اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو کدام هستند؟
قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو کدام هستند؟

قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو کدام هستند؟

به دلیل استاندارد نبودن رژیم‌هایی غذایی، معمولا افراد برای درمان کمبودهای پوستی و مویی، قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو  را استفاده می‌کنند. مراقبت از پوست و مو باید جزو اهداف و برنامه روزانه همه باشد. پوست و موی انسان برای سالم ماندن نیاز یه مواد معدنی و ویتامین‌هایی دارد که شاید در بدن ما وجود نداشته باشند؛ بنابراین باید آن‌ها را به بدن رساند.

امروزه علم انقدر پیشرفت کرده است که برای رساندن این ویتامین‌ها لازم نیست مقدار زیادی میوه یا سبزیجات مصرف کنید و می‌توانید با استفاده یک یا دو قرص در روز که توسط متخصص پوست عالی در تهران یا دیگر شهرهای ایران تجویز شده است، نیاز بدن خود را برطرف کنید.

اما این ویتامین‌ها کدام‌اند؟ دوز استفاده و مضرات آن‌ها چقدر است؟ آیا استفاده زیاد از برخی از آن‌ها به بدن ما آسیب می‌رساند؟ این‌ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم.

چرا باید ویتامین مصرف کنیم؟

در دنیای امروز، اینترنت باعث راحتی کار شده است؛ کافی است شما عبارت قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو را سرچ کنید و مواد لازمی را که باید به بدن خود برسانید را پیدا کنید. اما استفاده از پیشنهادات گوگل کار درستی است؟ قطعا پاسخ خیر است.

ضعف موجود در پوست و مو هر انسان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که لزوما مربوط به کمبود ویتامین در بدن نمی‌شود. بنابراین تجویز داروی نامربوط علاوه بر اسراف وقت و پول، ممکن است پیشامدهای ناگواری داشته باشد. بنابراین قبل از هر چیزی ابتدا با پزشک مشورت کنید، آزمایش دهید و سپس مکمل‌های مورد نیاز را مصرف کنید.

اما حال فرض این است که دلیل ریزش یا ضعف مو و پوست شما، منشا ویتامینی دارد. ویتامین‌های A،B ،C ،D  وe  از جمله ویتامین‌هایی هستند که اگر به اندازه و به موقع مصرف شوند، می‌توانند تغییر چشمگیری در رشد کیفی مو و پوست شما داشته باشند.

ویتامین‌های E و C حتی می‌توانند جدای از بالابردن کیفیت پوست و مو، سطح انرژی را افزایش دهند و شما را فعال‌تر و پر انرژی‌تر کنند. مصرف ویتامین سبب می‌شود، پوست شما دیرتر پیر شود و شاداب‌تر به نظر برسد. همچنین ویتامین‌ها موجب کمتر شدن لک‌های پوستی، قرمزی، چین و چروک و خشکی بیش از اندازه نیز می‌شوند.

این ویتامین‌ها را هم می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد و هم با استفاده از محصولات پوستی مانند کرم‌ها و سرم‌ها آن‌ها را به پوست رساند.

ویتامین‌های مورد نظر بدن

قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو

برای اینکه بتوانیم کمبود ویتامین‌های لازم در بدن را جبران کنیم، ابتدا باید بدانیم که کارکرد هر ویتامین چیست، دوز مصرفی آن چقدر است و چگونه می‌توانیم آن را در برنامه غذایی خود جای دهیم. در این قسمت به معرفی قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو می‌پردازیم.

ویتامین دی

ویتامین دی ویتامینی است که خود بدن آن را می‌سازد. هنگامی که در معرض نور خورشید هستید، پوست، نور را جذب و در بدن تبدیل به ویتامین دی می‌کند؛ سپس این ویتامین به وسیله کبد و کلیه‌ها جذب شده و در سراسر بدن پخش می‌شوند تا سلول های سالم ساخته شوند.

طبق تحقیقات شکل گرفته، روزانه بدن به 600 واحد ویتامین دی برای حفظ سلامت خود نیاز دارد. به جز راه های مصنوعی، می‌توان با قرار گرفتن در زیر آفتاب به مدت 10 دقیقه، ویتامین دی روزانه را تامین کرد. البته باید حواستان به بدنتان باشد؛ مثلا افرادی که سابقه سرطان پوست دارند، قبل از این کار حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین مواد خوراکی مانند ماست، آب پرتقال، ماهی سالمون و ماهی تن می‌توانند ویتامین دی مورد نظر بدن را تامین کنند.

ویتامین سی

ویتامین سی هم در لایه بیرونی پوست و هم در لایه داخلی پوست وجود دارد. از آنجایی ویتامین سی آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان است و همچنین سطح تولید کلاژن را بالا می‌برد، در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل است که ویتامین سی در بسیاری از مواد بهداشتی پوستی یافت می‌شود.

اگر ویتامین سی به صورت خوراکی مصرف شود، خاصیت و اثر بخشی ضد آفتاب را بیشتر می‌کند و پوست در برابر آفتاب از محافظت بیشتری برخوردار می‌شود. ویتامین سی این کار را با کاهش آسیب سلولی و افزایش روند بهبودی زخم انجام می‌دهد. چون ویتامین سی نقش بسزایی در کلاژن سازی دارد، علائم پیری را به تعویق می‌اندازد و حتی ظاهر چین و چروک را در مواردی کاهش می‌د‌هد. برطرف کردن خشکی پوست و بهبود پوست آسیب دیده از جمله دیگر کارهایی است که ویتامین سی انجام می‌دهد.

روزانه مصرف 1000 میلی‌گرم استفاده از ویتامین سی توصیه می‌شود. برای تامین این میزان می‌توان از موادی مانند مرکبات، توت‌فرنگی‌، بروکلی و اسفناج استفاده کرد.

همچنین زیر نظر پزشک نیز می‌توان از قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین سی استفاده کرد. بهتر است در خرید محصولات پوستی نیز کرم‌ها و سرم‌هایی را تهیه کرد که در آن‌ها ویتامین سی وجود دارد.

ویتامین E

یکی دیگر از قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو، ویتامین E است. این ویتامین مانند ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می‌کند؛ در واقع این ویتامین نور مضر ماورا بنفش را که پوست دریافت کرده و به خود جذب می‌کند. این کار موجب کاهش چین و چروک و لکه های تیره می‌شود.

بدن انسان ویتامین E را از طریق سبوم (ماده روغنی که از منافذ پوست ترشح می‌شود) تولید می‌کند. اگر سبوم به اندازه کافی تولید شود از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. افرادی که پوست خشکی دارند، ویتامین موردنظر می‌تواند به افزایش سطح سبوم آن‌ها کمک کند. این ویتامین حتی در درمان التهاب پوستی نیز موثر است.

برخلاف ویتامین سی، ویتامین E در مقابل نور خورشید خاصیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین زدن کرم‌های حاوی این ویتامین و قرار گرفتن زیر آفتاب فایده‌ای ندارد و اثربخشی آن را از بین می‌برد.

بهتر است این ویتامین را به صورت خوراکی مصرف کنید؛ مصرف روزانه 15 میلی‌گرم ویتامین E برای بزرگسالان توصیه می‌شود. همچنین دانه‌های روغنی مانند بادام، فندق، تخم آفتاب‌گردان و آجیل سرشار از منابع ویتامین مدنظر هستند.

ویتامین K

قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو

ویتامین کا ویتامینی است که که از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می‌کند. کبودی‌ها، زخم ها و نواحی که به تازگی زیر تیغ جراحی رفتند را این ویتامین بهبود می‌بخشد. از مشکلاتی که ویتامین کا به درمان آن‌ها کمک می‌کند، می‌توان به ترک‌های پوستی، زخم‌ها، رگ‌های عنکبوتی و نواحی تیره دور چشم اشاره کرد. بسیاری از پزشکان پس از جراحی، برای تسریع بهبودی جای زخم کرم‌های موضعی که حاوی ویتامین کا هستند را برای بیمار تجویز می‌کنند.

این کرم‌ها به تورم و کبودی‌های حاصل از جراحی کمک کرده و آن‌ها را سریع تر درمان می‌کنند. مصرف روزانه ویتامین کا برای بزرگسالان چیزی در حدود 90 تا 120 میکروگرم در روز است. مواد غذایی که حاوی ویتامین کا هستند عبارت‌اند از کلم، کاهو، اسفناج و لوبیا سبز.

بیوتین

بیوتین، ویتامین B7 یا ویتامین H یکی از قرص‌ها و ویتامین های لازم برای پوست و مو مورد نیاز بدن است که باعث می‌شود غذا در بدن به انرژی تبدیل شود. در برنامه غذایی روزانه افراد معمولا مقداری بیوتین یافت می‌شود، اما تحقیقات حاکی از آن‌اند که وجود بیوتین بیشتر در بدن موجب رشد بهتر ناخن و مو و همچنین سلامت پوست می‌شود. همچنین سلامت بیشتر نوزادان و تنظیم قند خون نیز از دیگر کارهایی است که این شاخه از ویتامین B کمپلکس قادر به انجام آن است. دوز مصرفی آن نیز به میزان 30 تا 100 میکروگرم در روز برای نوجوانان و بزرگسالان توصیه شده است.

کم پیش می‌آید که بدن فرد کمبود بیوتین را تجربه کند، اما از نشانه‌های کمبود آن می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. از مواد خوراکی که دارای منابع بیوتین هستند، می‌توان به زرده تخم مرغ، قارچ، موز، گل کلم، آجیل و حبوبات اشاره کرد. بیوتین نسبت به گرما حساس است و بهتر است از مواد خوراکی استفاده شود که برای مصرف، نیازی به پخته شدن ندارند.

بهتر است برای مصرف دوز دارویی آن ابتدا ارتباط با دکتر مو برقرار کرده و سپش آن را مصرف کنید.

کلام اخر

مصرف قرص‌ها و ویتامین‌های لازم برای پوست و مو شاید ابتدا بی خطر بنظر بیاد، اما چنین چیزی درست نیست. برخی از ویتامین‌ها مانند D و A قابلیت ذخیره شدن و آسیب زدن به بدن انسان را دارند. بنابراین بهتر است حتما با متخصص پوست شرق تهران یا دیگر مناطق ایران مشورت کنید که دوز لازم مصرفی روزانه شما را برایتان تجویز شود.

برای اطلاعات بیشتر با متخصص پوست شرق تهران یا برای ارتباط با دکتر مو، به سایت دکتر با من مراجعه کنید و پس از ویزیت و با اطمینان خاطر ویتامین‌های خود را مصرف کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید