اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چه راهکارهایی برای جوانسازی پوست پا وجود دارد؟
چه راهکارهایی برای جوانسازی پوست پا وجود دارد؟

چه راهکارهایی برای جوانسازی پوست پا وجود دارد؟

همانطور که می‌دانید، پوست پا بیشتر در معرض خشکی، تیرگی، ترک و پارگی بوده و دلیل آن کمتر بودن غدد چربی در این نواحی است. بنابراین در دکتر با من به بررسی راه‌های جوانسازی پوست پا می‌پردازیم، مسئله‌ای که شاید برای بسیاری از افراد بی‌اهمیت باشد.

خشکی و ترک پوست پا معمولا در قسمت پاشنه، بغل‌های پا و لای انگشتان دیده می‌شود، گاهی این ترک‌ها سطحی است و گاهی باعث ایجاد درد و خارش می‌شوند. در بسیاری از موارد خشکی پا به قدری شدید است که با یک ساییدگی ساده دچار خونریزی می‌شود.

چندین متخصص پوست عالی در تهران بر این باور هستند که پوست پا بسیار حساس است و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، چرا که پاها تمام روز سنگینی بدن را تحمل می‌کنند و در بسیاری از مواقع مدت زیادی داخل کفش هستند که می‌تواند دلیلی برای این ترک‌ها باشد.

بسیاری از افراد اهمیت چندانی به سلامت پوست پای خود نمی‌دهند، چرا که مشغله زیاد کاری زمانی برای فکر کردن به این مسائل برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد. گاهی این خشکی خفیف است و ایجاد درد و ناراحتی نمی‌کند، بنابراین این افراد نیازی به درمان ندارند و زیبایی برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد.

از طرف دیگر دسته‌ای وجود دارند که همواره به دنبال پیدا کردن یک دکتر پوست عالی برای از بین بردن ترک‌ها و لایه‌های مرده پوست پا خود هستند. مشاوره با دکتر پوست می‌تواند کمک بسیاری به این دسته از افراد کند، اما اگر این ترک‌ها خفیف هستند، بدون نیاز به پزشک برطرف می‌شوند.

دلایل خشکی پوست پا

قبل از بررسی راه‌های جوانسازی پوست پا، به عوامل ایجاد خشکی آن می‌پردازیم. دلایل زیادی باعث ایجاد خشکی در پوست پا می‌شوند که در اینجا به بررسی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

 جوانسازی پوست پا

  • کمبود رطوبت: به دلیل وجود غدد چربی کمتر در قسمت‌های پاشنه، بغل و لای انگشتان پا، میزان رطوبت نیز در این نواحی کمتر بوده و کمبود رطوبت یکی از دلایل اصلی برای خشکی پوست پا است.
  • ایستادن طولانی: ایستادن طولانی و استفاده از کفش نامناسب باعث تحریک پوست پا و ایجاد ترک در آن می‌شود. معمولا افرادی که مجبور به ایستادن زیاد در شغل خود هستند، بیشتر با این پدیده روبرو می‌شوند.
  • گرما و رطوبت: پوشیدن کتونی و پوتین باعث ایجاد یک فضای گرم و مرطوب برای پاها می‌شود که این گرما ایجاد عرق در پا می‌کند. در واقع رطوبت موجود در پا از آن خارج می‌شود که نتیجه آن خشکی، تیرگی، ترک و پوست پوست شدن پا است.
  • صابون: استفاده بیش از حد از صابون و محصولات شوینده که حاوی مواد شیمیایی هستند، باعث خشک شدن بیش از حد پوست پا و در نتیجه ترک در پا می‌شود.
  • افزایش سن: با گذشت زمان و افزایش سن پوست طراوت، تازگی و مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهد. معمولا پدیده خشکی و ترک در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود، چرا که پوست آن‌ها نازک‌تر و خشک‌تر است.
  • اگزما: اگزما یک نوع بیماری پوستی است که ایجاد خشکی، تورم و خارش در پوست می‌کند و در هر قسمتی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد و فقط محدود به پوست پا نیست، اما بسیار رایج است و باعث خشکی پوست پا می‌شود.

راه‌های جوانسازی پوست پا

به ‌طور کلی سلول‌های مرده پوست باید از بین بروند، زمانی که فرد اینکار را نمی‌کند، باعث ایجاد خشکی و ترک در پا می‌شود. این خشکی و ترک نتیجه انباشته شدن سلول‌های مرده روی یکدیگر هستند، برای جوانسازی پوست پا راه‌هایی وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تراشیدن پوست مرده

برای تراشیدن پوست مرده می‌توانید از یک جسم یا مواد شیمیایی به سلیقه خود استفاده کنید، معمولا بسیاری از اسکراب‌های پا برای اینکار مناسب هستند. برخی از این اسکراب‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند انواع رایحه و الکل‌های مصنوعی هستند که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند، بنابراین مهم است که قبل از خرید لایه بردار پا، لیست موادی که در آن بکار رفته است را بررسی کنید.

قرار دادن پا در آب

خیس کردن پا در آب ولرم باعث نرم شدن پوست پا و همینطور بهتر شدن گردش خون در پا می‌شود و همین امر از ایجاد خشکی در پا جلوگیری می‌کند. افزودن کمی سرکه به آب می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها کمک کند که همین امر از ایجاد خشکی در پا جلوگیری می‌کند.

استفاده از سنگ پا یا سوهان پا

استفاده از سنگ پا می‌تواند مانند لایه بردار عمل کند، اما باید مراحل آن را به ترتیب انجام دهید. اول پاها را در آب ولرم خیس کنید، سپس سنگ پا را خیس کرده و به آرامی کف پا بکشید و لایه‌های مرده پوست را بتراشید.

 جوانسازی پوست پا

بعد از تراشیدن لایه‌های مرده پاها را با حوله خشک کنید و از آبرسان استفاده کنید. آبرسان و مرطوب‌کننده بعد از استفاده از سنگ پا بسیار مهم است، چرا که اگر پا مرطوب نشود، باعث ایجاد خشکی در آن خواهد شد.

استفاده از مرطوب کننده

یکی از راه‌های جوانسازی پوست پا استفاده مکرر از مرطوب‌کننده‌ها است، مرطوب نگه داشتن پوست پا آن را از خشکی نجات می‌دهد. دقت داشته باشید که این‌ کار را به‌ طور مداوم و روزانه باید انجام دهید، بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها بعد از حمام است.

پیشگیری از خشکی پا

بهترین روش برای داشتن پاهای سالم و زیبا پیشگیری از خشکی است. همانطور که می‌دانید، همیشه پیشگیری عمل راحت‌تری نسبت به درمان است. در اینجا بعضی از راه‌های پیشگیری را با هم بررسی می‌کنیم.

  • تمیزی و شستشو مناسب پا
  • استفاده از آب ولرم به جای آب داغ هنگام شستشو و حمام
  • استفاده از کفش مناسب که پا را اذیت نکند.

کلام آخر

پا یکی از اعضای بدن است که گاهی از آن غافل می‌شویم، به دلیل اینکه پا اکثرا داخل کفش یا جوراب است، زیاد دیده نشده و به همین دلیل اهمیت کمتری به آن داده می‌شود. این اهمیت کمتر باعث شده است که ترک پا به امری رایج تبدیل شود و تقریبا بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند.

در این میان هستند افرادی که از ترک ایجاد شده در پای خود ناراضی بوده و به دنبال راه‌های جوانسازی پوست پا خود هستند. معمولا این افراد بعد از مشاوره با دکتر پوست راهی برای بهبودی پا خود پیدا می‌کنند، چرا که این ترک‌ها یک بیماری غیرقابل درمان نبوده، بلکه حالت طبیعی است که در نتیجه انباشته شدن پوست مرده ایجاد می‌شود.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید