اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه که باید درباره پوست صورت سوخته و درمان آن بدانید!
هر آنچه که باید درباره پوست صورت سوخته و درمان آن بدانید!

هر آنچه که باید درباره پوست صورت سوخته و درمان آن بدانید!

پوست صورت سوخته عارضه‌ای است که اگر اتفاق بیفتد، زیبایی و اعتماد به نفس فرد را تا حد زیادی می‌گیرد. سوختگی سطوح متفاوتی دارد که با توجه به آن‌ها درمان انجام می‌شود. سطوح مختلف را با میزان و شدت سوختگی می‌سنجند.

در این مقاله ما هر آنچه که باید درباره پوست صورتی سوخته و درمان آن بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. در سایت دکتر با من شما می‌توانید تعداد زیادی دکتر پوست خوب در تهران را پیدا کرده و به آن‌ها مراجعه کنید.

سوختگی چند سطح دارد؟

سطح یا میزان سوختگی به سه دسته تقسیم می‌شود. درجه یک، دو و سه. این سطوح میزان آسیب به پوست را مشخص می‌کنند. درجه یک سوختگی جزئی و کمترین میزان سوختگی و درجه سه شدیدترین میزان آن را نشان می‌دهد.

سوختگی‌ها چه علائمی دارند؟

در پوست صورت سوخته از نوع درجه یک ما شاهد قرمز شدن پوست هستیم. در این نوع از سوختگی تاولی مشاهده نمی‌شود. در نوع دوم پوست سوخته تاول می‌زند و ضخیم می‌شود. در درجه سوم سوختگی ضخامت پوست بسیار زیاد است. همینطور رنگ آن سفید و حالت چرمی می‌شود.

درجه چهارم از سوختگی هم وجود دارد که در ظاهر آن شبیه نوع سوم است، اما عمقش بیشتر خواهد بود و سوختگی تا تاندون‌ها و استخوان‌‌ها نیز نفوذ می‌کند.

دلایل عمده سوختگی چیست؟

از دلایل سوختگی می‌توانیم به عوامل شیمیایی، سوختگی‌های الکتریکی، آتش‌سوزی در اثر شعله کبریت، شمع و فندک و نور شدید خورشید اشاره کنیم. سوختگی‌های ناشی از عوامل الکتریکی و شیمیایی می‌توانند بسیار خطرناک باشند، چرا که ممکن است از طریق پوست وارد بدن شوند، حتی اگر سوختگی جزئی باشد.

پوست صورت سوخته

سوختگی‌های درجه یک

این درجه از سوختگی یعنی کمترین آسیب به پوست. آن‌ها سطحی هستند، چون به بیرونی‌ترین لایه آسیب رسانده‌اند. این درجه از سوختگی علائم زیر را دارد:

  • سرخی
  • التهاب جزئی یا تورم
  • درد
  • خشکی و پوسته پوسته شدن پوست هنگام بهبودی

در این درجه بعد از بین رفتن سلول‌های پوستی نشانه‌های سوختگی نیز ناپدید می‌شوند و بعد از بهبودی جای زخم باقی نمی‌ماند. طول درمان و بهبودی چنین سوختگی‌هایی بین ۷ تا ۱۰ روز است.

دقت داشته باشید که اگر ناحیه دچار سوختگی بزرگ باشد، روی پوست صورت را درگیر کرده باشد یا مفاصل اعضایی مانند زانو، مچ پا، پا، ستون فقرات، شانه، آرنج و ساعد دچار این میزان از سوختگی شده باشند، باید به طور حتم برای درمان یک پزشک را ببینید.

چنین سطح از سوختگی با شیوه‌های خانگی قابل درمان است. نکته مهم در درمان سرعت آن است. هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، بهبودی بهتری در پیش خواهد بود.

این سوختگی‌ها را می‌توانید با خیساندن زخم در آب خنک به مدت پنج دقیقه یا بیشتر، مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد، استفاده از لیدوکائین (یک ماده بی حس‌کننده) با ژل یا کرم آلوئه ورا برای تسکین پوست، استفاده از پماد آنتی بیوتیک و گاز شل برای محافظت از منطقه آسیب دیده درمان کنید.

کاری که نباید برای درمان آن‌ها انجام دهید، استفاده از یخ روی پوست صورت سوخته است. استفاده از پنبه وضعیت زخم را بدتر می‌کند، چون الیاف به زخم می‌چسبند و منجر به عفونت می‌شوند. همینطور به هیچ عنوان نباید از موادی مانند کره و تخم مرغ برای بهبود استفاده کنید.

سوختگی های درجه دو

شدت این درجه از سوختگی از نوع اول وخیم‌تر و عمق آن نیز بیشتر است. در این نوع پوست قرمز شده و دچار تاول می‌شود. همینطور درد و سوزش زیادی نیز با خود به همراه دارد. بعد از مدتی می‌بینیم که بافت پوست ضخیم شده و حالت دلمه مانند روی زخم تشکیل می‌شود.

در یکی از مراحل درمان آن‌ها، سعی می‌کنند که زخم را تمیز و سپس بانداژ کنند. طول درمان این درجه تا بیش از ۳ هفته به زمان نیاز دارد. بعد از بهبودی فرد شاهد تغییر رنگدانه‌های پوستی است. مدت زمان بهبودی به عمق تاول‌ها بستگی دارد. عمق کمتر باعث بهبود سریع‌تر می‌شود.

در این درجه از سوختگی گاهی لازم است برای درمان پیوند پوست انجام بگیرد. سعی کنید سوختگی درجه دو را با شیوه‌های خانگی و گیاهی درمان نکنید. اگر این نوع سوختگی خفیف باشد، می‌توانید آن را ۱۵ دقیقه زیر آب خنک بگیرید. برای تسکین درد می‌توانید از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

برای تاول‌های ایجاد شده روی پوست صورت سوخته می‌توانید کرم‌های آنتی بیوتیک را روی آن‌ها قرار دهید. اگر این سوختگی گسترده و عمیق باشد و روی اعضایی مثل صورت، دست‌ها، باسن، کشاله ران یا پاها اتفاق بیفتد، باید کمک فوریت‌های پزشکی را دریافت کنید.

سوختگی درجه ۳

پوست صورت سوخته

درجه سه در سوختگی یعنی بیشترین آسیب به پوست و لایه‌های بسیار عمیقی از پوست را از بین می‌برد. در این نوع از سوختگی فرد دردی احساس نمی‌کند، دلیل آن نیز از بین رفتن عصب‌های بدن است. علائم سوختگی درجه سه شامل موارد زیر می‌شود:

  • رنگ مومی و سفید
  • رنگی مانند ذغال
  • رنگ قهوه‌ای تیره
  • بافت متورم و چرمی شکل
  • تاول‌هایی که بزرگ نمی‌شوند

مدت زمان مشخصی برای درمان این نوع از زخم‌ها وجود ندارد. این سوختگی با شیوه‌های خانگی درمان‌پذیر نیست، بلکه باید حتما به اورژانس مراجعه کنید. تا رسیدن کمک پزشکی کاری که باید انجام دهید این است که مراقب باشید لباستان به زخم‌ها نچسبد.

عوارض سوختگی

بیشترین عارضه در این سه نوع سوختگی مربوط به نوع درجه ۳ است. این عوارض عبارت هستند از: عفونت، از دست دادن خون و وارد شدن شوک به بدن. اگر به موقع این عوارض برطرف نشوند، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

از عوارض دیگر هر نوع سوختگی احتمال ابتلا به کزاز است. کزاز نیز یک نوع عفونت باکتریایی است که ابتلا دستگاه عصبی را دچار مشکل می‌کند.

هیپوترمی و هیپوولمی خطرات دیگر سوختگی هستند. در هیپوترمی دمای بدن به شکل خطرناک کاهش پیدا می‌کند. در اثر سوختگی بدن گرمای خود را از دست می‌دهد. در هیپوولمی بدن حجم زیادی خون از دست می‌دهد که خطرات زیادی در پی دارد.

در پایان

در این مقاله تلاش ما این بود که شما را با انواع سوختگی و خطرات و عوارض پوست صورت سوخته آشنا کنیم. در سوختگی سه درجه وجود دارد که میزان آن را مشخص می‌کنند. هر یک از این سه سطح ویژگی‌های خاص خود را دارند و درمان مجزا برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

در سایت دکتر با من مشاوره با دکتر پوست به راحتی برای شما فراهم می‌شود. همینطور در آن می‌توانید تعدادی متخصص پوست اطفال را نیز بیابید که سوختی کودکان را نزد آنان معالجه کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید