اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. اختلالات تجزیه ای
اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای

  • بهمن 18, 1401
  • 0 لایک
  • 367 بازدید
  • 0 دیدگاه

اختلالات تجزیه ای : تعداد بیماری های روحی و روانی در دنیا بسیار است و ما سعی کرده ایم در سایت دکتر با من لیست کامل و انواع بیماری های روحی و روانی را برای شما توضیح دهیم. در پی این موضوع ما در خصوص بیماری اختلالات تجزیه ایی، درمان و علت و انواع آن توضیح کامل داده ایم تا شما بتوانید به خوبی در خصوص این مسئله اطلاعت کامل را بدست آورید.

مفهوم بیماری اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای نوعی اختلالات چند شخصیتی است که می تواند قسمت های مختلف مغز مانند: حافظه، عواطف شخص، هویت و هر آنچه که مخصوص به ادراک و عواطف اوست را درگیر کند و با مشکلات زیادی مواجه سازد.

معمولا اختلالات تجزیه ای همراه با تروما است که می تواند به از دست دادن حافظه نیز منجر خواهد شد.

برخی اختلالات تجزیه ای بسیار  زودگذر هستند اما برخی دیگر به صورت طولانی مدت در بدن شخص ادامه خواهند داشت.

علائم اختلال تجزیه ای

  • احساس فراموشی در شخص در خصوص اتفاقات، برخی افراد و حتی مکان های مختلفی که قبلا به آنجا رفته و حتی خاطراتی نیز در پی داشته اند.
  • احساس شک و گمان در خصوص خود شخص و هویت او، و پرسش این سوال که من چه کسی هستم؟
  • داشتن هویت های گوناگون و مختلف و به اصطلاح چند شخصیتی بودن
  • حس دردهای فیزیکی بدون آسیب رسیدن به جسم شخص

افکار، خاطرات، احساسات، اعمال یا احساس یک فرد از اینکه او کیست است در این اختلالات تجزیه ای ایجاد می شود و  این یک روند طبیعی است که همه ی بیماران آن را تجربه کرده اند.

نمونه هایی از تفکیک خفیف و رایج عبارتند از خیالبافی که در شخص بسیار به وجود می آید. به طور مثال در موقعیت‌هایی مانند اینکه  فرد ممکن است خاطره مکان، شرایط یا احساسات مربوط به رویداد طاقت‌فرسا را ​​از بین ببرد و از نظر ذهنی از ترس، درد و وحشت فرار کند و کم کم متمایل به این بیماری شود.

انواع اختلال تجزیه ای چیست؟

  • اختلال تجزیه ای هویت
  • فراموشی تجزیه ای
  • اختلال مسخ شخصیت / عدم تحقق

الف) اختلال تجزیه ای هویت

اختلال هویت تجزیه ای با تجربیات طاقت فرسا، رویدادهای آسیب زا و/یا سوء استفاده ای که در دوران کودکی رخ داده است، مرتبط است. اختلال هویت تجزیه ای قبلاً به عنوان اختلال شخصیت چندگانه شناخته می شد.

علائم اختلال هویت تجزیه ای (معیارهای تشخیص) عبارتند از:

  • وجود دو یا چند هویت گوناگون (یا «وضعیت های شخصیتی») که با تغییراتی در رفتار، حافظه و تفکر همراه است. علائم و نشانه ها ممکن است توسط دیگران مشاهده شود و یا اینکه دیگران این حس را در خصوص شما تجربه کنند.
  • احساس گم شدن در میان خاطرات گذشته، حال و آینده که شخص نمی تواند به خوبی از یکدیگر تفکیک کند.
  • شخص نمی تواند در خصوص فعالیت های شغلی خود تعادل برقرار کند و یا وجود او در محیط های اجتماعی ناممکن و برای وی سخت می شود.

نگرش و ترجیحات شخصی (به عنوان مثال، در مورد غذا، فعالیت ها، لباس) یک فرد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای ممکن است به طور ناگهانی تغییر کند و سپس به عقب برگردد. تغییر هویت ها به طور غیرارادی اتفاق می افتد، ناخواسته است و باعث ناراحتی می شود.

موسسه سیدران، یک موسسه پژوهشی در خارج از ایران، بیان می دارد که:

که فرد مبتلا به اختلال هویت تجزیه‌ای «احساس می‌کند که در درون خود دو یا چند موجودیت دارد که هر کدام طرز تفکر خود را دارند. مهم است که به خاطر داشته باشید که اگرچه این حالات در یک شخص کاملا متفاوت است و حتی به نظر می رسد که وی چند شخص است اما همه آنها تظاهرات یک فرد واحد و کامل هستند.

نام‌های دیگری که برای توصیف این اختلالات تجزیه ای به کار برده می شود: شامل «شخصیت‌های جایگزین»، «تغییرها»، «وضعیت‌های آگاهی» و «هویت‌ها» هستند.

الف_1) خطر بالای خودکشی در افراد مبتلا به اختلال تجزیه ای هویت

افرادی که در دوران کودکی آزار جسمی و جنسی را تجربه کرده‌اند در معرض خطر ابتلا به اختلال هویت تجزیه‌ای هستند. در واقع  افرادی که دچار اختلالات تجزیه ای می شوند، ترومای تکراری و طاقت فرسا را ​​در دوران کودکی تجربه کرده اند.

در میان افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای در ایالات متحده، کانادا و اروپا، حدود 90 درصد قربانیان سوء استفاده و بی توجهی دوران کودکی بوده اند.

اقدام به خودکشی و سایر رفتارهای خودآزاری در میان افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای رایج است. بیش از 70 درصد از بیماران سرپایی مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای اقدام به خودکشی کرده اند.

الف _ 2) علائم اختلال تجزیه ای هویت

  1. از بین رفتن مدام حافظه ی کوتاه مدت و عدم تشخیص آن با حافظه ی بلند مدت خود، به طوری که شخص نمی تواند تشخیص دهد کدام خاطره مال چه زمانی است.
  2. هویت های چندگانه در شخص به طوری که چندین هویت را شناسایی می کند.

الف_ 2) درمان اختلال تجزیه ای هویت 

چنانچه اختلالات تجزیه ایی درمان مناسبی برای آن صورت بگیرد، شخص عملکرد مناسبی در رفتار و عمل خود خواهد داشت و زندگی او روبه بهبودی خواهد رفت.

درمان معمولاً شامل روان درمانی است. درمان می تواند به افراد کمک کند تا بر فرآیند تجزیه و علائم کنترل لازم را در خصوص این بیماری داشته باشند.درمان ممکن است شدید و دشوار باشد زیرا شامل یادآوری و کنار آمدن با تجربیات آسیب زا گذشته است.

درمان شناختی رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیکی دو نوع درمان رایج در این بیماری هستند. هیچ دارویی برای درمان مستقیم علائم اختلال هویت تجزیه ای وجود ندارد.

با این حال بسیاری از روانپزشکان و یا متخصصان اعصاب و روان در سایت دکتر بامن، استفاده از داروهای ضد افسردگی را برای درمان لازم و ضروری می دانند.

2) فراموشی تجزیه ای

فراموشی تجزیه ای شامل ناتوانی در به خاطر آوردن اطلاعات مربوط به خود شخص است که می توان گفت که فراموشی عادی نیست.

این فراموشی معمولاً مربوط به یک رویداد آسیب زا یا استرس زا است.فراموشی تجزیه ای با تجربه ترومای دوران کودکی و به ویژه با تجارب سوء استفاده عاطفی و غفلت عاطفی همراه است.

افراد ممکن است از از دست دادن حافظه خود آگاه نباشند یا فقط آگاهی محدودی داشته باشند. و احتمال دارد که  اهمیت از دست دادن حافظه را در مورد یک رویداد یا زمان خاص به حداقل برسانند.

الف_1) انواع بیماری فراموشی تجزیه ای

  • موضعی – ناتوان در به خاطر سپردن یک رویداد یا دوره زمانی (که متداول ترین نوع است)
  • انتخابی – ناتوانی در به خاطر سپردن جنبه خاصی از یک رویداد یا برخی رویدادها در یک دوره زمانی مشخص
  • عمومی – از دست دادن کامل هویت و سابقه زندگی که در این نوع بیماری نادر می باشد.

ب_ 2) درمان بیماری  فراموشی تجزیه ای

  •  روان درمانی یا گفتار درمانی که در خصوص مشاوره یا درمان روانی اجتماعی  است که شامل صحبت در مورد اختلال و مسائل مربوط به آن با فرد بیمار است. روان درمانی اغلب شامل هیپنوتیزم می شود (به شما کمک می کند تا آسیب را به خاطر بسپارید و از آن عبور کنید).
  • هنر درمانی خلاق: استفاده از فرآیند خلاق برای کمک به فردی که نمی تواند افکار خود را بیان کند.
  • شناخت درمانی  که با گفتار درمانی برای شناسایی باورها و رفتارهای ناسالم و منفی صورت می گیرد.
  • داروها که شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب یا آرام بخش است. این داروها به کنترل علائم مرتبط با اختلالات تجزیه ای کمک می کنند، اما هنوز هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص اختلالات تجزیه ای را درمان کند. با این حال، داروی پنتوتال گاهی اوقات می تواند به بازیابی خاطرات کمک کند.

توجه داشته باشید که طول یک رویداد فراموشی تجزیه ای ممکن است چند دقیقه یا چند سال باشد و بسته به شدت بیماری درمان برای فرد بیمار انجام می شود.

3. اختلال مسخ واقعیت-شخصیت

در این نوع بیماری اختلال تجزیه ای، شخص حس می کند فردی خارج از خود است و شاهد اعمال و رفتار خود از راه دور هستند. در واقع شخص حس می کند که اتفاقات یک حالت مه آلود دارد و این دنیا و هستی آن غیر واقعی هستند که می تواند برای چند لحظه و یا چند سال باشد.

الف_1) انواع و علائم اختلال مسخ واقعیت-شخصیت

  • مسخ شخصیت – احساس تجربیات غیر واقعی بودن یا جدا شدن از ذهن، در خود یا بدن فرد است که افراد ممکن است احساس کنند که بیرون از بدن خود هستند و رویدادهایی را که برایشان اتفاق می افتد را تماشا می کنند.
  • غیرواقعی شدن – تجربیات غیر واقعی بودن یا جدا شدن از محیط اطراف است که مردم ممکن است احساس کنند که چیزها و افراد در دنیای اطرافشان واقعی نیستند.

در طول این تجارب تغییر یافته، فرد از واقعیت آگاه است و تجربه او غیرعادی است. این تجربه بسیار ناراحت کننده است، حتی اگر به نظر برسد که فرد واکنشی نشان نمی دهد یا فاقد احساسات است.

علائم ممکن است در اوایل کودکی در شخص شروع شود.  بر اساس آمارها میانگین سنی که یک فرد برای اولین بار این اختلال را تجربه می کند 16 سال است. کمتر از 20 درصد از افراد مبتلا به اختلال مسخ شخصیت  برای اولین بار علائم را بعد از 20 سالگی تجربه می کنند.

الف_ 2) درمان اختلال مسخ واقعیت-شخصیت

درمان دارویی خاصی برای این بیماری وجود ندارد اما پزشکان بعد از معاینه بالینی و حتی تست های خون، برای فرد دارو های متناسب با آن که حداقل بتواند از عوارض افسردگی کم کند، تجویز خواهند کرد.

گفتار درمانی نیز به شدت توسط مشاور توصیه می شود و به هر حال تمام بیماری های اعصاب و روان همواره با کمک به یک روان درمانگر خوب بهبود بیشتری خواهند یافت.

تشخیص بیماری اختلال تجزیه ای

شیوع اختلالات تجزیه ای در طول زندگی از 10 درصد در جمعیت عمومی تا 46 درصد در بیماران بستری روانپزشکی متغیر است.  اختلال تجزیه ای را نمی توان در یک جلسه رد کرد و معمولاً برای بیمارانی که در آنها به اختلال تجزیه ای تشخیص داده شده است، به دلیل عدم آموزش مناسب، تشخیص قبلی اختلال تجزیه ای کمی طولانی خواهد بود.

برخی از تست‌های تشخیصی نیز برای استفاده با کودکان و نوجوانان استفاده شده است، مانند مقیاس تجربیات تجزیه‌ای نوجوان که نسخه کودکان از سنجش پاسخ (REMY-71) وجود دارد، مصاحبه با کودک برای تجربیات تجزیه ذهنی او، چک لیست تفکیک کودک (CDC)، چک لیست رفتار کودک (CBCL) و چک لیست علائم تروما برای خرده مقیاس تفکیک کودکان را شامل می شود.

در واقع بر اساس آمارها مشخص شده است که اختلالات تجزیه ای در جمعیت های سرپایی و همچنین در جوامع کم درآمد کاملاً شایع است. یک مطالعه نشان داد که در جمعیتی از بیماران سرپایی فقیر داخل شهر، شیوع 29 درصد اختلالات تجزیه ای وجود دارد.

مشکلاتی در طبقه بندی، تشخیص و راهبردهای درمانی اختلالات تجزیه ای و تبدیلی وجود دارد که می تواند با زمینه تاریخی هیستری درک شود .

حتی سیستم‌های فعلی که برای تشخیص DD استفاده می‌شوند مانند DSM-IV و ICD-10 در نحوه طبقه‌بندی متفاوت هستند. در بیشتر موارد، متخصصان سلامت روان هنوز در تشخیص بیماران مبتلا به اختلال تجزیه مردد هستند، زیرا قبل از تشخیص اختلال تجزیه‌ای، این بیماران به احتمال زیاد با اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطرابی و اغلب پس از بررسی، تشخیص داده شده‌اند.

اختلال استرس تروماتیک از مصاحبه با افرادی که ممکن است به اختلالات تجزیه ای مبتلا باشند، مشخص شده است که ممکن است در تشخیص دقیق نسبت به ارزیابی ها و مقیاس های خود نمره دهی موثرتر باشد.

شیوع اختلالات تجزیه ای به دلیل مشکلات فراوان در تشخیص اختلالات تجزیه ای به طور کامل شناخته نشده است. بسیاری از این مشکلات ناشی از درک نادرست اختلالات تجزیه ای، از ناآشنا بودن تشخیص یا علائم تا ناباوری در برخی از اختلالات تجزیه ای است.

با توجه به این مشخص شده است که تنها 28٪ تا 48٪ از افراد مبتلا به اختلال تجزیه ای درمان برای سلامت روان خود دریافت می کنند. بیمارانی که به اشتباه تشخیص داده می شوند، اغلب احتمال بیشتری دارد که به طور مکرر در بیمارستان بستری شوند، و عدم درمان می تواند منجر به درمان سرپایی شدید و نرخ بالاتر ناتوانی شود.

یکی از نگرانی‌های مهم در تشخیص اختلالات تجزیه‌ای در مصاحبه‌های پزشکی قانونی، این احتمال است که بیمار برای فرار از پیامدهای منفی، علائمی را تظاهر کند.

در مجرمان جنایی جوان سطوح بسیار بالاتری از اختلالات تجزیه ای مانند فراموشی را گزارش شده است. در یک مطالعه مشخص شد که 1٪ از مجرمان جوان فراموشی کامل را برای یک جنایت خشونت آمیز گزارش کردند، در حالی که 19٪ ادعا کردند فراموشی جزئی دارند.

همچنین مواردی وجود داشته است که در آن افراد مبتلا به اختلال هویت تجزیه ای، بسته به شخصیتی که در آن حضور دارند، شهادت های متناقضی در دادگاه ارائه می دهند.

شیوع اختلالات تجزیه ای در سراسر جهان به دلیل باورهای فرهنگی متفاوت پیرامون احساسات انسان و مغز انسان به خوبی درک نشده است.

نتیجه گیری

بیماری اختلال تجزیه ایی در دسته ی بیماری های روانی قرار دارد که تا کنون دسته بندی های زیادی برای آن مشخص کرده اند که ما مهم ترین و نادر ترین آنها را برای شما توضیح داده ایم و شما بهتر است که برای تشخیص و درمان به متخصص روانپزشکی در سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

در این سایت می توانید به صورت اینترنتی و با خیال راحت لیست کامل روانپزشکان و متخصصان اعصاب را مشاهده و سپس با توجه به ساعات و روزهای حضور پزشک در مطب به وی مراجعه نمایید.

منابع

 

دیدگاه خود را درج کنید