اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. رگ های واریسی و نحوه درمان آن توسط متخصص فلبولوژیست
رگ های واریسی و نحوه درمان آن توسط متخصص فلبولوژیست

رگ های واریسی و نحوه درمان آن توسط متخصص فلبولوژیست

  • اسفند 7, 1401
  • 0 لایک
  • 825 بازدید
  • 0 دیدگاه

میدانیم شاید کمتر نام این بیماری به گوشتان خورده باشد، چرا که ممکن است حتی با وجود مبتلا شدن به بیماری واریس آن را جدی نگرفته و به  فلبولوژیست یا متخصص واریس مراجعه نکرده باشید. در واقع هدف ما در این مقاله معرفی کامل متخصص فلبولوژیست است تا شما با این متخصص که شاخه ای از تخصص قلب و عروق است آشنا شوید و در زمان مبتلا شدن به این بیماری به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

اما علاوه بر این موضوع به صورت مختصر و مفید در خصوص بیماری واریس، علت و نحوه درمان این بیماری نیز پرداخته ایم تا شما در مقالات آینده به صورت کامل در مورد این موضوع به نحوه دقیق آشنایی پیدا کنید.

به چه شخصی متخصص فلبولوژیست یا متخصص واریس گفته می شود؟

فلبولوژیست در واقع پزشک متخصص قلب و عروق است که در تشخیص و درمان بیماری های عروقی به ویژه بیماری های مربوط به وریدهای واریسی یا همان رگ های واریسی تبحر دارد و درمان می کند که می توانید برای دریافت نوبت پزشکی از فلبولوژیست یا بهترین متخصص قلب و عروق به سایت دکتر با من مراجعه کرده و نوبت اینترنتی خود از پزشک دریافت نمایید.

اما پزشکانی که در حوزه فلبولوژیست فعالیت دارند به شرح زیر است:

  • متخصصان و فلوشیپ‌های قلب و عروق (فلوشیپ اینترونشنال عروق، فلوشیپ مداخله ای قلب و عروق )
  • جراحان عروق و عمومی
  • جراحان قلب
  • متخصصان پوست
  • رادیولوژیست‌ها
  • فلوشیپ اینترونشنال عروق

فلبولوژیست ها دانش گسترده ای در تشخیص و مدیریت بیماری های شریانی و وریدی و همچنین تخصص در انجام درمان های واریس با روش های فرسایش رادیوفرکانسی (RFA)، فرسایش لیزر درون وریدی (EVLA)، اسکلروتراپی و میکروفن لوبکتومی را دارا می باشند.

آنها همچنین در رادیولوژی بین المللی (رادیولوژی مداخله ای) نیز تخصص داشته که این موضوع شامل تشخیص، درمان ها و جراحی هایی می شود که از تصویربرداری برای هدایت در درمان انواع واریس استفاده می کنند، مانند درمان با اشعه ایکس یا  اولتراسوند که کاربرد فراوانی در این حوزه دارند.

فلبولوژیست ها با دانش تخصصی خود در مورد وریدهای واریسی می توانند رویکرد کاملی را برای مراقبت از بیمارانی که سلامت آنها تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است، ارائه دهند.

در نتیجه همان طور که گفته شد، این حوزه از علم پزشکی، یک علم فلبولوژی است که بر تشخیص و درمان اختلالات وریدی مانند واریس تمرکز دارد و در نهایت تشخیص با آنها است که بدانند که آیا روش های جراحی یا مداخله ای برای درمان ضروری است یا خیر.

علاوه بر این موضوع جا دارد که در اینجا اشاره داشته باشیم به پرستاران و پزشکانی که در رادیولوژی مداخله ای اغلب با متخصصان Varis برای درمان آن به روش های کم تهاجمی همکاری می کنند تا بیمار سریعتر مورد بهبودی قرار بگیرد.

فلبولوژیست یا متخصص واریس چه بیماریی هایی را با چه روش هایی، درمان می کنند؟

متخصص فلبولوژیست یا قلب و عروق
متخصص فلبولوژیست یا قلب و عروق

در واقع فلبولوژیست ها همراه با متخصص اینترونشنال رادیولوژی (رادیولوژی مداخله‌ای)، از تکنیک های تصویربرداری پزشکی برای ارائه تشخیص، برنامه ریزی درمان و ارزیابی بیماران خود استفاده می کنند.

آنها پزشکان ماهر آموزش دیده ای هستند که در تشخیص و درمان اختلالات مختلف وریدی مانند واریس و سایر عوارض مربوط به سیستم گردش خون تخصص دارند و در کلینک های مختلف و یا بیمارستان ها به ویزیت بیماران می پردازند.

در نتیجه آنها در تصمیم گیری آخر خود، از طریق این رشته  های تخصصی، بیماران مبتلا به نارسایی وریدی و علائم مرتبط با آن را تشخیص و درمان می‌کنند، و اقدامات پیشگیرانه را برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های وریدی هستند و یا بیماری‌های مرتبط با آن را دارند، با تکنیک‌های کم تهاجمی درمان می‌کنند. همچنین این پزشکان متخصص در زمینه ی درمان این بیماری ها با روش های لیزری نیز آموزش دیده اند که بهتر است حتما برای درمان خود به متخصص فلبولوژیست در سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

پزشکان متخصص مربوطه با توجه به دانش خود در خصوص بیماری وریدهای واریسی، برنامه های درمانی خاص که برای هر شخص طراحی شده است، استفاده می کنند.

آنها علت، اندازه، نوع و محل رگ های تحت درمان را در نظر میگیرند تا شیوه درمانی مناسبی را تجویز نمایید که بر یافتن راه حل های پایدار تمرکز لازم را دارد. علاوه بر این موضوع، فلبولوژیست ها مسئول نظارت بر پیشرفت بیمار در طول درمان و بررسی منظم هرگونه تغییر یا به روز رسانی در پروتکل یا فناوری هستند که ممکن است نتایج را بهبود بخشد.

این پزشکان متخصص همچنین می توانند شرایطی مانند لخته شدن، ناهنجاری، نشت و رگ های واریسی را تشخیص و درمان کنند.

آیا می دانید بیماری وریدهای واریسی چیست و چه علائمی را به همراه دارد؟

علائم بیماری وریدهای واریسی
علائم بیماری وریدهای واریسی

وریدهای واریسی، گشاد شدن غیرطبیعی وریدهای سطحی پا است که می تواند منجر به درد و ناراحتی شود.

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، وریدهای واریسی وریدهای بزرگ و پیچ خورده غیرطبیعی هستند که ممکن است به صورت اشکال برآمده در زیر پوست ظاهر شوند. این وریدهای ناخوشایند می توانند باعث ناراحتی قابل توجه، دردِ پا و درد در ناحیه آسیب دیده شوند. در واقع آنها معمولاً به دلیل ضعیف شدن دریچه های سیاهرگی یا افزایش فشار در وریدها به دلیل انقباض عضلات پا ایجاد می شوند.

علائم شایع این بیماری عبارتند از تورم، درد درد، سنگینی، ضربان و یا خارش در ناحیه ی متورم شده است. همچنین آنها می توانند در هر رگ ظاهر شوند، اما بیشتر در پاها، نزدیک مچ پا یافت می شوند.

در نهایت تخمین زده می شود که حدود 20 تا 25 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود از واریس رنج می برند.

وریدهای واریسی وضعیتی است که می تواند بسیاری از افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد و با سیاهرگ های متورم و پیچ خورده نیز مشخص می شود که معمولا در مچ پا یا ساق پا دیده شده و می توان گفت که علامت اصلی این بیماری نیز همین نشانه ها است.

این وریدهای متورم می تواند منجر به ناراحتی و احساس سنگینی در پاها شود. در حالی که وریدهای واریسی به دلیل عوامل مختلفی مانند بارداری و چاقی ایجاد شده و معمولاً با درمان های دارویی یا جراحی نیز درمان می شوند.

راه های جلوگیری از وریدهای واریسی، درمان و علت آن چیست؟

راه  های جلوگیری از بیماری:

وریدهای واریسی ممکن است با انجام مجموعه‌ای از تکنیک‌ها در خصوص تغییر سبک زندگی هیچگاه به وجود نیایند. مانند ورزش های منظم و تنظیم عادات زندگی مانند پرهیز از ایستادن طولانی مدت، عدم بالا نگه داشتن بیش از حد پاها، استفاده از تمرین های حرکات اصلاحی و کاهش وزن که خود به کم شدن شانس شما برای تجربه شرایط شدیدتر و مبتلا شدن به وریدهای واریسی کمک می کنند.

علت بیماری :

علت واریس به طور کامل شناخته نشده است، اگرچه عوامل متعددی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی، افزایش وزن و عدم فعالیت بدنی با ظهور آن مرتبط است اما عوامل ذکر شده در بالا علت اصلی ایجاد این بیماری هستند که قطعا ممکن است در همه ی افراد یکسان نباشد و بهتر است که حتما برای تشخیص آن به متخصص قلب و عروق در تهران و سایر شهرهای ایران مراجعه نمود.

نحوه درمان:

همان طور که گفته شد برای درمان موثر وریدهای واریسی، چندین روش درمانی وجود دارد که می توانید بسته به علائم و سابقه پزشکی خود به آنها توجه کنید و بهترین روش توسط متخصص قلب در سایت دکتر با من برای شما انتخاب می شود.

همچنین روش هایی چون: 

  1. تمرینات کمپرسی درمانی یا جوراب ساق بلند برای حمایت از پاها و کاهش تورم
  2. لیزر درمانی برای از بین بردن ورید آسیب دیده که می توان برای از بین بردن موفقیت آمیز و جلوگیری از تشکیل وریدهای واریسی جدید و همچنین تسکین رگ های موجود در آن ناحیه نیز به کار برد.
  3. اسکلروتراپی که شامل تزریق دارو در ورید آسیب دیده است.
  4. ابلیشن درون وریدی که از فرسایش فرکانس رادیویی برای گرم کردن ورید استفاده می‌کند تا منقبض شود.
  5. و در نهایت اگر مورد شما شدیدتر باشد جراحی به عنوان گزینه ی آخر توسط پزشک برای شما انتخاب می شود.

نگران رگ های واریسی نباشید، لیزر درمانی در کنار شماست!

درمان واریس با لیزر
درمان واریس با لیزر

یکی از جدیدترین روش های درمانی برای درمان واریس، همان طور که گفته شده است لیزر درمانی بوده که در مقالات پیش رو در خصوص انواع و شیوه ی درمان هر یک به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

لیزردرمانی بدون نیاز به جراحی یا بیهوشی است که در انقباض و آب بندی رگ های خونی آسیب دیده موثر می باشد.

بر اساس نظرات سایر بیماران، این روش درمانی در میان آنها از محبوبیت زیادی برخوردار است، زیرا نتایج درمانی موفقی را با حداقل زمان بهبودی و کاهش خطر در خصوص عوارض جانبی در مقایسه با روش های سنتی ارائه می دهد.

چگونه از سایت دکتر با من، نوبت پزشکی متخصص واریس دریافت نمایید؟

شما برای این کار نیاز است که به سایت دکتر با من مراجعه نمایید، سپس متخصص فلبولوژیست یا متخصص قلب و عروق را جستجو نمایید و به پروفایل پزشک وارد شده و در قسمت اخذ نوبت اینترنتی، وقت پزشکی خود را با توجه به ساعات و روزهای پزشک دریافت کنید.

در این پروفایل می توانید، مشخصات کامل دکتر، آدرس و نشانی، انواع خدمات و همچنین نظرات سایر پزشکان را مشاهده نمایید.

سوالات رایج مخاطبان دکتر با من

به چه پزشکی متخصص فلبولوژیست می گویند؟

به پزشکی که در خصوص تشخیص و درمان اختلالات وریدی فعالیت دارد، فلبولوژیست یا متخصص واریس می گویند. این متخصصان در تشخیص و درمان اختلالات مربوط به عروق، بیماری های وریدی و هر مشکل دیگری که از نظر پزشکی به ورید ها مربوط است تخصص دارند.

آیا این متخصص در درمان بیماری واریس به ما کمک می کند؟

بله در صورتی که شما دچار مشکل در رگ های خود و یا بیماری واریس هستید می توانید به این پزشک مراجعه کنید.

آیا متخصص قلب و عروق، در حوزه  فلبولوژیست فعالیت می دارند؟

بله. بسیاری از متخصصین قلب و عروق و متخصص واریس تهران دارای این فلوشیپ می باشند که شما می توانید با مراجعه به سایت دکتر با من از آنها نوبت اینترنتی اخذ نمایید.

در نتیجه همواره امیدواریم که سلامتی خود را در هر شرایطی حفظ نمایید و ما برای درمان انواع بیماری ها با معرفی بهترین پزشکان در کنار شما هستیم.

 

منابع:

  1. What is a phlebologist? What is the role of vein doctors? | medi
  2. What Does a Phlebologist Do? | Vein Health Clinic Melbourne
  3. WHAT IS A PHLEBOLOGIST?
  4. Phlebology – Wikipedia
  5. Phlebologist vs Vascular Surgeon? – San Francisco Vein Center
  6. What Is A Phlebologist? – Missouri Vein Specialists
  7. How Do Does a Phlebologist Treat Varicose Veins?
  8. Phlebology and the Phlebologist Specialty
  9. Phlebologist – an overview | ScienceDirect Topics

دیدگاه خود را درج کنید