اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چگونه پوست و موی زیباتری داشته باشیم؟
چگونه پوست و موی زیباتری داشته باشیم؟

چگونه پوست و موی زیباتری داشته باشیم؟

داشتن پوست و موی زیباتر آرزوی هر انسانی است. مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید، چه شغلی دارید و سنتان چقدر است، همه ما نیاز داریم که پوست و مویی سالم داشته باشیم. آثار سوء سبک زندگی ناسالم یا کمبود مواد مغذی در بدن، در چهره ما ظاهر می‌شوند. موهای خشک و نازک، کدر بودن پوست یا جوش زدن زیاد از جمله مواردی است که اکثر ما آن‌ها را تجربه کرده‌ایم.

برای داشتن مو و پوست زیباتر چه باید کرد؟ چه خوراکی‌هایی را باید در رژیم غذایی گنجاند؟ روتین پوستی و فعالیت‌های روزانه را چگونه باید تغییر داد که پوست و مویی سالم داشت؟ شما می‌توانید از طریق وبسایت دکتر با من بهترین متخصص مو در تهران را پیدا کنید و به صورت آنلاین ویزیت شوید.

با ما در این مقاله همراه باشید که رازهای داشتن پوست و موی زیبا را بشناسید.

راز داشتن پوست و مویی زیبا

زیبا بودن به معنای داشتن چشمانی زیبا یا بینی بی نقص نیست. زیبایی در واقع تلاش برای سالم نگه داشتن و زیباتر نشان دادن ویژگی‌های ظاهری افراد است؛ ویژگی‌هایی که با آن، هرکس از شخص دیگر متمایز می‌شود.

هر چقدر که از عمر می‌گذرد، بیشتر به دنبال جوان نگه داشتن مو و پوست خود هستیم و می‌خواهیم روند پیر شدن را به تعویق بیاندازیم؛ لازمه این کار داشتن رژیم غذایی سالم، روتین پوستی و مویی مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی و البته مشورت با متخصص پوست و مو است. در ادامه رازهایی را که باید برای زیباتر شدن پوست و موی خود بدانید، برای شما آورده‌ایم.

ورزش

اهمیت ورزش بر هیچکس پوشیده نیست‌؛ حتما شنیده‌اید که ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند. استرس می‌تواند موجب بدتر شدن وضعیت پوست و موی افراد شود. به عنوان مثال اگزما، آکنه و ریزش موی شدید از جمله مواردی هستند که در افراد مضطرب خود را بیشتر نشان می‌دهند.

استرس موجب تولید چربی بیشتر در غدد چربی و در نتیجه جوش بیشتر می‌شود. با ورزش‌هایی اعم از بدنسازی، پیاده‌روی روزانه، یوگا یا مدیتیشن، سطح استرس و اضطراب خود را پایین بیاورید که پوست و موی زیباتر و سالم‌تری داشته باشید.

همچنین ورزش سبب گردش خون بیشتر در بدن می‌شود؛ با گردش خون بیشتر، اکسیژن در بدن بهتر بخش شده، مواد مغذی به پوست و مو می‌رسد و در نتیجه ریزش مو کمتر می‌شود و پوست شفاف‌تری خواهید داشت.

خواب کافی

خواب کافی ارتباط مستقیمی با زیبایی پوست و مو دارد. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، پوست درخشان‌تر و شاداب‌تری دارید؛ دلیل آن هم گردش خون زیر پوست است. معمولا هنگام خواب، پوست شروع به بازسازی خود می‌کند، گردش خون در بدن افزایش می‌یابد و در نتیجه اکسیژن و مواد بیشتری به پوست و مو می‌رسد.

پوست و موی زیباتر

وقتی به اندازه نمی‌خوابید، خون به خوبی در بدن جریان پیدا نمی‌کند؛ به عنوان مثال زیر چشم خون جمع می‌شود و برای همین هم است که وقتی کم خوابی دارید، زیر چشم از حالت عادی ممکن است کبودتر دیده شود.

البته در سیاه بودن دور چشم عواملی مانند ژنتیک و افزایش سن دخیل هستند و تنها با خواب نمی‌توان آن را درمان کرد، اما مطمئنا خواب کمتر می‌تواند آ‌ن‌ها را گودتر و سیاه‌تر نشان دهد. برای اطمینان یافتن از دلیل کبودی زیر چشم، حتما با دکتر پوست خوب در تهران مشورت کنید.

خواب حتی در ظاهر شدن چین و چروک هم تاثیر می‌گذارد؛ هنگامی که خواب هستید، پوست کلاژن بیشتری می‌سازد که سبب جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر می‌شود.

از دست دادن مو، کم پشتی و دیگر آسیب‌هایی که موی شما به آن‌ها دچار است، می‌تواند بخاطر کمبود خواب باشد. مواد مغذی و لازم برای رشد مو باید از طریق فولیکول‌ها (جایی که مو شروع به رشد می‌کند) جذب ‌شود. خواب کم مساوی است با نبود گردش خون در بدن که در نهایت موجب شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود.

بنابراین سعی کنید حتما روزی حداقل 7 ساعت بخوابید که پوست و موی زیباتر و سالم‌تری داشته باشید.

خاموش کردن گوشی و لپتاپ

خیلی مهم است که حداقل نیم ساعت قبل از خواب از چشم دوختن به صفحه لپ تاپ و گوشی بپرهیزید. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور سفید و آبی قبل از خواب از عوامل بازدارنده ترشح هورمون ملاتونین است.

این هورمون وظیفه تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن را برعهده دارد و هنگام شب بیشتر ترشح می‌شود. اختلال در ترشح این هورمون سبب بی خوابی، خستگی و پایین آمدن کیفیت خواب می‌شود که همه این‌ها خود زمینه را برای ایجاد چین و چروک پوست و سیاهی دور چشم مهیا می‌کند. بنابراین سعی کنید قبل از خواب به کامپیوتر و موبایل خود چشم ندوزید.

تغذیه مناسب

یکی از رکن‌های اصلی برای داشتن پوست و مویی سالم، تغذیه سالم است. استفاده از بهترین و گران‌ترین سرم‌ها و کرم‌ها نمی‌تواند داشتن پوست خوب را تضمین کند، اگر ورودی غذایی بدن ناسالم و یا ناکافی باشد. بنابراین از درون نیز برای کمک رسانی به پوست، باید مواد مغذی را به بدن رساند.

از خوردن شکر، چربی اشباع شده و نمک زیاد خودداری کنید؛ در عوض سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات، غلات، پروتئین بدون چربی و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، آواکادو را وارد رژیم غذایی خود کنید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مواد معدنی و مغذی برای پوست و موی زیباتر می‌پردازیم.

آهن

اگر در برنامه غذایی آهن به اندازه کافی وجود نداشته باشد، پوست حالت کدری به خود می‌گیرد و مو شکننده می‌شود. بنابراین سعی کنید با مصرف مواد خوراکی مانند بروکلی، کلم، عدس، بادام هندی، قارچ، زیتون و اسفناج آهن مورد نیاز را به بدن خود برسانید. دوز مصرفی آهن برای آقایان روزانه چیزی در حدود 8.7 میلی‌گرم و برای زنان بین سنین 19 تا 50 سال، 14.8 میلی‌گرم و برای زنان بالای 50 سال، 8.7 میلی‌گرم در روز است.

ویتامین سی

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان است که به پوست جهت بهتر شدن و جوانسازی کمک می‌کند. مصرف خوراکی و موضعی این اسید علاوه بر کمک به پوست برای نگه داشتن رطوبت، در روشن کردن پوست و از بین بردن لکه‌ها، افزایش کلاژن‌سازی و جلوگیری از شل شدن آن نیز تاثیر دارد.

این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌اکسیدان از پوست در برابر اکسیدهای موجود در هوا، چه آلودگی و چه اشعه‌های مضر خورشید، محافظت می‌کند و سرعت روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.

ویتامین آ

ویتامین آ یک ویتامین مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست است. برای دریافت ویتامین آ می‌توانید از سبزیجاتی به رنگ‌های زرد، قرمز و سبز استفاده کنید. مواد خوراکی مانند هویج، اسفناج، انبه و هندوانه سرشار از منابع مغذی و ویتامین آ هستند.

بدن ویتامین آ را به رتینول که ماده‌ای موثر برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک پوست است، تبدیل می‌کند. البته دقت داشته باشید که مصرف زیاد ویتامین آ موجب آسیب زدن به کبد و زردی چشم می‌شود.

ویتامین E

ویتامین E آنتی اکسیدانی است که نقش بسیار موثری در استحکام بخشی به پوست دارد. خاصیت از بین‌برندگی لکه‌های پوستی، نرم‌کنندگی و کم کردن اثرات آفتاب سوختگی سبب شده است این ویتامین در محصولات پوستی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار بگیرد.

پوست و موی زیباتر

خاصیت این آنتی اکسیدان تنها به پوست ختم نمی‌شود؛ ویتامین E به دلیل افزایش گردش خون در تمام قسمت‌های پوستی از جمله پوست سر، موجب تغذیه فولیکول‌های مو می‌شود و پوست سر را به بستری مناسب برای رشد مو تبدیل می‌کند.

می‌توانید از مواد خوراکی مانند دانه‌های روغنی و آووکادو و همچنین کپسول‌های ویتامین E برای درمان و داشتن پوست و موی زیباتر استفاده کنید.

پروتئین

پروتئین نقش مهمی در ساخت مواد لازم برای داشتن پوست و موی زیباتر دارد. موادی مانند الاستین (عامل کشسانی پوست)، کلاژن (عامل سلامت و شادابی پوست) و کراتین (سلامت و نرمی مو)، همگی موادی هستند که به کمک پروتئین ساخته می‌شوند. رژیم غذایی که در آن پروتئین به مقدار کافی نباشد، موجب بی رنگی و کدری پوست و ضعف مو و ناخن خواهد شد.

البته مصرف بیش از حد پروتئین اصلا خوب نیست و موجب انباشت چربی در بدن می‌شود.

آب کافی

کم آبی عامل مهمی در خشکی پوست و مو و ایجاد چین و چروک است. وقتی بدن کم آب است، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و این موقع است که چین و چروک‌های پوستی خود را نشان می‌دهند.

بیش از 60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است؛ بنابراین بدن انسان به آب کافی برای عملکرد بهتر نیاز دارد. آب موجب تکثیر سلولی درست و به اندازه می‌شود، دمای بدن را متعادل نگه می‌دارد و سبب رطوبت رسانی و حفظ آن در پوست و مو می‌شود.

نور خورشید

ویتامین D برای سلامت و درخشندگی پوست و مو بسیار لازم است؛ اما دریافت زیادی آن اثرات مخربی به همراه دارد و می‌تواند چین و چروک‌های پوستی را افزایش دهد، پوست را دچار لک کند و در بدترین حالت منجر به سرطان پوست شود.

حتما از ضد آفتاب استفاده کنید که اثرات مخرب نور خورشید را به حداقل برسانید. سعی کنید روزانه‌ تنها 10 دقیقه زیر آفتاب سپری کنید تا ویتامین د مورد نظر بدن شما تامین شود.

کلام آخر

برای داشتن پوست و موی زیباتر فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید، اما به خود سخت نگیرید؛ بدن خود را چه بیرونی و چه درونی آبرسانی کنید، تغذیه مناسب داشته باشید، ورزش کرده و استرس و اضطراب را از خود دور کنید؛ در مدتی کم تغییرات چشمگیری را در سلامت پوست و مو خود مشاهده خواهید کرد.

در این مسیر حتما از دکتر پوست خوب در تهران کمک بگیرید و سعی کنید توسط بهترین متخصص مو در تهران ویزیت شوید. ممکن است ریزش مو یا ضعف‌های پوستی شما ناشی از مشکلات جدی‌تری باشد که صرفا با ترک عادت‌های غلط درمان نشود.

در دکتر با من می‌توانید با تعداد زیادی متخصص پوست و مو در تماس باشید و مشکلات پوستی و مویی خود را حل کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید