اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. چگونه یک دندانپزشک کودکان پیدا کنیم؟
چگونه یک دندانپزشک کودکان پیدا کنیم؟

چگونه یک دندانپزشک کودکان پیدا کنیم؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان به پوسیدگی دندان و بیماری‌های مربوط به دهان مبتلا می‌شوند. دندانپزشک کودکان به شکل ویژه‌ای به برطرف کردن مشکلات دهان و دندان این گروه سنی می‌پردازد. بسیار ضروری است که والدین کودکان خود را به شکل مرتب نزد دندان‌پزشکی کودکان ببرند.

برای پیدا کردن دندان پزشک کودک لازم نیست از دیگران پرس و جو کنید، فقط کافی است که موبایل خود را بردارید و به سایت دکتر با من سربزنید.

در این سایت شما می‌توانید نام تعداد زیادی دندانپزشک کودکان در جنوب تهران را پیدا کنید. پس اگر در تهران سکونت می‌کنید، استفاده از این سایت دسترسی به چنین دندان‌پزشکانی را برای شما هموار می‌کند.

دندانپزشک کودکان کیست؟

دندان‌پزشک اطفال کسی است که والدین می‌توانند کودکان خود را برای مشکلات دهان، دندان و فک نزد او ببرند. دقت داشته باشید که چنین حوزه‌ای متفاوت و جدا از دندان‌پزشکی معمولی بوده و بهتر است به جای رجوع به دانپزشکان معمولی، کودکان خود را نزد این افراد ببرید.

یک دندان‌پزشک کودک چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

حال ببینیم این گروه از دندان‌پزشکان چه مشکلاتی از کودکان را برطرف می‌سازند.

دندانپزشک کودکان

1.عصب‌کشی دندان شیری

کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. چنانچه این پوسیدگی‌ها عمیق باشد، دندان باید عصب‌کشی شود. با این کار درد دندان کودکان متوقف شده و دندان حفظ می‌شود.

دندان‌های شیری کودکان بین ۶ تا ۱۲ سالگی در کودکی می‌افتند. اما به این معنا نیست که این دندان‌ها نیازی به مراقبت ندارند. پس اگر دیدید که دندان شیری کودکتان پوسیده شده است، سریع به فکر کشیدن آن نیفتید، چون در سلامت دندان‌های دائمی و رشد آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به علاوه این دندان‌ها نقش مهمی در صحبت‌کردن و غذاخوردن کودکان دارند. با کشیدن دندان‌های شیری جایگزینی دندان‌های دائمی به درستی اتفاق نمی‌افتد.

اگر پوسیدگی دندان کودکان عمیق و بدون آبسه باشد، عمل پالپوتومی انجام می‌شود. ترمیم دندان‌های شیری به جای کشیدن آن نقش بسیار مهمی در غذا خوردن کودک و تکامل عضلات و فک کودک ایفا می‌کند.

2.ترمیم دندان بجز عصب‌کشی

در صورت پوسیدگی دندان فرزندتان می‌توانید به جز عصب‌کشی کار دیگری انجام دهید. از آن‌جایی که این کار کمی همراه با درد است، ممکن است کودک بی‌تابی کند و دندانپزشک کودکان نتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

در این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جای عصب‌کشی، جراحی پالپ انجام شود یا می‌توانید از دندان‌پزشک بخواهید دندان را بکشد. اگر کودکتان یکی از دندان‌های اصلی‌اش را از دست داده است، می‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید.

3.فلوراید‌تراپی

با مراجعه مرتب به دندانپزشک کودکان می‌توانید فلورایدتراپی انجام دهید. این کار از پوسیده شدن دندان‌های کودکتان جلوگیری می‌کند.

فلورایدتراپی دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. در این شیوه ابتدا دندان‌ها توسط دندان‌پزشک تمیز می‌شوند. سپس ژلی که همان فلوراید است، روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. پس از نیم ساعت کودک می‌تواند بخورد و بیاشامد.

فلورایدتراپی معمولا زمانی انجام می‌شود که تمام دندان‌های شیری کودک روییده باشند و تا ۱۴ سالگی ادامه پیدا می‌کند و معمولا ۳ تا ۶ ماه یکبار انجام می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم به عنوان والدین کودک طرز استفاده از دهان‌شویه فلوراید را از دندا‌پزشک بپرسید که بتوانید در خانه نیز این کار را برای فرزندتان انجام دهید.

4.شیاربندی دندان

از خدمات دیگری که یک دندانپزشک کودکان ارائه می‌دهد، می‌توانیم به شیاربندی دندان کودکان اشاره کنیم. سطح جونده دندان‌ها قسمتی از دندان است که کار جویدن را انجام می‌دهد. این قسمت در معرض آسیب و پوسیدگی بسیار قرار دارد که دلیل آن شیار‌های موجود روی آن است.

برای اینکه از پوسیده شدن این قسمت‌ از دندان‌های کودکان جلوگیری کنید، می‌توانید از فیشور سیلانس بهره‌مند شوید. سیلانس ماده‌ای است که روی این شیارها را پوشش می‌دهد و به این ترتیب مواد غذایی نمی‌توانند لابه‌لای این شیارها قرار بگیرند و موجب پوسیدگی آن شوند.

5.استفاده از فضانگهدار

دندانپزشک کودکان

یکی از اتفاقات رایج که برای دندان کودکان می‌افتد، افتادن این دندان‌ها یا کنده شدن آن‌ها است. در این حالت یک فضای خالی در میان دو دندان ایجاد می‌شود و دو دندان به واسطه این فضای خالی شروع به حرکت به سمت یکدیگر می‌کنند.

گاهی چنین اتفاقی باعث مرتب شدن دندان‌ها می‌شود، چون این فضای خالی فرصت خوبی جهت باز شدن فضا برای دندان‌های به هم ریخته است، اما همیشه اینگونه نیست و ممکن است این فضا باعث به هم خوردن ترتیب دندان‌ها شود.

برای مثال در صورتی که هنوز دندان‌های اصلی کودک شما در نیامده است و یکی از دندان‌ها می‌افتد، دندان کناری جای آن را پر می‌کند. در این حالت دندان اصلی فرصت رشد پیدا نمی‌کند، چون یک دندان شیری جای آن را گرفته است.

فضانگهدار در دهان کودک باعث می‌شود در غیاب یک دندان، دندان‌های دیگر جای آن را پر نکنند. بلکه جای آن را نگه‌ می‌دارد که محیط برای رشد دندان اصلی یا دائمی فراهم باشد.

6.روکش دندان برای کودکان

دندان‌های کودکان نیز می‌توانند مثل دندان‌های بزرگسالان روکش شوند، اما به یاد داشته باشید که انواع آن‌ها با انواع روکش بزرگسالان متفاوت است. این روکش‌ها مخصوص دندا‌ن‌های شیری است. این انواع فلزی هستند و از قبل شکل داده شده‌اند و روی دندان‌های شیری قرار می‌گیرند که تخریب شده‌اند.

اگر دندان‌های شیری فرزند شما احتیاج به ترمیم گسترده داشته باشد، بعد از ترمیم احتمال شکستن آن‌ها وجود دارد. برای اینکه مانع از این آسیب و پوسیدگی آن‌ها شوید، دندان‌پزشک روی آن‌ها یکی از همین روکش‌ها را قرار می‌دهد.

کاربرد دیگر این روکش‌ها زمانی است که یک دندان پوسیده نیاز به ترمیم و پر شدن داشته باشد و در عین حال تاج دندان نیز از بین رفته باشد. در این شرایط دندانپزشک کودکان پرکردن انجام نمی‌دهد و به جای آن روکش روی دندان قرار داده می‌شود.

کلام آخر

یک دندانپزشک کودکان به برطرف کردن مشکلات دهان و دندان کودکان می‌پردازد که مختص این گروه سنی است، نه بزرگسالان. از این رو درمان مشکلات آنان از حساسیت خاصی برخوردار است و توصیه می‌کنیم که در مواجهه با مشکلات دهان و دندان کودکان نزد متخصصان این حوزه بروید.

برای اینکه این گروه از دندان‌پزشکان را پیدا کنید، می‌توانید خیلی راحت به سایت دکتر با من رجوع کنید. این سایت دسترسی شما به این پزشکان را در جنوب تهران بسیار هموار ساخته است. یکی از ویژگی‌های استفاده از این سایت دسترسی به دندان‌پزشکان کودک در نزدیکی محل زندگی شما است.

دیدگاه خود را درج کنید