اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه که بیماران قلبی در زمان مراجعه به دندان پزشکی باید بدانند.
هر آنچه که بیماران قلبی در زمان مراجعه به دندان پزشکی باید بدانند.

هر آنچه که بیماران قلبی در زمان مراجعه به دندان پزشکی باید بدانند.

  • بهمن 9, 1401
  • 0 لایک
  • 213 بازدید
  • 0 دیدگاه

زمانی که شما به دندانپزشکی مراجعه می نمایید این موضوع را مدنظر خود قرار دهید که چنانچه دارای مشکلات قلبی و یا دیابت هستید حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذارید و قبل از مراجعه به وی به متخصص قلب و عروق نیز مراجعه کنید و موضوع خود را در میان بگذارید که در صورت عدم مشکل، به شما اجازه ی انجام اقدامات دندانپزشکی را خواهد داد. دندان پزشکی بیماران قلبی نیاز به دقت بالا و مراقبت های خاصی است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

مقدمه

زمان هایی است که شخص مبتلا به نارسایی قلبی به علت دارا بودن یک سری از شرایط و بیماری ها امکان مراجعه به دندانپزشک را تا زمان بهبودی ندارد و در نتیجه شما می توانید با مراجعه به دکتر قلب و درمان خود، به دندانپزشکی رفته و امور مربوط به درمان خود را آغاز کنید.

در این مقاله ما در خصوص مهمترین بیماری های قلبی که شما بایستی حتما قبل از ویزیت دندانپزشکی به آن توجه کنید را توضیح و راه حل های مناسب آن را بیان کرده ایم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برای چه بیماری هایی نیاز است که بیمار مراجعه به متخصص قلب داشته باشد؟

ارتباط نارسایی قلبی با دندان پزشکی
ارتباط نارسایی قلبی با دندان پزشکی

1.1 افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند.

نارسایی قلب به معنی عدم توانایی قلب در پمپاژ کردن خون در بدن است. در واقع نارسایی قلب به عنوان ایست قلبی محسوب نمی شود که به آن نارسایی احتقانی قلب (CHF) می گویند.

احتقان به معنی جمع شدن مایعات اضافی خون در بدن است در واقع لازم است بدانید که این نارسایی ممکن است در بدن، ماه ها نیز طول بکشد. نارسایی قلب اغلب منجر به بزرگ شدن بطن چپ است که شما بایستی حتما به محض مبتلا شدن به دکتر قلب مراجعه نمایید.

1.2 راهکارهای دندانپزشکی در رابطه با افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند:

الف) در شرایط ثابت بیماری قلبی خود تحت درمان قرار بگیرند.

ب )  بیمار قلبی بایستی در زمان قرار گرفتن بر روی صندلی دندان پزشکی به حالت نیمه خمیده قرار بگیرد.

ج) بیمارانی که از داروهای دیگوکسین و آسپرین استفاده می کنند بایستی با تجویز پزشک مصرف را در زمان مشخص محدود کنند.

 2.1 آریتمی قلبی

به غیر عادی بودن ضربان قلب در منشا قلب و یا عدم تعادل در ریتم قلب نیز آریتمی قلب می گویند.

2.2 راهکارهای جلوگیری از خطر در دندان پزشکی برای بیماران آریتمی

در اینجا بایستی حتما بیمار قبل از مراجعه به دندان پزشکی و شروع کار، آرامش خود را حفظ نماید و با توجه به تجویز پزشک از داروهای آرامش استفاده نمایید.

اما اگر بیمار دچار تنگی نفس و کمبود اکسیژن شد بهتر است سریعا درمان متوقف شود و اکسیژن رسانی نیز شروع گردد.

3.1 بیماری اندوکاردیت

این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق زخم دهانی وارد خون شده و سپس می تواند به قلب آسیب برساند. بیماری اندوکاردیت موجب آسیب رساندن به بافت های قلب و دریچه ی آن می شود. همچنین این باکتری می تواند از طریق مخاط دندان نیز منتقل شود.

اخیرا پزشکان آمریکا در نتایج خود منتشر کرده اند که بهتر است قبل از انجام اقدامات دندانپزشکی حتما از آنتی بیوتیک استفاده شود تا قبل پر کردن دندان، عصب کشی و هر حوزه ی دیگر بیمار بهبودی کامل را پیدا کنید و دیگر خبری از وجود این باکتری در بدن انسان نباشد و سپس فرایند دندانپزشکی شروع شود. البته اگر به بافت های قلب آسیب رسیده باشد بهتر است که مشورت های لازم با متخصص قلب و عروق تهران و سایر شهرهای دیگر در سایت دکتر با من انجام شود.

3.2 افراد مبتلا به بیماری اندوکاردیت بایستی چه نکاتی را در رابطه با دندانپزشکی رعایت نمایند:

الف) این افراد بهتر است که همواره بهداشت دهان و دندان خود را حفظ نمایند و در زمان مراجعه به دندان پزشکی نیز این نکته را حتما به پزشک خود بگویند. همچنین در مطب ها نیز بایستی رعایت کامل اصولی بهداشتی نیز صورت بگیرد.

ب) اگر درمان دندان با خونریزی بافت ها همراه است بهتر بوده که از جراحی پریودنتال استفاده و یا جرم گیری نیز توسط پزشک صورت بگیرد.

4.1 سکته ی قلبی و یا مغزی 

افرادی که دچار سکته ی قلبی و یا مغزی می شوند بهتر است حتما به دلیل مهم بودن این اتفاق قبل از مراجعه به دندانپزشک حتما توسط متخصص قلب ویزیت شوند و از او بخواهند که معاینات لازم و اجازه این کار نیز به آنها داده شود تا از بروز صدمه جدی در حین کار جلوگیری شود. علت آن نیز میتواند عدم اکسیژن رسانی به مغز باشد.

4.2 راهکارهای جلوگیری از بروز آسیب در بیماران قلبی مبتلا شده به سکته قلبی 

الف) فشار خون بیمار بایستی در زمان انجام اقدامات دندانپزشکی مدام کنترل شود.

ب) با توجه به نظر متخصص قلب و عروق، تا چندین ساعت و یا حتی روزها از خوردن داروی ضد انعقاد خون بسیار جلوگیری شود.

ج) دز تزریقی داروی بیهوشی مدام کنترل شود و به حد کمتر با توجه به تجویز پزشک صورت بگیرد.

نتایج تحقیقات دانشمندان با توجه به آمارهای جهانی در رابطه با ارتباط  بیماری قلبی و دهان و دندان

ارتباط بیماری قلبی با دهان و دندان
ارتباط بیماری قلبی با دهان و دندان

به دلیل اهمیت فراوانی که میان علم دندان پزشکی و قلب و عروق دارد و موجب شده که سالانه بین بیماری‌های قلبی و بیماری‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه) هستند. پزشکان بر این موضوع تاکید فراوان دارند که باکتری‌هایی که ممکن است به هر طریقی وارد بدن و دهان انسان می شوند احتمال این وجود دارد که باعث ایجاد بیماری‌های لثه شده و با ورود به جریان خون باعث تورم عروق خونی خواهند شد و در نتیجه بیماری های قلبی و یا حتی سکته ی مغزی نیز به همراه دارد به همین جهت بر اساس مطالعات دانشمندان در علم دندانپزشکی سالانه بیش از میلیون ها نفر در جهان از طریق بیماری های دندان پزشکی دچار عارضه های قلبی می شوند که این میزان از آمار بسیار قابل توجه است.

در واقع می توان گفت که بر اساس مطالعات دانشمندان در سال های 2022 ارتباط مستقیمی میان بیماری های لثه و حمله قلبی نیز وجود دارد.

یک تحقیق که در مجله سکته مغزی منتشر شده است بیان می‌دارد که افرادی که در ابتدای این تحقیق دوازده ساله کمتر از 25 دندان در دهان داشتند (از دست دادن دندان‌ها به دلیل وجود بیماری‌های درمان نشده لثه بوده است) 57% بیش از افرادی که بیش از 25 دندان در دهان داشتند در معرض سکته مغزی قرار گرفتند.

یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که شواهدی مبنی بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری قلب به دلیل از بین رفتن بیماری‌های مزمن لثه وجود ندارد.

در جدول زیر آورده شده است که میزان بدخیمی در بیماری های دندان و دهان که می تواند به بیماری های قلبی نیز سرایت پیدا کند و حتی منجر به بیماری سرطان نیز شود به شرح زیر است:

میزان بدخیمی در بیماری های دندان و دهان – دندان پزشکی بیماران قلبی

 

میزان بدخیمی در بیماری های دندان و دهان
میزان بدخیمی در بیماری های دندان و دهان – دندان پزشکی بیماران قلبی

نتیجه گیری

با توجه به آمارهای گفته شده و بیماری های مهمی که در ارتباط میان دهان و دندان و بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد، دندانپزشکان در سراسر دنیا بایستی علاوه بر رعایت کلی اصول بهداشتی و پزشکی بایستی توجه خاصی به بیماران قلبی و عروقی و افرادی که زمینه های جدی در خصوص بیماری های دهان و دندان دارند، داشته باشند.

در مقاله بالا به تفصیل درباره ی اصولی که بیماران قلبی در زمان مراجعه به دندانپزشکی داشته باشند، صحبت نموده ایم تا چنانچه اگر موارد و یا مشکلات بالا را در زندگی خود تجربه کرده اید حتما قبل از رفتن به دندان پزشکی حتما به متخصص قلب مراجعه نمایید و دندان پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید.

 

منابع مرجع:

  1. Elter J, Patton L, Strauss R. Incidence rates and trends for oral and pharyngeal cancer in North Carolina: 1990-1999. Oral Oncol 2005; 41(5): 470-9.
  2. Kayembe MK, Kalengayi MM. Histological and epidemiological profile of oral cancer in Congo (Zaire).Odontostomatol Trop 1999: 22(88): 29- 32.
  3. Mousavi M, Gouya M, Ramazani R, Davanlou M, Hajsadeghi N,Seddighi Z. Cancer incidence and mortality in Iran. Annals of Oncology 2009; 20(3): 556-63.
  4. Petersen PE. The World Oral Health Report 2003: Continuous improvement of oral health in the 21st century-the approach of the WHO Global Oral Health Program. Community Dent Oral Epidemiol 2003; 31(1): 3-23.
  5. Iranian Annual Cancer Registration Report 2003. Non-communicable disease surveillance. Ministry of Health & Medical Education. Tehran 2005. P. 13. (Persian)
  6. Neville B, Damm DD, Allen CM, Bouquot JB. Oral and Maxillofacial Pathology. 2nd ed. Philadelphia: W.B. Saunders Co; 2001. P. 337-76, 420-30, 484, 502-4, 510-3, 582.
  7. Bouquot JE. Oral verrucous carcinoma. Incidence in two US populations. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 1998; 86(3): 318-24.
  8. Andisheh Tadbir A, Mehrabani D, Heydari ST. Primary malignant tumors of orofacial origin in Iran. Craniofac Surg 2008; 19(6): 1538-41.

دیدگاه خود را درج کنید