اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ‌‌آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض چیست و چه علائمی دارد؟
‌‌آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض چیست و چه علائمی دارد؟

‌‌آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض چیست و چه علائمی دارد؟

خون رسانی و اکسیژن رسانی یکی از مهم ترین وظایف قلب و عروق خونی است که در تداوم حیات و سلامت فرد تاثیر بسزایی دارد که هرگونه اختلال در این امر موجب بروز مشکلات و بیماری هایی در فرد می شود. یکی از انواع بیماری هایی که در اثر اختلال در این امر ایجاد می شود، بیماری آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض است که ما در مورد این بیماری، علائم، تشخیص و راه های درمان آن اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض چیست؟

این بیماری (Takayasu’s Arteritis) نوعی بیماری مرتبط با التهاب عروق است که در آن سرخرگ ها از جمله سرخرگ آئورت و شریان های خروجی از آن که وظیفه خون رسانی و اکسیژن رسانی از قلب به سایر اعضای بدن را دارند، التهاب پیدا می کنند و ضخیم تر می شوند.

این التهاب به رگ های خونی شما آسیب وارد کرده و در بخش هایی آن ها را ضعیف و دیواره آنها را باریک تر می کند، در نتیجه جریان خون شما محدود می شود. این بیماری در زنان به نسبت مردان شیوع بیشتری دارد.

گاها به آرتریت تاکایاسو «بیماری بدون نبض» نیز می گویند، چون ممکن است موجب از دست دادن یا ضعیف شدن نبض در قسمت هایی از بدن و اندام ها مثل پاها و بازوها شود.

تاریخچه بیماری آرتریت تاکایاسو

دکتر میکیتو تاکایاسو
دکتر میکیتو تاکایاسو

اولین بار این بیماری توسط دکتر میکیتو تاکایاسو در سال 1908 در انجمن چشم پزشکی ژاپن عنوان شد و در این انجمن رگ های خونی در پشت شبکیه چشم در خانمی 21 ساله مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن موارد متعددی از این بیماری گزارش شد.

علت دقیق بروز آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض تا امروز به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است ناشی از یک عفونت ویروسی – باکتریایی یا یک وضعیت خود ایمنی باشد. در این بیماری ممکن است سیستم ایمنی شما به بافت سالم بدن آسیب برساند و برخی محققان فکر می کنند که احتمال دارد این بیماری ناشی از ژنی باشد که فرد از هر دو والد دریافت می کند. در صورتی که تنها از یک والد دریافت شود، بدون علامت باقی می ماند.

تعداد افراد مبتلا به این بیماری بسیار اندک است و در هر 200000 نفر، یک نفر را مبتلا می کند که در این تعداد هم از هر ده نفر، نه نفر زن هستند و اغلب در افراد بین 15-40 سال رخ می دهد. ولی در کودکان کوچکتر و بزرگسالان هم گاهی اوقات مشاهده می شود و به نظر می رسد شیوع این بیماری در آسیای شرقی، هند و شاید آمریکای لاتین بیشتر از سایر مناطق رواج دارد.

علائم آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض

علائم آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض
علائم آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض

برخی از افراد مبتلا به آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، اما نیمی از افراد مبتلا به این بیماری علائمی شبیه به یک بیماری عمومی را دارند.

علائم ابتدایی این بیماری شامل موارد زیر هستند:

  • تب
  • خستگی
  • درد در عضلات یا مفاصل
  • عدم تمایل به خوردن

علائم ثانویه آن هم موارد زیر را در بر می گیرد:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • سرگیجه
  • باریک شدن رگ های خونی و کاهش توزیع خون که می تواند باعث خستگی، درد در بازوها و پاها شود.
  • درد شکم ناشی از کاهش جریان خون به روده
  • فشار خون بالا ناشی از کاهش جریان خون به کلیه ها
  • سکته مغزی (به ندرت)
  • حمله قلبی (به ندرت)

تشخیص بیماری بدون نبض

تشخیص آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض
تشخیص آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض

تشخیص این بیماری ممکن است دشوار باشد، زیرا آرتریت تاکایاسو ممکن است سال ها در دیواره رگ های خونی وجود داشته باشد و علائمی شبیه به یک بیماری عمومی را نشان بدهد یا حتی بدون علائم باشد تا زمانی که مشکل جدی ایجاد کند.

زمانی که نشانه ها و علائم غیر طبیعی ظاهر شدند، دکتر متخصص روماتولوژی پس از معاینه فیزیکی دستور انجام آنژیوگرافی را می دهد که این علائم شامل از دست دادن نبض یا فشار خون پایین در بازو یا صداهای غیرطبیعی است که با گوشی پزشکی روی شریان های بزرگ شنیده می شود.

آنژیوگرافی انواع مختلفی دارد:

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی :(MRA)این روش کم تهاجمی تر و بدون استفاده از اشعه ایکس است و با استفاده از امواج رادیویی در یک میدان مغناطیسی انجام می شود که طی آن ماده ای به درون رگ ها تزریق خواهد شد که پزشک بتواند عروق خونی را بهتر معاینه کند.

آنژیوگرافی با سی تی اسکن: یک شیوه غیر تهاجمی است که در این روش عکس برداری کامپیوتری از رگ ها انجام می شود.

روش های دیگر تشخیص

آزمایش خون: آزمایش خون جهت بررسی میزان التهاب و رسوب گلبول های قرمز خون و میزان پروتئین انجام می شود که میزان این دو مورد در اغلب افراد مبتلا به آرتریت تاکایاسو بالا است.

همچنین افراد مبتلا به این بیماری به دلیل التهاب مزمن و طولانی مدت ممکن است دچار کم خونی بشوند که این مورد هم در آزمایش خون بررسی می شود.

هیچ یک از این آزمایشات خون نمی تواند به طور قطعی به شما بگوید که آیا مبتلا به آرتریت تاکایاسو هستید یا خیر، زیرا این موارد ممکن است در سایر بیماری ها نیز غیر طبیعی باشد.

سونوگرافی: سونوگرافی با روش داپلر روشی پیشرفته تر از سونوگرافی های رایج است که توانایی تولید تصاویر با وضوح بسیار بالا از دیواره برخی از رگ ها را دارد.

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET): این روش معمولا همراه با سی تی اسکن یا MRI انجام می شود. در این روش دکتر متخصص می تواند شدت التهاب را تشخیص دهد و یک ماده رادیواکتیو برای شناسایی آسان تر مناطق آسیب دیده به درون رگ ها تزریق می شود.

روش های درمان آرتریت تاکایاسو در صورت مراجعه به پزشک

درمان آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض
درمان آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض

روماتولوژیست ها معمولاً متخصصانی هستند که بیشترین دانش را در مورد این بیماری دارند. سایر پزشکانی که بیماران ممکن است نیاز به مراجعه به آنها داشته باشند، عبارتند از: متخصص قلب (پزشک قلب) یا یک جراح عروق.

آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض در بیشتر موارد برای جلوگیری بیشتر از تنگ شدن عروق نیاز به درمان دارد و این تنگی اغلب با دارو هم بهبود نمی یابد.

گلوکوکورتیکوئیدها مانند پردنیزون (prednisone) که اغلب با عنوان استروئیدها شناخته می شوند، بخش مهمی از درمان را به عهده دارند و دوز و مدت زمان استفاده از آن بستگی به نوع و شدت بیماری متفاوت است. ولی این نوع از داروها ممکن است عوارض طولانی مدتی را نیز به همراه داشته باشند.

پزشکان گاهی اوقات داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را تجویز می کنند، زیرا عوارض جانبی آنها ممکن است کمتر از گلوکوکورتیکوئیدها باشد. این داروها شامل متوترکسات، آزاتیوپرین، مایکوفنولات موفتیل، سیکلوفسفامید و داروهایی که عامل نکروز تومور را مسدود می کنند (مانند اتانرسپت، آدالیموماب یا اینفلیکسیماب) و سایر داروهای بیولوژیک مانند توسیلیزوماب هستند.

پزشکان اغلب این داروها را برای درمان بیماری های روماتیسمی تجویز می کنند، اما از آنها برای درمان آرتریت هم استفاده می شود.

برخی از پزشکان استفاده روتین از آسپرین با دوز پایین را توصیه می کنند. تصور این است که باعث جلوگیری از تشکیل لخته های خون در رگ های آسیب دیده می شود.

آسیب طولانی مدت به شریان ها گاهی نیاز به درمان جراحی دارد. این ممکن است شامل آنژیوپلاستی (گشاد کردن رگ خونی باریک یا مسدود شده)، با یا بدون قرار دادن استنت برای باز کردن رگ باشد. یکی دیگر از گزینه های درمانی، پیوند بای پس است، جراحی برای هدایت مجدد جریان خون در اطراف انسداد یک رگ خونی.

این بیماری روش درمان خودمختار و درمان خانگی ندارد و جهت درمان حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

اگر شما هم به دنبال یافتن بهترین متخصص برای درمان آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض هستید، می توانید به سایت دکتر با من مراجعه کنید و با بسیاری از متخصصان این حوزه آشنا شوید. دکتر با من یکی از بهترین سایت های موجود در زمینه اطلاعات پزشکی بوده که ارائه دهنده خدمات آنلاین پزشکی به صورت 24 ساعته است. همچنین شما قادر هستید به کمک این سایت آدرس سایت متخصص روماتولوژیست و شماره تماس مطب این پزشکان را بیابید.

کلام آخر

هدف ما از جمع آوری این اطلاعات بالا بردن سطح آگاهی و آشنایی بیشتر شما نسبت به این بیماری بوده است. امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته و پاسخگوی سوالات شما در مورد بیماری آرتریت تاکایاسو یا بیماری بدون نبض باشد.

با توجه به اهمیت موضوع سلامتی که بزرگترین ثروت الهی محسوب می شود، آشنایی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها قبل از درمان موثرتر واقع خواهد بود. همچنین شما می توانید بهترین متخصص روماتولوژیست در تهران یا سایر شهرها را در سایت دکتر با من پیدا کنید و تحت درمان قرار گیرید.

دیدگاه خود را درج کنید