اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آبله چیست و چه علائمی دارد؟
آبله چیست و چه علائمی دارد؟

آبله چیست و چه علائمی دارد؟

از زمان های گذشته تا به حال همیشه انواع ویروس ها مردم را به خود درگیر می کردند و بسیاری از آنها را به سوی مرگ می کشاندند. در این بین نیز پزشکان و دانشمندانی بودند که برای یافتن واکسن این بیماری ها تلاش می کردند و برخی از آنها نیز جان خود را از دست می دانند. یکی از این بیماری های خطرناک آبله بود که موجب مرگ افراد در گذشته می شد. در ادامه با ما همراه باشید و با علائم، خطرات و درمان های این بیماری بیشتر آشنا شوید.

آبله چیست؟

آبله چیست
آبله چیست

قبل از ریشه کن شدن این بیماری، آبله یکی از خطرناک ترین بیماری های آن زمان بود که توسط ویروس واریولا ایجاد شده بود و به آسانی از فردی به فرد دیگر سرایت می کرد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شدند، علائمی همچون تب، راش پوستی متمایز و پیش رونده داشتند.

البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که بر عکس ویروس های دیگر اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شدند، بهبود پیدا می کردند، به طور حدودی از هر 10 نفر 3 نفر جان خود را از دست می دادند. از اثرات این بیماری مسری که حتی پس بهبود بیمار نیز باقی می ماند، می توان به زخم های دائمی در نواحی بزرگ بدن، به ویژه صورت اشاره کرد و همچنین افرادی که بر اثر این بیماری برای همیشه نابینا ماندند.

سر انجام به لطف واکسیناسیون این بیماری ریشه کن شد و در سال 1977 هیچ موردی از این بیماری رخ نداد. آخرین شیوع طبیعی آبله در ایالات متحده در سال 1949 رخ داد.

آیا درباره تاریخچه بیماری آبله چیزی می دانید؟

تاریخچه بیماری آبله
تاریخچه بیماری آبله

منشا اصلی این بیماری ناشناخته است. برخی بثورات آبله مانند که در مومیایی های مصری مشاهده شده است، نشان می دهد که این بیماری مربوط به 3000 سال قبل است. اولین توصیفی که از یک بیماری مشابه این بیماری مکتوب شده، به قرن چهارم میلادی در چین مربوط است. همچنین توصیفات دیگری نیز در هفتم در هند و در قرن دهم در آسیای کوچک ظاهر شدند.

برخی از مورخان گسترش جهانی این بیماری را در تمدن ها و اکتشافات دنبال کردند و متوجه شدند که گسترش راه های تجاری در طول قرن ها منجر به گسترش این بیماری شده بود.

نکات برجسته آبله در طول تاریخ:

  • در قرن ششم افزایش تجارت با چین و کره موجب انتقال بیماری به ژاپن شد.
  • در قرن هفتم گسترش اعراب موجب افزایش بیماری در شمال آفریقا، اسپانیا و پرتغال شد.
  • در قرن یازدهم جنگ های صلیبی موجب گسترش بیماری در اروپا شد.
  • در قرن پانزدهم پرتغال بخشی از غرب آفریقا را اشغال می کند و موجب انتقال بیماری به آن منطقه می شود.
  • در قرن شانزدهم مهاجران اروپایی و تجارت برده های آفریقایی موجب انتقال بیماری به کشورهای کارائیب و آمریکای مرکزی و جنوبی می شود.
  • در قرن هفدهم مهاجران اروپایی بیماری را به آمریکای شمالی می آورند.
  • در قرن هجدهم کاوشگرانی از بریتانیای کبیر موجب انتقال بیماری به استرالیا می شود.

علائم بیماری آبله چیست؟

علائم بیماری آبله
علائم بیماری آبله

در این نوع بیماری علائم فورا ظاهر نمی شود. گاهی اوقات ممکن است افراد حتی پس از 7 تا 14 روز مبتلا شدن به ویروس واریولا علائمی نداشته باشند، در ظاهر بیمار به نظر نرسند و خودشان هم هیچ احساس بیماری نداشته باشند. این زمان یک نوع دوره نهفتگی است که در پایان این دوره علائم بیماری شروع به نشان دادن خودشان می کنند.

این بیماری می تواند به چهار نوع بالینی ظاهر شود. یکی از شایع ترین شکل های آن که به آبله معمولی معروف است، در 90 درصد مواقع رخ می دهد. سه مورد دیگر از این بیماری عبارتند از: آبله مسطح، آبله خونریزی دهنده و آبله اصلاح شده با واکسن.

مراحل شایع ترین شکل این بیماری

علائم اولیه: بروز اولین علائم حدود 3 روز طول می کشد. این علائم عبارتند از: تب بالا، کمر درد، سردرد، درد عضلانی و استفراغ.

بثورات اولیه: پس از رخ دادن علائم اولیه بثورات شروع به ظاهر شدن در سطح بدن می کند. علائم فرد مبتلا در این مرحله بیشتر مسری است، زیرا به سادگی می تواند این ویروس را از طریق صحبت کردن و عطسه یا سرفه به دیگران انتقال دهد.

  1. در مراحل اولیه راش روی زبان، داخل دهان و گلو ایجاد می شود. این لکه های قرمز در دهان شما تبدیل به زخم می شوند و سر باز می کنند.
  2. بثورات ابتدا به صورت و سپس به بازوها، پشت و بالاتنه گسترش می یابند. بثورات برای پخش شدن به همه نقاط بدن از جمله کف دست ها و کف پاها تنها به یک روز زمان نیاز دارند.
  3. برجستگی های روی پوست شما با مایع غلیظی از چرک پر می شود. همچنین ممکن است در وسط هر برآمدگی یک فرو رفتگی نیز وجود داشته باشد. این برآمدگی ها پس از دو روز با مایع پر می شوند.

بثورات پوستی و دلمه: برجستگی ها به توده های گرد و سفت رنگی به نام پوسچول تبدیل می شوند. پس از 10 روز پوسته هایی روی پوسچول ها ایجاد می شود و حدود یک هفته بعد از آن دلمه ها شروع به ریزش می کنند.

پوسته ها معمولا در حدود سه هفته می ریزند. هنگامی که آنها می افتند، زخم هایی از خودشان به جای می گذارند. همچنین یکی از نکات مهم این است که بیماری فرد مبتلا به آبله تا زمان افتادن آخرین دلمه مسری است.

بیماری آبله چه خطراتی دارد؟

این بیماری یکی از خطرناک ترین ویروس های تاریخ محسوب می شود و در زمان های گذشته حدود 30 درصد از افرادی که به آن مبتلا می شدند را به کام مرگ می کشاند. اما امروزه با داشتن واکسن علیه آبله و واکسینه شدن همه افراد خطری در رابطه با بیماری مورد نظر مردم را تهدید نمی کند، به گونه ای دیگر این بیماری تقریبا به فراموشی سپرده شده است.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که همچنان هستند افرادی که واکسینه نشده اند و مبتلا شدن آنها به این بیماری می تواند تهدیدی جدی برای زندگی آنها باشد. یکی از موارد ابتلا به بیماری آبله از طریق رابطه جنسی محافظت نشده است، آبله یکی از انواع بیماری جنسی نیز به حساب می آید.

آیا درمان خانگی برای بیمار آبله وجود دارد؟

امروزه با وجود واکسن های توزیع شده، درمان خانگی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. اما مردم تا قبل از کشف واکسن آبله چگونه با آن کنار می آمدند؟ در پایان قرن نوزدهم چندین پزشک و گیاه شناس به کمک یکدیگر با انجام تحقیقاتی بسیار دریافتند که گیاه Sarracenia pupurea که با نام گیاه پارچ ارغوانی نیز در میان مردم آمریکا شناخته می شود، می تواند برای این بیماری مفید باشد.

این گیاه از جنس گونه های گوشتخوار است که برگ هایی به شکل پارچ دارد و از آنها برای خوردن حشرات استفاده می کند. این گیاه ظاهری خالدار دارد که احتمالا به دلیل شباهت آن با بیماری مردمان باستان از آن استفاده می کردند. توصیف های متقاعد کننده ای مانند اینکه این گیاه می تواند ویروس را از درون بکشد و همچنین توسعه جوش ها را متوقف می کند، موجب معروف شدن این گیاه به عنوان بزرگترین درمان شناخته شده برای این بلای وحشتناک شده بود.

درمان پزشکی این بیماری چیست؟

همانطور که پیش تر گفتیم، این بیماری درمان خانگی ندارد و مردمان در گذشته تا قبل از کشف واکسن از گیاه پارچ ارغوانی استفاده می کردند. بنابراین بهتر است در اولین فرصت به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید. اما چگونه می توانید بهترین دکتر متخصص پوست برای درمان آبله را پیدا کنید؟ تصور کنید که کار شما چقدر آسان تر می شود زمانی که یک سایت دکتر متخصص پوست در اختیار شما باشد و بهترین دکتر ها را به شما معرفی کند.

ما به شما عزیزان سایت «دکتر با من» را به عنوان یکی از بهترین سایت ها برای پیدا کردن بهترین دکترهای متخصص معرفی می کنیم. سایت «دکتر با من» تشکیل شده است که کار شما عزیزان برای پیدا کردن پزشکان مربوط به هر بیماری را آسان کند. شما به کمک این سایت می توانید دکتر متخصص پوست مشهور در تهران و هر شهری که می خواهید را با تمام اطلاعات دکتر از جمله تلفن مطب، آدرس مطب و … را به راحتی پیدا کنید.

حرف آخر

مشاهده کردیم که آبله یکی از خطرناک ترین بیماری ها در زمان گذشته بود که جان مردم را تهدید می کرد. اما امروزه با وجود پیشرفت علم و واکسن های تولید شده مردم نگرانی کمتری در رابطه با این گونه بیماری ها دارند. اما اگر روزی به این بیماری گرفتار شدید، بهتر است فورا به یک پزشک متخصص داخلی و یا دکتر پوست مراجعه کنید. در این مواقع سایت «دکتر با من» در اختیار شما است که به شما عزیزان برای پیدا کردن بهترین پزشکان در کمترین زمان کمک کند.

دیدگاه خود را درج کنید