اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آمنوره یا فقدان قاعدگی چیست و انواع آن
آمنوره یا فقدان قاعدگی چیست و انواع آن

آمنوره یا فقدان قاعدگی چیست و انواع آن

آیا می دانید رحم در کدام قسمت بدن انسان قرار گرفته است؟ آیا با آناتومی رحم آشنایی دارید؟ در مورد بیماری ها و خطراتی که رحم را در معرض خطر قرار می دهند، مانند آمنوره چطور؟

رحم جزو دستگاه های مهم تولید مثل در زنان است که لانه گزینی و تشکیل جنین تا خروج نوزاد در آن انجام می شود. این عضو مهم بدن زنان نیز مانند بقیه دستگاه های بدن انسان می تواند دچار بیماری های مختلف و بعضا خطرناکی شود که باعث اختلال در کارکرد درست آن خواهند شد. یکی از این مشکلات، بی دشتانی نام دارد که در این مقاله قرار است به جزئیات آن بپردازیم.

آمنوره یا معادل فارسی آن یعنی بی دشتانی، به عنوان یک بیماری شناخته نمی شود؛ اما می توان از آن به عنوان یکی از مشکلاتی نام برد که اگر درمان نشود، در طول زمان قابلیت تبدیل شدن به یک خطر جدی برای زنان در سن باروری را دارد.

قاعدگی در اکثر بانوان بعد از رسیدن به سن بلوغ آغاز می شود و به طور طبیعی انتظار بر این است که تا 50 سالگی این روند سیر طبیعی خود را حفظ کند. اما اگر در دورانی که یک خانم در سن باروری قرار دارد، قاعدگی رخ ندهد، این بیماری اتفاق خواهد افتاد.

بیماری آمنوره به چه معنی است؟

قاعدگی یکی از مهم ترین چرخه های بدن بانوان بوده که نشان دهنده سلامت رحم است. درست است که کارکرد اصلی رحم، بارداری است، اما سلامت رحم روی دیگر جنبه های بدن انسان نیز تاثیر بسیار می گذارد. اگر به هر دلیلی این چرخه به درستی انجام نپذیرد، فرد را دچار مشکل متعددی می کند. اما این عدم خونریزی به چه معنا است و در چه زمان هایی اتفاق می افتد؟

اگر بخواهیم در یک جمله آمنوره را تعریف کنیم، باید بدین صورت بگوییم که همان عدم قاعدگی در دوره مورد توقع است. قطع دوره های قاعدگی در دوران بارداری یا حتی شیردهی اتفاق می افتد که کاملا طبیعی است.

علل دیگر قطع قاعدگی کیست تخمدان، یائسگی، دوران شیردهی، بروز مشکل در غددی که هورمون های بدن را تنظیم می کنند و … هستند که همگی نیاز به مراجعه به دکتر متخصص زنان مشهور در تهران و دیگر شهرهای ایران و مراقبت های پزشکی دارند.

تاریخچه این بیماری چیست؟

بقراط
بقراط

در بعضی از متون و گزارشات اولیه علائم این بیماری گزارش شده است، یکی از این متون متعلق به پزشک یونانی به نام بقراط است که حدود 400 سال قبل از میلاد نوعی خونریزی غیر طبیعی در دوران قاعدگی را توصیف کرده بود. توصیفات بقراط از علائم مشاهده شده، خبر از بروز بیماری ناشی از این خونریزی غیر طبیعی می دهد.

آمنوره چند نوع دارد؟

عدم قاعدگی دو نوع دارد:

  • آمنوره اولیه
  • آمنوره ثانویه

آمنوره اولیه

در این شکل از عدم قاعدگی یا آمنوره اولیه، دکتر متخصص زنان با کیستی مواجه می شود که به سن بلوغ رسیده است، اما دوران پریود آغاز نشده است. از مهم ترین دلایل وقوع این عدم آغاز خونریزی می توان به مشکلات ژنتیکی، نقص های مادرزادی، تکمیل نشدن رشد لوله های فالوپ در جنین و اتصال نادرست لوله های رحمی اشاره کرد. نکته حائز اهمیت این است که در دنیای پیشرفته امروزی می توان گفت که در اغلب کشورهای در حال پیشرفت و پیشرفته این مشکل تقریبا وجود ندارد یا به آسانی قابل درمان است.

آمنوره ثانویه

در این مدل متخصصین با مواردی مواجه خواهند شد که در ابتدا، قاعدگی در رحم روال طبیعی خود را آغاز کرده است، اما در ادامه بیش از سه ماه چرخه قاعدگی اتفاق نخواهد افتاد. این مشکل دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که علل آن به شرح زیر است:

  • اختلال در سیستم تولید مثل زنان
  • استرس
  • ابتلا به بیماری هایی مانند تومورهای مغزی
  • مصرف داروهای اعصاب مانند داروهایی که برای اسکیزوفرنی تجویز می شوند.
  • بیش فعالی غده تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استرس، اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • افسردگی
  • کاهش توده چربی بدن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • افزایش وزن ناگهانی
  • ورزش طاقت فرسا و بیش از اندازه
  • کورتاژ
  • عفونت های شدید لگنی

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنید؟

همانطور که در مطالب بالا عنوان کردیم، زمانی که بیش از سه دوره عدم چرخه قاعدگی تجربه شد، فرد باید به دکتر متخصص زنان یا سایت دکتر هورمون شناس مراجعه کند. پزشک متخصص با گرفتن شرح حال از بیمار، ابتدا تشخیص می دهد که فرد حامله شده یا اینکه یائسه است و در صورت منفی بودن جواب، به دنبال عامل ایجاد کننده این مشکل می گردد. وجود علائم زیر، پزشک را به تشخیص مشکلات دیگر هدایت می کند:

  • گر گرفتگی
  • نمایان شدن قطرات شیر از سینه ها
  • خشکی واژن
  • سردرد
  • اختلال در بینایی
  • آکنه
  • رشد موهای زائد در صورت و بدن

آیا می توان از بروز آمنوره جلوگیری کرد؟

جلوگیری از بروز آمنوره
جلوگیری از بروز آمنوره

سبک زندگی صحیح، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جسم و روان انسان دارد. همانطور که اشاره شد، مشکلات خلق و خو، مشکلات مربوط به پرخوری افراطی یا کم خوردن بیش از حد، عدم تحرک یا انجام ورزش های سنگین در زمان طولانی، مشکلات مربوط به خواب، استفاده از دارو بدون تجویز پزشک و … باعث بروز این مشکل خواهند شد.

آیا آمنوره قابل درمان است؟

امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی به خصوص در زمینه تولید مثل کمتر کسی است که بارداری را تجربه نکند. از درمان های دارویی گرفته تا تخمک اهدایی گزینه های بسیار متفاوتی وجود دارد.

آیا روش و درمان خانگی برای آمنوره وجود دارد؟

درمان خانگی برای آمنوره
درمان خانگی برای آمنوره

راهکارهای خانگی و قابل دسترسی برای درمان اختلالات قاعدگی وجود دارد. درست است که توصیه اصلی به این اشاره دارد که باید به پزشک مراجعه شود؛ اما گاهی با کمک ویتامین ها و گیاهان دارویی می توان این مشکل را حل کرد. تعدادی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • ویتامین C
  • آناناس
  • زنجبیل
  • جعفری
  • زردچوبه
  • کمپرس آب گرم

ویتامین C

ویتامین C با افزایش سطح استروژن و کاهش پروژسترون، می تواند باعث ایجاد انقباض رحم و شروع قاعدگی شود. به غیر از میوه ها و سبزیجاتی که حاوی این ویتامین هستند، می توان از مکمل های دارویی نیز استفاده کرد.

آناناس

آناناس منبع سرشاری از آنزیمی به نام بروملین است که نه تنها بر سطح ترشح هورمون ها تاثیر می گذارد، بلکه التهاب را نیز کم می کند و در نتیجه به رفع تاخیر در قاعدگی کمک خواهد کرد.

زنجبیل

براساس نظریات طب سنتی، زنجبیل اثر زیادی روی انقباضات رحمی دارد و یکی از راه های سریع برای پریود شدن، مصرف زنجبیل است. البته ممکن است طعم زنجبیل به دلیل تندی آن برای همه خوشایند نباشد. پس بهتر است از دمنوش آن همراه با عسل استفاده شود.

جعفری

نوشیدن دمنوش جعفری برای آغاز شدن چرخه قاعدگی توصیه شده است. البته استفاده از این دمنوش برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند یا شیرده هستند، توصیه نمی شود.

زردچوبه

یکی از پرکاربردترین ادویه هایی که ایرانیان استفاده می کنند، زردچوبه است. در منابع طب سنتی برای تنظیم قاعدگی، مصرف زردچوبه بسیار توصیه شده است. کمی زردچوبه در یک لیوان شیر منجر به آغاز پریود خواهد شد.

کمپرس آب گرم یا حمام

اصولا آب باعث کم شدن استرس و اضطراب خواهد شد. آب گرم همچنین فشار خون را بالا می برد که این خود، کمک کننده شروع قاعدگی خواهد بود.

عدم قاعدگی در زنان باعث به وجود آمدن چه مشکلاتی خواهد شد؟

مشکلات عدم قاعدگی یا آمنوره در زنان
مشکلات عدم قاعدگی یا آمنوره در زنان

عدم قاعدگی در زنان می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب بروز برخی مشکلات شود. از جمله این مشکلات عبارت هستند از:

  • ناباروری
  • پوکی استخوان

ناباروری

زنانی که قاعدگی منظم و مناسبی ندارند، غالبا تخمک گذاری نمی کنند. تخمک گذاری به آزاد شدن تخمک از تخمدان می گویند. زمانی که تخمک گذاری نامنظم بوده یا اصلا وجود نداشته باشد، با ناباروری روبرو خواهیم شد.

پوکی استخوان

بیشترین افرادی که در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند، زنانی هستند که یائسگی را تجربه می کنند؛ زیرا سطح استروژن به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند. شاید به ظاهر بدون ربط به نظر برسد، اما در زمان آمنوره، بدن با کاهش سطح هورمون های جنسی مواجه می شود که نتیجه آن ضعیف شدن استخوان ها است.

آیا با سایت دکتر با من آشنا هستید؟

سایت اینترنتی دکتر با من با در دسترس قرار دادن بهترین دکتر متخصص زنان در تهران و سایر شهرستان ها، توانسته است نیاز مردم در هر کجا و در هر ساعتی از شبانه روز را تامین کند. فقط کافی است در این سایت عضو شوید تا به ده ها دکتر متخصص زنان زایمان مشهور در تهران و دیگر شهرها در زمینه های مختلف دسترسی داشته باشید.

یکی از ویژگی های قابل توجه سایت دکتر متخصص زنان، ارائه مشاوره آنلاین پزشکی است. بدین صورت که اگر بنا بر هر دلیلی امکان مراجعه حضوری نزد پزشک را ندارید، می توانید وارد سایت شوید و از بخش پزشکان و تخصص مورد نیازتان، بهترین دکتر متخصص زنان زایمان را پیدا کرده و به آنان پیام دهید یا تماس تلفنی برقرار کنید. همچنین در صورت نیاز پزشک به دیدن آزمایشات قبلی، می توانید به راحتی مدارک پزشکی را ارسال کنید.

یکی دیگر از مزیت های سایت دکتر با من، معرفی بیمارستان ها و کلینیک های اطراف محل سکونت شما است. طراحان سایت دکتر با من به راستی به دنبال راحتی شما هستند!

سخن آخر

به تاخیر افتادن قاعدگی می تواند بسیار نگران کننده باشد. در واقع رحم انسان به گونه ای تکامل یافته که چرخه قاعدگی براساس اصول و برنامه خاصی کار خود را انجام می دهد و هر گونه اشکال و ایراد می تواند نشان دهنده مشکل پزشکی باشد. همانطور که ذکر شد، آمنوره یک بیماری نیست؛ اما می تواند نشان دهنده وجود اختلالاتی در بدن انسان باشد.

به طور معمول در فاصله 21 تا 35 روز بعد از اولین روز قاعدگی، دوره بعدی شروع می شود. البته این عدد می تواند از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت باشد.

اگر فرد استرس و اضطراب را تجربه نکند، حامله یا یائسه نباشد، نیاز است که به دکتر متخصص زنان مراجعه کند تا مورد چکاپ و ارزیابی قرار بگیرد. باید این موضوع را به خاطر سپرد که آمنوره به معنای ناباروری نیست؛ اما موقعیتی است که شاید نشانه ای از یک مشکل جدی در بدن انسان باشد. مشورت با پزشک متخصص را فراموش نکنید.

دیدگاه خود را درج کنید