شادابی پوست صورت چه هستند؟
عوامل موثر در شادابی پوست صورت چه هستند؟

عوامل موثر در شادابی پوست صورت چه هستند؟

عوامل زیادی روی پوست صورت تأثیر می‌گذارند. ژنتیک، پیری، هورمون‌ها و شرایطی مانند دیابت از عوامل داخلی هستند که بر پوست تأثیر می‌گذارند. شما نمی‌توانید از برخی از این موارد جلوگیری کنید، اما عوامل خارجی زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید که بتوانید پوست شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید. در این مقاله نکاتی برای حفظ سلامت و شادابی پوست صورت آورده شده است که به شما کمک می‌کند چین و چروک‌ها را از بین ببرید، به پوست خود درخشندگی ببخشید و آن را در تمام طول سال نرم و لطیف نگه دارید.

در صورتی که برای مراقبت بهتر از پوست خود به راهنمایی‌های یک متخصص پوست و مو نیاز داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به سایت دکتر با من از امکانات مربوط به مشاوره با دکتر پوست رایگان استفاده کنید و اگر ساکن غرب تهران هستید، می‌توانید از مجموعه اطلاعات تماس تعداد زیادی متخصص پوست غرب تهران برخوردار شوید.

  1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

آنچه می‌خورید به اندازه محصولاتی که روی پوستتان اعمال می‌کنید، مهم هستند. رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت پوست شما را از درون به بیرون بهبود ببخشد، بنابراین پوست شفاف با داشتن یک رژیم غذایی سالم میسر می‌شود.

در اینجا برخی از غذاهایی که طی تحقیقات صورت گرفته به عنوان مواد سالم و مناسب برای پوست تایید شده‌اند، آورده شده است.

  • انبه: این میوه حاوی ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان برای کلاژن پوست که از اجزای مهم و ضروری تشکیل دهنده آن هم است، بسیار مفید خواهد بود.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی دارای مزایای پیشگیری از سرطان پوست است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده است که مصرف روزانه گوجه فرنگی باعث کاهش 50 درصدی ایجاد تومورهای سرطانی پوست پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌شود.
  • روغن زیتون: این ماده غذایی پیری شدید پوست صورت و علائم آن مانند چین و چروک‌ها، تغییر رنگ و لکه‌های تیره روی صورت را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. اکثرا این موارد ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید هستند.
  • فلاوانول‌های کاکائو: این ماده خوراکی موجود در شکلات تلخ ممکن است ساختار و عملکرد پوست را بهبود بخشد.

شادابی پوست صورت

دانشمندان کشف کردند که فلاوانول‌های کاکائو زبری و پوسته پوسته شدن روی پوست را کاهش داده، آبرسانی پوست را افزایش می‌دهند و به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کنند.

  • چای سبز: این چای فواید زیادی برای پوست دارد. ترکیبات یافت شده در چای سبز، سلول‌های در حال مرگ پوست را جوان می‌کند که نشان می‌دهد ممکن است برای بهبود زخم‌ها یا برخی بیماری‌های پوستی مفید باشد.
  • کلم پیچ: این ماده غذایی یکی از بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین است. لوتئین و زآگزانتین از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور، به ویژه اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.
  • امگا 3: این ماده موجود در روغن ماهی، گردو، دانه‌های کدو تنبل یا روغن‌هایی مانند روغن بذر کتان و روغن ذرت از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند و باعث شادابی پوست صورت می‌شود.
  • رژیم غذایی محدودکننده کالری: دانشمندان دریافتند که کاهش 35 درصدی کالری مصرفی روی پیری سلول تأثیر دارد. کاهش کالری باعث کاهش سرعت پروتئین‌سازهای سلول به نام ریبوزوم و همچنین کند شدن روند پیری می‌شود.

البته فراموش نکنید که صرفا مصرف این مواد غذایی برای محافظت از شما در برابر نور خورشید کافی نیستند. برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید، بین ساعات 10 صبح تا 14 بعد از ظهر به دنبال سایه باشید و لباس‌هایی بپوشید که پوست شما را بپوشاند و از کلاه لبه‌دار هم استفاده کنید.

  1. استرس را کنترل کنید

آیا برای شما هم تا به حال پیش آمده که درست قبل از یک رویداد مهم، جوشی ناخوشایند روی صورتتان ظاهر شود؟ خوب، دانشمندان ارتباطاتی را بین سطح استرس و مشکلات پوستی شناسایی کرده‌اند.

محققان دریافتند که استرس باعث افزایش مقدار سبوم می‌شود که ماده‌ای روغنی است و منافذ پوست را مسدود می‌کند. این به نوبه خود منجر به شدت بیشتر آکنه می‌شود.

کاهش سطح استرس باعث شفاف‌تر شدن و شادابی پوست صورت می‌شود. اگر فکر می‌کنید استرس روی پوست شما تأثیر می‌گذارد، تکنیک‌های کاهش استرس مانند تای چی، یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید.

  1. رطوبت پوست خود را حفظ کنید

شادابی پوست صورت

مرطوب‌کننده‌های پوست، لایه بالایی سلول‌های پوست را هیدراته نگه می‌دارند و رطوبت را حفظ می‌کنند. مرطوب‌کننده‌ها اغلب حاوی موادی برای جذب رطوبت، انسداد منافظ پوست برای حفظ رطوبت و نرم‌کننده‌هایی برای صاف کردن پوست هستند. راهکارهای زیر را برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌توان توصیه کرد.

  • برای شستشوی روزانه یک دوش یا حمام 5 تا 10 دقیقه‌ای کافی است. شستشوی زیاد می‌تواند لایه چربی پوست را از بین ببرد و آن را خشک کند.
  • به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
  • تا حد امکان از صابون استفاده نکنید. از یک پاک‌کننده ملایم و بدون عطر برای شستن پوست خود بهره ببرید.
  • از برس‌های اسکراب، اسفنج‌های حمام و پارچه‌های شستشو که می‌توانند به سطح پوست آسیب برسانند، دوری کنید.
  • پوست را به آرامی با حوله خشک کنید.
  • بلافاصله پس از شستشو پوست خود را توسط کرم آبرسانی مناسب مرطوب کنید. برای به دام انداختن رطوبت، پمادها، لوسیون‌ها و کرم‌ها باید ظرف چند دقیقه پس از خشک شدن استفاده شوند.
  • لباس‌هایی که حساسیت ایجاد نمی‌کنند، بپوشید. هنگام پوشیدن لباس‌هایی از جنس پشم یا سایر مواد زبر، سعی کنید زیر آن یک لباس ابریشم یا پنبه بپوشید.
  • از مواد شوینده ضد حساسیت استفاده کنید.

اگر این تغییرات ساده باعث تسکین خشکی پوست نمی‌شود، با متخصص پوست خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند درمان هدفمندی را برای شکایت پوستی خاص شما ارائه دهند.

4. سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن رگهای خونی موجود در لایه بیرونی پوست را باریک میکند که جریان خون را کاهش میدهد و پوست را از مواد مغذی و اکسیژنی که برای سالم ماندن نیاز دارد، محروم میسازد.

شادابی پوست صورت

کلاژن و الاستین به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. سیگار کشیدن ممکن است کشسانی طبیعی پوست را با تجزیه کلاژن و کاهش تولید آن کاهش دهد. اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید، بهترین کاری که می توانید برای سلامت و شادابی پوست صورت خود انجام دهید، ترک آن است.

5. خوب بخوابید

خواب خوب، حلقه‌های سیاه دور چشمتان را از بین می‌برد و رنگ پوستتان را بهبود می‌بخشد و از همه بهتر، این خواب رایگان است.

بهتر است بزرگسالان روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. کمتر از این مدت خوابیدن می‌تواند برای سلامتی شما و به ویژه پوستتان مضر باشد.

کمبود خواب مزمن با نقص ایمنی، چاقی، دیابت و سرطان مرتبط است، اما تحقیقات نشان داده است که کیفیت خواب ممکن است تأثیر قابل توجهی بر عملکرد پوست و پیری داشته باشد.

در افرادی که کم می‌خوابند، علائم پیری زودرس پوست افزایش پیدا می‌کند و توانایی پوست آن‌ها برای ترمیم خود در شب بخاطر استرس‌های محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش خواهد یافت.

در طول خواب عمیق، بدن شما وارد حالت ترمیم می‌شود و پوست، ماهیچه‌ها و سلول‌های خون و مغز را بازسازی می‌کند. بدون خواب کافی، بدن شما قادر به تولید کلاژن جدید نیست. کلاژن از افتادگی پوست شما جلوگیری می‌کند.‌ سعی کنید شب زود بخوابید و ۷ ساعت کامل خواب خود را داشته باشید که بهترین ظاهر خود را حفظ کنید.

در پایان

حفظ سلامتی و شادابی پوست صورت لزوماً به معنای هزینه‌های هنگفت برای خرید کرم‌ها و لوسیون‌های گران قیمت نیست. با پیروی از مراحل ساده گفته شده در این مقاله می‌توانید پوستی سالم و جوان داشته باشید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید