اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه که باید در مورد مراقبت از پوست در فصل سرما بدانید
هر آنچه که باید در مورد مراقبت از پوست در فصل سرما بدانید

هر آنچه که باید در مورد مراقبت از پوست در فصل سرما بدانید

هر ساله با رسیدن فصل سرما مراقبت از پوست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و دلیل آن تاثیر هوای سرد بر پوست ما است که سبب خشکی، التهاب و قرمزی پوست می‌شود. حتما شما هم با رسیدن فصل سرما این دغدغه را دارید که چگونه از پوست خود محافظت کنید و این نکته را نیز باید بدانید که حرارت و گرما دادن زیاد برای پوست خوب نیست.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما معرفی کنیم که با رعایت آن‌ها بتوانید رطوبت طبیعی پوست خود را حفظ کنید و احساس خوبی داشته باشید. پس بهتر است نکات مراقبت از پوست در فصل سرما را بدانید تا از روزهای سرد سال نیز لذت ببرید. با ما همراه باشید که علاوه بر این‌ها شما را با خدمات دکتر با من آشنا کنیم.

مراقبت از پوست در فصل سرما چگونه ممکن است؟

شاید برای شما هم مانند بسیاری از افراد در روزهای سرد سال نشستن در کنار بخاری و شومینه و احساس گرمای مطبوع آن‌ها با پوست بسیار لذت بخش باشد، اما باید بدانید که حرارت زیاد سبب خشکی پوست می‌شود. همچنین ممکن است شما دوست داشته باشید که با گرفتن دوش آب داغ گرما را در روزهای سرد سال به جان خود بنشانید. باید بدانید که آب داغ سبب از بین رفتن چربی پوست می‌شود و به این صورت سبب خشکی پوست می‌شود.

اما نگران نباشید، شما می‌توانید با پرهیز از دوش آب داغ، مرطوب کردن پوست بعد از حمام و نوشیدن مایعات فراوان و چند نکته دیگر که در ادامه قصد داریم برایتان بگوییم، به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک کنید و در این صورت از خشکی و قرمزی پوست در امان بمانید.

استفاده از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت محیط

مراقبت از پوست در فصل سرما

سعی کنید در روزهای سرد سال از دستگاه بخور استفاده کنید. این دستگاه رطوبت محیط را حفظ کرده و از خشکی پوست نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده از آن بسیار کمک‌کننده است و می‌توانید دستگاه را در اتاقی که بیشتر در آنجا هستید، قرار دهید. امروزه دستگاه‌های بخور در مدل‌های مختلف وجود دارند و شما می‌توانید به راحتی تهیه کنید.

کم کردن شعله بخاری و وسایل گرمایشی

با شروع فصل سرما اولین کاری که بسیاری از افراد انجام می‌دهند، زیاد کردن حرارت بخاری است. باید بدانید هنگامی که هوا خیلی گرم است، رطوبت کم شده و در نتیجه هوا خشک می‌شود. این هوای خشک سبب از بین رفتن رطوبت پوست و در نتیجه خشکی پوست می‌شود. بنابراین بهتر است درجه بخاری را کم کنید و از لباس بیشتر برای گرم کردن بدن خود استفاده کنید. در این صورت یک تیر و چند نشان زده‌اید. هم سلامت پوست خود را حفظ می‌کنید و هم صرفه جویی در مصرف انرژی خواهید داشت.

کاهش دادن میزان دمای آب و زمان دوش گرفتن

بی شک استفاده از حمام آب داغ با بخارهای زیادش برای هر کسی در روزهای سرد سال بسیار وسوسه انگیز است. اما باید بدانید که آب گرم سبب خشکی پوست می‌شود، زیرا چربی و رطوبت پوست را از بین می‌برد. بهترین کار این است که برای حمام کردن از آب ولرم استفاده کنید و تایم دوش گرفتن شما 5 الی 10 دقیقه باشد. اینگونه به سلامت و مراقبت از پوست در فصل سرما توجه کرده‌اید.

نکته دیگر این است که بسیاری از افراد تمایل دارند دست‌های خود را با آب داغ بشویند که ضدعفونی شود، اما باید بدانید که شستن با آب سرد نیز میکروب‌ها را از بین می‌برد و التهاب کمتری ایجاد می‌کند. پس سعی کنید دست‌های خود را با آب خنک بشویید و اگر برای خشک کردن دست‌های خود از خشک کن استفاده می‌کنید، بهتر است دست‌های خود را تا زمانی خشک کنید که دست‌های شما نمدار باشد و به صورت کامل خشک نکنید.

اگر خشکی و التهاب پوست شما را اذیت می‌کند، می‌توانید به سایت دکتر با من مراجعه کرده و از ارتباط با دکتر پوست آنلاین استفاده کنید و از مشاوره رایگان با دکتر پوست بهره ببرید.

استفاده از شوینده‌های ملایم و بدون بو

استفاده از صابون می‌تواند سبب بروز خشکی و التهاب پوست شود. بنابراین توصیه می‌شود که از شوینده‌های بدون بو یا ژل مانند استفاده کنید که التهاب کمتری برای شما ایجاد می‌کند. حتما در هنگام خرید به بی بو بودن محصول توجه کنید. البته امروزه تنوع محصولات بسیار زیاد است و می‌توانید از شوینده‌هایی استفاده کنید که کرمی هستند و حاوی مرطوب کننده‌اند. این نکته را نیز بدانید که استفاده از صابون سبب خشکی و التهاب پوست می‌شود و از مصرف آن باید برای دست‌ها، زیر بغل، پا و ناحیه بیکینی خودداری شود.

برنامه مراقبتی پوست خود را در فصل زمستان تغییر دهید

برای مراقبت از پوست در فصل سرما باید از مرطوب کننده و کرم‌های آبرسان استفاده کنید و از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت پوست شما را حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. در روزهای سرد سال نباید از محصولاتی استفاده کنید که سبب سفت شدن پوست شوند و اگر به متخصص پوست در تهران مراجعه کنید، احتمالا به شما می‌گوید که از مصرف مواد الکل‌دار و معطر خودداری کنید. بنابراین این دستور کار باید در برنامه زندگی شما باشد و شب‌ها صورت خود را مرطوب نگه دارید.

علاوه بر تمامی این موارد بهتر است که از مرطوب کردن لب‌های خود غافل نشوید. این کار از ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و خشک شدن لب‌ها جلوگیری می‌کند و از محصول آبرسان یا مرطوب کننده‌ای استفاده نکنید که سبب سوزن سوزن شدن لب‌ها می‌شود.

چرب کردن پوست به ویژه پوست دست‌ها

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از پوست در فصل سرما انجام دهید، این است که پوست دست خود را به صورت منظم پس از هر بار شست و شو چرب کنید و با استفاده از مرطوب کننده و کرم آبرسان رطوبت پوست را به آن برگردانید. استفاده از پماد و کرم در فصل سرد و استفاده از لوسیون‌ها در فصول گرم و مرطوب سال پیشنهاد می‌شود.

پزشکان معتقد هستند که شستن دست‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار ضروری و امری اجتناب ناپذیر است، اما شما می‌توانید بعد از انجام دادن این کار رطوبت پوست را با استفاده از چرب کردن به آن برگردانید. به این وسیله به حفظ رطوبت پوست کمک کرده‌اید. استفاده از دستکش ضد آب در هنگام ظرف شستن، نظافت و دیگر کارها ضروری است.

استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای سرد سال

یک از اقداماتی که باید برای حفاظت از پوست خود انجام دهید، استفاده از ضد آفتاب در فصل سرما است. زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که برف با رنگ سفید و دوست داشتنیش 80 درصد نور خورشید را منعکس می‌کند و می‌تواند سبب بروز آسیب به پوست شود. بنابراین گمان نکنید که در روزهای ابری استفاده از ضد آفتاب نیازی ندارد، بلکه اشعه فرابنفش از ابر می‌گذرد و به پوست ما می‌رسد و ممکن است که به پوست آسیب برساند.

مراقبت از پوست در فصل سرما

بنابراین حتی در روزهای ابری نیز از ضد آفتاب استفاده کنید و قبل از بیرون رفتن از خانه پوست خود را با ضد آفتاب و کرم مرطوب کننده‌ای که عیار حفاظتی بالایی دارد، پوشش دهید.

استفاده از لباس راحت و غیر التهاب آور

یکی از مواردی که باید برای مراقبت از پوست در فصل سرما رعایت کنید، استفاده از لباس سبک و غیر التهاب آور است. برای نمونه لباس‌های پشمی و زبر می‌تواند سبب خشکی و التهاب پوست شود و توصیه می‌شود که ابتدا لباس نازک و لطیف را بپوشید و بعد پالتو یا لباس پشمی خود را روی آن بپوشید.

همچنین اگر از دستکش پشمی استفاده می‌کنید، بهتر است که ابتدا یک دستکش نخی زیر آن بپوشید و سپس دستکش پشمی را بپوشید. بنابراین در انتخاب پوشش دقت کنید تا از التهاب و خارش پوست جلوگیری کنید.

غذای مناسب و نوشیدن آب

در بسیاری از موارد که پوست خشک است پیشنهاد می‌شود که از رژیم‌های غذایی که اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 را دارند، استفاده کنید. این مواد در روغن ماهی و روغن تخم کتان یافت می‌شود. همینطور باید در هنگام خروج از خانه از مرطوب کننده استفاده کنید و به نوشیدن میزان کافی آب توجه لازم داشته باشید.

عوض کردن لباس خیس برای جلوگیری از خارش

پوشیدن کفش و لباس خیس می‌تواند برای پوست شما ایجاد خشکی، خارش و التهاب پوست کند. بنابراین توصیه می‌شود که در اولین فرصت لباس‌های خیس خود را عوض کنید تا از التهاب پوست کم شود.

چنانچه با رعایت تمامی موارد فوق هنوز خشکی پوست شما برطرف نشده باشد، بهتر است که به متخصص پوست در تهران مراجعه کنید، به احتمال زیاد نیاز به مرطوب کننده قوی خواهید داشت.

کلام آخر

باید بدانید که مراقبت از پوست در فصل سرما اهمیت بیشتری می‌یابد، زیرا عواملی هستند که رطوبت پوست را از بین می‌برند و سبب خشکی و التهاب آن می‌شوند. بنابراین باید نکات مراقبتی گفته شده را رعایت کنید تا از بروز این آسیب‌ها جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان دکتر پوست در سایت دکتر با من استفاده کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید