اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. راه‌های ارتباط با دکتر گوارش
راه‌های ارتباط با دکتر گوارش

راه‌های ارتباط با دکتر گوارش

زمانی که در سیستم گوارش ما مشکلی به وجود می‌آید، باید هر چه سریع‌تر به فکر ارتباط با دکتر گوارش باشیم. دستگاه گوارش به دلیل موادی که وارد آن می‌شود، بسیار آسیب‌پذیر است.

بسیاری تصور می‌کنند که این دستگاه فقط شامل معده و روده می‌شود، اما در حقیقت دهان، مری، لوزوالمعده، کبد، کیسه صفرا، رکتوم و مقعد را نیز در برمی‌گیرد. تمام این اعضا در کنار هم دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهند. هر یک از این اعضا در معرض بیماری‌های مخصوص به خود قرار دارد.

در صورتی که احساس می‌کنید با مشکلی در یکی از این اعضا مواجه شده‌اید، باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. برای پیدا کردن چنین متخصصانی کافی است که به سایت دکتر با من سر بزنید. در صورتی که ساکن پایتخت هستید، در این سایت نام تعداد زیادی دکتر گوارش در تهران را خواهید دید.

دکتر گوارش چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

در این قسمت به بیماری‌های دستگاه گوارش اشاره خواهیم کرد که برای درمانشان نیاز به ارتباط با دکتر گوارش دارید. در ضمن باید به یاد داشته باشید که در خطر افتادن دستگاه گوارش عوارض بسیار خطرناکی در پی خواهد داشت.

1. یبوست

برای تمام انسان‌ها این مشکل چندین بار پیش‌ آمده است که دفع برایشان با سختی اتفاق می‌افتد. زمانی این مشکل به وجود می‌آید که فیبر به اندازه کافی در رژیم غذایی فرد وجود نداشته باشد. برای برطرف کردن این مشکل کافی است که مقداری فیبر به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

زمانی یبوست خطرناک می‌شود که تا هفته‌ها ادامه پیدا کند. همچنین اگر در مدفوع خود خون مشاهده کردید یا دفع با درد شدید همراه است، حتما باید توسط یک متخصص گوارش معاینه شوید.

2. ورم معده

معده به دلایل متفاوت مستعد متورم شدن است که بیماری مخصوص به آن گاستریت خوانده می‌شود. دلایل این بیماری می‌تواند عفونت، زخم، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی یا مصرف بیش از حد الکل باشد.

ارتباط با دکتر گوارش

اگر علائمی مانند درد بالای معده، حالت تهوع و استفراغ داشتید، این احتمال وجود دارد که ورم معده داشته باشید. البته در مواقعی این مشکل بدون هیچ نشانه‌ای بروز پیدا می‌کند. درمان آن‌ها از طریق ارتباط با دکتر گوارش و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌اسیدها اتفاق می‌افتد.

3. سندروم روده تحریک‌پذیر

نوعی اختلال در روده بزرگ است که در نتیجه آن فرد در معده خود درد احساس می‌کند و دچار اسهال، درد و نفخ می‌شود. همینطور هنگام دفع نیز احساس درد دارد. پزشکان برای درمان آن روش‌های طبیعی مثل کاهش استرس، رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی را توصیه می‌کنند. اما ممکن است بیمار به دارو نیاز پیدا کند.

4. رفلاکس معده

در این حالت اسید معده به مری باز می‌گردد که دلیل آن عملکرد نامناسب اسفنکتر پایینی مری است. زمانی که این اتفاق می‌افتد، فرد در سردل و سینه خود احساس سوزش می‌کند. اگر این اتفاق مکررا رخ داد، بیمار احتمالا به رفلاکس گاستروازوفاژیال مبتلا است. اما برای تشخیص دقیق ارتباط با دکتر گوارش ضروری است.

5. سوء هاضمه

سوء هاضمه اغلب به دلیل زخم معده یا رفلاکس معده به وجود می‌آید. در این بیماری فرد احساس سیری دارد و در سینه احساس سوزش می‌کند. همینطور این بیماری با نفخ شدید و تهوع نیز همراه است. ممکن است این بیماری در عده‌ای سبب شود که یک طعم ترش نامطبوع احساس کنند یا آروغ‌هایشان بدبو باشد.

عواملی که این عارضه را به وجود می‌آورند شامل زیاد غذا خوردن، زیاد نوشیدن، با معده خالی قرص خوردن یا داشتن آلرژی غذایی هستند. سوء هاضمه اغلب نشانه‌ای از یک بیماری دیگر است.

برای درمان آن پزشکان معمولا داروی ضد اسید تجویز می‌کنند و همینطور بیمار نیز باید تلاش کند که وعده‌های کوچک‌تر داشته باشد، غذا را بیشتر بجود و غذاهای چرب و نوشیدنی‌های گازدار کمتر مصرف کند.

6. زخم معده

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش زخم معده است که ناشی از آسیب به مجرای گوارش توسط اسید معده ایجاد می‌شود. این بیماران درد را در مری، روده کوچک و معده‌ احساس می‌کنند که می‌تواند خواب آن‌ها را با مشکل جدی مواجه کند.

یکی از بارزترین علائم آن احساس درد در بالای شکم است که بیمار می‌تواند با مواد غذایی مناسب این درد را کنترل کند. این بیمار می‌تواند از طریق ارتباط با دکتر گوارش و با مصرف دارو این مشکل را درمان کند.

7. زخم اثنی عشر

این بیماری مشابه زخم معده است و علائمی یکسان با آن دارد. معمولا قسمت‌های ابتدایی روده کوچک را درگیر می‌کند. از دلایل این بیماری می‌توانیم به اسید معده، مصرف سیگار یا مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و هلیکوباکتر پیلوری اشاره کنیم. برای تشخیص این بیماری دکتر گوارش روده آزمایش خون، آزمایش مدفوع، تست‌های تنفسی یا آندوسکوپی تجویز می‌کند.

8. زخم مری

زخم مری درد زیادی به همراه دارد. انتهای مری که به معده متصل می‌شود، دچار زخم می‌شود. این زخم می‌تواند ناشی از نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری یا برگشت اسید معده به مری باشد. برای درمان زخم مری ارتباط با دکتر گوارش ضروری است. سعی کنید از درمان‌های خانگی اجتناب کنید.

9. مری بارت

در این بیماری بافت‌های داخلی مری در اثر ترش کردن و رفلاکس معده قرمز رنگ و ضخیم می‌شود. افرادی که سابقه بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال را داشته‌اند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. مری بارت با دارو و جراحی قابل درمان است.

10. سرطان مری

مری یکی از اعضای دستگاه گوارش است که در معرض سرطان قرار دارد. علل آن متفاوت است، اما از دلایل آن می‌توانیم به جهش در سلول‌های مری، سیگار کشیدن و رفلاکس اسید معده اشاره کنیم.

ارتباط با دکتر گوارش

افرادی که به سرطان مری دچار می‌شوند، به سختی می‌توانند غذا را ببلعند و معده آن‌ها قادر به هضم بعضی از غذاها نیست. در نتیجه دچار کاهش وزن می‌شوند. همینطور در قفسه سینه خود دردهایی احساس می‌کنند. برای درمان سرطان مری از جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

11. بیماری‌های مربوط به بلع غذا

چندین بیماری برای بلع شناسایی شده است که دیسفاژی و ادینوفاژی از شناخته شده‌ترین بیماری‌های بلع محسوب می‌شوند. در دیسفاژی غذا در مری گیر می‌کند که دلیل این گیر کردن بزرگ بودن لقمه نیست. در ادینوفاژی بلعیدن غذا همراه با درد در دهان، حلق یا مری است. این بیماری با دارو یا جراحی قابل درمان است.

کلام آخر

دستگاه گوارش انسان از چندین عضو تشکیل شده است که هر یک از این اعضا در معرض بیماری‌های مخصوص به خود قرار دارند. از طریق گفت و گو با دکتر گوارش بیماری تشخیص داده و درمان می‌شود.

ارتباط با دکتر گوارش در مراحل اولیه بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش سبب می‌شود که بیماری سریع‌تر درمان شود. با مراجعه به سایت “دکتر با من” در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید یکی از این متخصصین را پیدا کنید.

دیدگاه خود را درج کنید