اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. دکتر داخلی فوق تخصص
دکتر داخلی فوق تخصص

دکتر داخلی فوق تخصص

دکتر داخلی فوق تخصص از پزشکان مهم در علوم پزشکی محسوب می‌شود. اولین و مهم‌ترین اقدامی که بیماران باید هنگام مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی و نامعقول در بدن خود انجام دهند، مراجعه به پزشک داخلی است. در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف دکتر داخلی بپردازیم که بیماران با اطلاعات کافی نسبت به درمان خود اقدام کنند. بنابراین توصیه می‌شود که از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

دکتر داخلی فوق تخصص کیست؟

گفتگو با دکتر داخلی یکی از موارد مهم جهت درمان بیماری‌های گوناگون به شمار می‌رود. از آنجایی که درمان بیماری‌های هرکدام از اعضای بدن نیازمند متخصص خاص خود است، ضروری است که بیماران با مشورت و گفتگو با دکتر داخلی بتوانند از متخصص مورد نیاز خود آگاه شوند. بنابراین پزشک داخلی علاوه بر انجام اقدامات درمانی اولیه بیماران به نوعی مشاور برای بیماران نیز محسوب می‌شود.

وظایف پزشک داخلی چیست؟

مهم ترین وظیفه پزشک داخلی معاینه بیمار و دریافت شرح حال از او است. پزشک داخلی پس از معاینه بیمار آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص نوع مشکل بیمار را تجویز کرده و روش‌های درمان را جهت برطرف کردن بیماری‌های حاد آغاز می‌کند. پزشک داخلی مشکلاتی همچون فشار خون بالا را کنترل می‌کند و برنامه مناسبی جهت تنظیم برنامه غذایی بیمار ارائه می‌دهد. همچنین در صورت نیاز بیمار را به فوق تخصصان دیگر ارجاع می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک داخلی مراجعه کرد؟

دکتر داخلی فوق تخصص

همانطور که پیش‌تر گفته شد، افراد پس از مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در بدن خود باید به پزشک داخلی مراجعه کنند. در ادامه مهم‌ترین علائمی که پس از مشاهده آن‌ها باید به پزشک داخلی مراجعه کرد، بررسی می‌شود:

  • احساس درد غیر طبیعی در هرکدام از اعضای بدن به خصوص قفسه سینه
  • بالا رفتن فشار خون یا افت فشار غیر طبیعی
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ
  • تنگی نفس
  • سرفه‌های شدید و متورم شدن غیر طبیعی اعضای بدن
  • احساس خستگی شدید
  • بالا رفتن قند خون
  • مشکلات غده تیروئید مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • مشاهده مشکلات پوستی
  • افزایش یا کاهش وزن غیر طبیعی
  • تب شدید

موارد بالا از مهم‌ترین علائمی هستند که افراد با مشاهده هر کدام باید به دکتر داخلی فوق تخصص مراجعه کرده و با ارتباط با دکتر داخلی نسبت به درمان خود اقدام کنند.

دکتر داخلی کودکان

همانطور که بزرگسالان برای درمان بیماری‌های خود نیازمند پزشک داخلی هستند، کودکان نیز به پزشک داخلی نیاز دارند. دکتر داخلی کودکان شخصی است که سلامت جسمی و روحی کودکان را بررسی می‌کند و وظایف زیر را به عهده دارد:

  • درمان بیماری‌های عفونی و سایر بیماری‌های کودکان
  • بررسی وضعیت رشد جسمی کودک و تزریق واکسن به کودکان
  • ارجاع کودکان به فوق تخصص‌های مختلف در صورت لزوم

بنابراین ضروری است که والدین پس از مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در بدن کودک با دکتر داخلی کودکان مشورت کنند.

تفاوت دکتر داخلی فوق تخصص با پزشک عمومی

اکثر بیماران گمان می‌کنند که دکتر داخلی همان پزشک عمومی است، اما تفاوت‌های میان آن‌ها وجود دارد. مهم‌ترین تفاوتی که میان پزشک عمومی و پزشک داخلی وجود دارد، مهارت پزشک داخلی فوق تخصص در درمان برخی بیماری‌های خاص است. پزشک عمومی پس از 7 سال تحصیل در رشته پزشکی به عنوان دکتر عمومی منسوب می‌شود و وظایف او معاینه و تشخیص اولیه نوع مشکل بیماران و به کارگیری برخی از روش‌های درمانی است. اما پزشک داخلی فوق تخصص می‌تواند انواع مختلفی از بیماری‌ها را درمان کند.

گرایش‌هایی که یک پزشک داخلی فوق تخصص می‌تواند در آن فعالیت کند

پزشک داخلی می‌تواند تخصص‌های زیر را کسب کرده و در آن زمینه فعالیت کند:

  • بیماری‌های ریوی و غدد داخلی
  • انواع بیماری‌های گوارشی
  • بیماری‌های کبد
  • مشکلات خونی
  • بیماری‌های قلبی و بیماری‌های عفونی

پزشک داخلی فوق تخصص می‌تواند در هر کدام از تخصص‌های بالا فعالیت کند و به درمان بیماران بپردازد. بنابراین دکتر داخلی فوق تخصص علاوه بر تشخیص نوع بیماری توانایی درمان مشکلات و بیماری‌های خاص را نیز دارد.

متخصص داخلی چگونه به درمان بیماران می‌پردازد؟

دکتر داخلی فوق تخصص

پزشک داخلی فوق تخصص پس از گرفتن شرح حال از بیمار به انجام معاینه دقیقی از بیمار می‌پردازد. سپس در صورت لزوم انجام تست و آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، ادرار، عکس‌برداری‌های رادیولوژی و… را تجویز می‌کند.

در نهایت پس از تشخیص قطعی مراحل درمانی را آغاز کرده و داروهایی مخصوصی را برای بیمار تجویز می‌کند. اگر بیماران نیازمند جراحی باشند، دکتر داخلی فوق تخصص بیمار را به جراح ارجاع می‌دهد، زیرا دکتر داخلی وظیفه جراحی بیمار را به عهده ندارد.

روش‌های ارتباط با پزشک داخلی فوق تخصص

خوشبختانه امروزه روش‌های زیادی برای ارتباط با پزشک داخلی وجود دارد که بیماران با استفاده از آن‌ها می‌توانند از پزشک مورد نیاز خود آگاهی بیابند و با آن تماس برقرار کنند. یکی از آسان ترین روش‌ها برای یافتن پزشک داخلی مورد نظر مراجعه به سایت دکتر با من  است. در این سایت امکان دسترسی و دریافت مشاوره برای انتخاب پزشک مورد نیاز بیماران فراهم شده است. لذا مراجعه به آن به بیماران پیشنهاد می‌شود.

نکاتی که پیش از انتخاب پزشک داخلی فوق تخصص باید به آن‌ها توجه کرد

بیماران پیش از انتخاب پزشک داخلی فوق تخصص ضروری است که به نکاتی توجه داشته باشند. به طور مثال بیمار باید توجه کند که درمان مشکل او مربوط به حوزه تحصیلی فوق تخصص باشد. همچنین بیمار باید توجه داشته باشد که از فوق تخصص باتجربه‌ای مشاوره دریافت کند. زیرا فوق تخصص بی تجربه ممکن است علاوه بر ناتوانی در درمان بیماری باعث ایجاد صدمه به نواحی دیگر بدن بیمار نیز شود.

سخن نهایی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین پیشرفت علم پزشکی دکتر داخلی فوق تخصص‌ توانایی تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف را دارد و می‌تواند بیماران زیادی را از درد و ناراحتی خلاص کند. هدف از تهیه این مقاله آشنا کردن بیماران با پزشکان داخلی فوق تخصص و شرح وظایف آنان است.

امید است که مطالعه این مقاله بتواند بیماران زیادی را از سردرگمی جهت انتخاب دکتر داخلی رها کرده و مسیر انتخاب پزشک را برای آنان هموار کند. همچنین مطالعه این مقاله می‌تواند این نکته را به بیماران و سایرین ذکر کند که چه زمانی باید به پزشک داخلی فوق تخصص مراجعه کنند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید