اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه نیاز است راجع به اختلال افسردگی اساسی بدانید.
هر آنچه نیاز است راجع به اختلال افسردگی اساسی بدانید.

هر آنچه نیاز است راجع به اختلال افسردگی اساسی بدانید.

  • بهمن ۲۳, ۱۴۰۱
  • 0 لایک
  • 300 بازدید
  • 0 دیدگاه

ما در یک مقاله جامع در سایت دکتر با من در خصوص بیماری های روانی به صورت کامل صحبت کرده ایم و در  اینجا یکی از اختلالات اساسی روانپزشکی یعنی، اختلال افسردگی اساسی صحبت خواهیم کرد و تمام مواردی که از علت تا درمان راجع به آن بایستی بدانید به طور کامل نگارش شده است. در نتیجه بهتر است اصلا از این بیماری نترسید و به فکر درمان آن باشید تا مشکل اساسی و جدی تری برای شما به وجود نیایید. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مفهوم اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی یک بیماری روانی جدی است که بر روی احساس، فکر و انجام وظایف و امور روزمره افراد تاثیر می گذارد. همچنین این وضعیت می تواند بر عادات خواب، اشتها و توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی تأثیر بگذارد.

اختلال افسردگی اساسی بیماری ای نیست که شما به راحتی از آن عبور نمایید و احساس خود را جدی نگیرید بلکه به شدت نیاز به درمان و مراجعه به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در سایت دکتر با من دارد.

در حالی که اکثر مردم در مقاطعی از زندگی خود احساس غم دارند و می توان گفت که حد طبیعی آن هیچ ایرادی هم ندارد، اما در مقابل، افسردگی اساسی زمانی است که فرد در اکثر اوقات روز یا حتی می توان گفت که تقریباً هر روز در حالت افسردگی به سر می برد. در حالیکه این احتمال وجود دارد که برخی افراد بدون اینکه بدانند چرا احساس افسردگی می کنند، در این دوران سخت زندگی خود را ادامه می دهند.

افسردگی می تواند حتی مدت کوتاهی رخ دهد اما آمارها نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد افراد افسردگی را حداقل به مدت ۶ ماه تجربه خواهند کرد.

در حالی که علت دقیق افسردگی اساسی ناشناخته است، دانشمندان برخی از عواملی را که  شامل سابقه خانوادگی و رویدادهای مهم زندگی مانند تروما، تحمل استرس زیاد، از دست دادن شغل یا رابطه، یا مرگ یکی از عزیزان است، می دانند. افرادی که دارای یک بیماری جدی پزشکی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت یا بیماری پارکینسون هستند، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به افسردگی اساسی باشند.

علت اختلال افسردگی اساسی

اطلاعات آماری اختلال افسردگی
اطلاعات آماری اختلال افسردگی

 

افسردگی پس از زایمان

زنان بعد از زایمان، تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. این موضوع باعث ایجاد احساسات شدید و طولانی مدت اضطراب، غم و خستگی می شود و مراقبت از خود و یا نوزادان و همچنین رسیدگی به مسئولیت های روزانه را برای مادر دشوار می کند. افسردگی پس از زایمان می تواند از هفته ها تا ماه ها پس از زایمان شروع شود.

افسردگی روانی نوعی افسردگی همراه با روان پریشی است، مانند هذیان (باورهای نادرست) و یا توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند).

اختلال عاطفی فصلی با تغییرات فصول ایجاد می شود. این نوع افسردگی معمولاً در ماه‌های پاییز و زمستان که نور خورشید کمتر است، رخ می‌دهد.

افسردگی مالیخولیایی یک نوع شدید افسردگی است که در آن افراد تقریباً در تمام فعالیت ها لذت کامل را از دست می دهد.

علائم اختلال افسردگی اساسی چیست؟

علائم اختلال افسردگی اساسی
علائم اختلال افسردگی اساسی

علائم این بیماری از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است به گونه ای که اگر این نشانه ها تا ۲۰ روز بیشتر ادامه پیدا کند، بایستی حتما به یک روانشناس خوب مراجعه نمایید. در نتیجه می توان گفت که شما بهتر است در ابتدا با روان درمانگر صحبت کنید و سپس برای معالجه به متخصص روانپزشکی در سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

  1. احساس غم، ناامیدی، بدبینی، پوچی
  2. حس کردن خستگی، کمبود انرژی
  3. بی خوابی یا مشکلات زیاد مانند خیلی زود بیدار شدن یا خواب زیاد
  4. اضطراب، تحریک پذیری، بی قراری
  5. احساس بی ارزشی یا گناه
  6. عدم علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت های شخص
  7. تغییر در اشتها که منجر به کاهش وزن یا افزایش وزن برای فرد می شود
  8. آهسته تر حرکت کردن، صحبت کردن یا فکر کردن
  9. احساس فراموشی در حافظه
  10. مشکل داشتن در تمرکز، تفکر واضح یا تصمیم گیری
  11. دردهای مبهم، مانند سردرد، درد مفاصل، کمردرد یا مشکلات گوارشی
  12. فکر خودکشی یا اقدام به آن

زندگی با افسردگی امکان پذیر است؟

شخصی که حس افسردگی شدید دارد، اصولا احساس تنهایی می کند. مردم ممکن است از اینکه به دیگران بگویند بیماری روانی دارند، از آنها دوری کرده و یا خود حتی میترسند که این جمله را به آنها بگویند که دچار این بیماری شده اند. در نتیجه ترجیح می دهند، به جای دریافت کمک، در سکوت رنج ببرند. در واقع، اکثر افراد مبتلا به افسردگی اساسی هرگز به دنبال درمان مناسب نیستند. اما کسانی که با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند تنها نبوده و نیستند. این یکی از شایع ترین و قابل درمان ترین اختلالات سلامت روان است. با درمان زودهنگام و مستمر، افراد می توانند علائم خود را کنترل کنند، احساس بهتری داشته باشند و از زندگی خود لذت ببرند.

نحوه ی درمان بیماری اختلال افسردگی

افسردگی اساسی با دارو، درمان یا هر دو قابل درمان است. به خاطر داشته باشید، برنامه های درمانی برای هر فرد بسته به نوع افسردگی و شدت علائم متفاوت است.

  1. دارو: انواع زیادی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که با بهبود در فرایند مغز افراد و تاثیر بر خلق و خو یا سطوح استرس در آنها می توانند به راحتی همه ی آن را کنترل کنند و افسردگی اساسی را درمان کنند. تأثیر کامل این داروها ممکن است تا چهار هفته طول بکشد و افراد متوجه خواهند شد که مشکلات خواب، اشتها یا تمرکزشان قبل از بهبود خلق و خویشان بهبود می یابد.
  2. درمان با گفت وگو : صحبت منظم با یک درمانگر آموزش دیده، مانند روانپزشک یا روانشناس، به افراد کمک می کند تا عللی را که منجر به افسردگی آنها می شوند، شناسایی کنند و رفتارهای منفی را با رفتارهای مثبت جایگزین نمایند. بهتر است که استرس خود را با آنها کنترل کنید و اهداف خود را تعیین کنید و به برنامه درمانی خود پایبند باشید.

عادت های روزانه خود را تغییر دهید تا اختلال افسردگی را سریعتر درمان کنید. چنانچه سبک زندگی خود را تغییر دهید، می توانید این بیماری را راحت تر درمان و سریع تر روند بهبودی خود را شروع کنید.

اختلال افسردگی بین مردان و رنان
اختلال افسردگی بین مردان و رنان

 

  • استرس را با فعالیت هایی مانند مدیتیشن یا تای چی کنترل کنید.
    سعی کنید علاوه بر ورزش کردن، سالم غذا بخورید، ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید. بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. از مصرف الکل و داروهای تفریحی که می توانند علائم را بدتر کرده و درمان افسردگی را سخت تر کنند، خودداری کنید.
  • اهداف کوچک و قابل دستیابی را تعیین کنید. برای ایجاد اعتماد به نفس و انگیزه، اهداف واقع بینانه تعیین کنید. این هدف در ابتدای درمان ممکن است که از مرتب کردن تخت خواب خود شروع کنید و یا حتی با یک دوست ناهار بخورید یا پیاده روی کنید. در واقع در طول این کارها، همانطور که احساس بهتری دارید، اهداف بزرگتری بسازید.
  • علائم هشدار دهنده را بشناسید محرک های افسردگی خود را بشناسید و اگر متوجه تغییرات غیرعادی در احساس، فکر یا عمل خود شدید با روانپزشک و یا روانشناس خود صحبت کنید. در صورت نیاز، پزشک می تواند با خیال راحت داروی شما را تجویز کند. برای شناسایی الگوها و درک محرک های افسردگی خود، احساس روزانه خود (حالات، احساسات، واکنش ها) را بنویسید و سپس به مشاور خود تمام آنها را بگویید.
  • به خانواده و دوستان خود در مورد افسردگی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا متوجه علائم هشداردهنده ای شوید که افسردگی شما ممکن است در حال بازگشت باشد.
  • سعی کنید تنها نمانید. بهتر است از اعضای خانواده یا یک گروه حمایتی کمک بگیرید و سعی نمایید روابط خود با دیگران را حفظ کنید، به ویژه در مواقع بحران یا خشم ها و حالات های درونی.
  • به برنامه درمانی خود پایبند باشید. حتی اگر احساس بهتری دارید، درمان یا مصرف داروهای خود را متوقف نکنید. قطع ناگهانی دارو می تواند باعث علائم ترک و بازگشت افسردگی شود. در صورت نیاز، برای ادامه حتما یک مشاور خوب داشته باشید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله هر آنچه که نیاز است راجع به اختلال افسردگی بدانید را توضیح داده ایم تا بتوانید به خوبی با بیماری خود مقابله و راهکارهای درمان را به کار ببرید. در اینجا بهتر است که در ابتدا به متخصص روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه و لیست و پروفایل کامل روانپزشکان را مشاهده و سپس به یکی از آنها مراجعه و خود را درمان کنید. در آنجا می توانید از متخصص مدنظر خود به راحتی نوبت اینترنتی آنلاین بگیرید.

منابع

دیدگاه خود را درج کنید