اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ارتباط با دکتر ارتوپدی
ارتباط با دکتر ارتوپدی

ارتباط با دکتر ارتوپدی

ارتباط با دکتر ارتوپدی زمانی مورد نیاز است که در استخوان و مفاصل خود دچار مشکل جدی می‌شوید. این پزشکان از شیوه‌هایی غیر از جراحی برای درمان استفاده می‌کنند، اما اگر بیماری اینگونه درمان نشد، باید جراحی انجام شود که در این صورت بیمار باید به دکتر ارتوپدی جراح مراجعه کنید.

این دسته از پزشکان مشکلات مربوط به سیستم اسکلتی را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. دستگاه اسکلتی ما استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، مفاصل و اعصاب را در برمی‌گیرد. پزشکانی این تخصص را دریافت می‌کنند که پس از گذراندن دوره تخصص داخلی، فوق تخصص خود را در ارتوپدی بگذرانند.

چه زمانی نیاز به ارتباط با دکتر ارتوپدی است؟

در این قسمت به بیماری‌هایی اشاره خواهیم کرد که برای درمان آن‌ها باید به این متخصصان مراجعه کنید.

1. نرمی استخوان

به این بیماری که راشیتیسم نیز می‌گویند، زمانی ایجاد می‌شود که ویتامین دی در کودکان بسیار کم باشد. در چنین شرایطی کلسیم و فسفر موجود در غذا جذب بدن نمی‌شود و به همین دلیل استخوان‌ها کلسیم و فسفر لازم را دریافت نخواهند کرد. در این حالت استخوان‌ها نرم می‌شوند و راشیتیسم به وجود خواهد آمد.

علائم نرمی استخوان در کودکان عبارت است از: تاخیر در رشد، تاخیر در مهارت‌های حرکتی، درد در ستون فقرات و لگن و ضعف عضلانی. در صورت مشاهده این علائم ارتباط با دکتر ارتوپدی از طرف والدین ضروری است. در بیشتر مواقع برای درمان این بیماری کلسیم یا ویتامین دی تجویز خواهد شد که به رژیم غذایی اضافه ‌شود.

2. پای چنبری

پای چنبری یک مشکل مادرزادی است که در پای نوزادان و در بدو تولد به وجود می‌آید. در چنین اختلالی پا از جایگاه خود خارج شده و دچار پیچ‌خوردگی شده است. دلیل چنین اختلالی این است که تاندون‌ها که وظیفه متصل کردن عضلات به استخوان‌ها را دارند، کوتاه هستند که همین امر حالت پا را از حالت عادی خود خارج می‌کند.

3. آسیب‌های ورزشی

کسانی که به انجام تمرینات ورزشی روی می‌آورند، باید بپذیرند که آسیب در آن بسیار رایج است. علل این آسیب‌ها متفاوت هستند و ممکن است به خاطر فعالیت‌های ورزشی نامنظم یا برخورد فیزیکی ایجاد شوند.

ارتباط با دکتر ارتوپدی

رایج‌ترین آسیب‌ها به بدن حین انجام حرکات ورزشی رگ به رگ شدن اندام‌های مختلف، پارگی تاندون یا عضله، آسیب به زانو، تورم عضلات، شکستگی و دررفتگی استخوان هستند.

این آسیب‌ها اگر سطحی باشند، می‌توان با درمان‌های خانگی مثل کمپرس آب سرد یا قرار دادن یک حوله گرم آن‌ها را درمان کرد. در غیر این صورت ارتباط با دکتر ارتوپدی ضروری است.

4. درد لگن

درد لگن دلایل متفاوتی دارد. در خانم‌ها ممکن است این درد به خاطر مشکلی در ناحیه تناسلی باشد. از دلایل دیگر آن می‌توانیم به عفونت، درد استخوان یا آسیب به اندام‌های دیگر بدن، آپاندیس، عفونت ادراری، عفونت کلیه، اختلالات روده، دیسک کمر، اسپاسم عضلات لگن و شکستگی استخوان لگن اشاره کرد.

با مراجعه به متخصص ارتوپد متوجه می‌شوید که علت درد، استخوان و عضلات شما است یا خیر. اگر چنین نبود می‌توانید به متخصصین دیگر برای علت درد مراجعه کنید.

5. درد در مچ دست

درد در مچ دست دلایل بسیار زیادی دارد، اما بیشتر اوقات در نتیجه پیچ‌خوردگی یا تاندونیت به وجود می‌آید. پیدا کردن علت دقیق درد به عهده متخصص ارتوپد است. خبر خوب این است که چنین دردی در خانه نیز قابل درمان است، اما اگر درد کاهش پیدا نکرد، باید از طریق ارتباط با دکتر ارتوپدی اقدام کنید.

6. درد در دست

منظور از درد در دست، درد در قسمت‌های شانه، بازو، آرنج و مچ دست است. درد در این اندام‌ها ممکن است به خاطر مشکلی در استخوان، ماهیچه یا اعصاب باشد. همینطور بیماری‌هایی مثل آرتریت یا شکستگی استخوان نیز می‌توانند این درد را ایجاد کنند.

7. درد در پا

یکی از دردهای شایع در بدن درد در پا است که در اثر فعالیت زیاد ایجاد می‌شوند که در این حالت با استراحت، درد آن برطرف می‌شود. اما در مواقعی ممکن است این درد حاکی از یک مشکل بزرگ در شانه باشد.

ارتباط با دکتر ارتوپدی

به همین دلیل در صورت داشتن درد در پا به یک ارتوپدیست مراجعه کنید. از مشکل جدی پا می‌توانیم به التهاب تاندون عضلات پا، سندروم سینوس تارسی یا شکستگی استخوان‌های پا اشاره کنیم.

8. درد در شانه

مفصل شانه حالت کاسه‌ای دارد. اگر درد در شانه به خاطر مشکل در شانه و استخوان باشد، بالا بردن دست به سختی انجام خواهد شد. کشیدگی در اثر فشار زیاد، التهاب تاندون، دررفتگی مفصل شانه، شکستگی استخوان ترقوه، تحت فشار بودن اعصاب گردن یا آسیب نخاعی می‌توانند از عوامل درد در شانه باشند.

9. سندروم تونل کارپال

در این بیماری بیمار در دست و بازوی خود احساس بی‌حسی، ضعف یا درد می‌کند. این شرایط به خاطر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب اصلی به وجود می‌آیند. عواملی که باعث بروز این سندروم هستند، شامل حرکات تکراری دست، موقعیت نادرست دست در طولانی مدت، بارداری، چاقی و ژنتیک می‌شوند.

در چنین شرایطی ارتباط با دکتر ارتوپدی منجر به تشخیص این سندروم می‌شود و برای درمان از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود که دارو، ورزش یا جراحی را در بر می‌گیرد.

10. تعویض مفصل زانو

دکتر ارتوپدی جراح قادر به تعویض مفصل زانو است که در بعضی مشکلات زانو تنها درمان به شمار می‌آید. چنین جراحی زمانی انجام می‌شود که درمان‌های دیگر موثر واقع نشوند.

با این جراحی بیمار در زانوی خود احساس درد نخواهد داشت و زانو عملکرد مطلوب خود را باز خواهد یافت. مفصلی که در این جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس آلیاژهای فلزی، پلاستیک درجه یک و پلیمر است.

11. تعویض مفصل لگن

این جراحی زمانی انجام می‌شود که لگن آسیب جدی دیده باشد. با این جراحی بیمار قادر است که توانایی خود را بازیابد. در جراحی این قسمت از بدن ایمپلنت مصنوعی جایگزین بخشی از مفصل لگن می‌شود.

آیا ارتوپدی همان فیزیوتراپی است؟

در جواب باید بگوییم خیر. در فیزیوتراپی پزشک با تمرینات و حرکات ورزشی دردهای مفاصل و استخوان‌های بدن را تسکین می‌دهد. به این ترتیب بدن بیمار می‌تواند عملکرد مناسب خود را بازیابد، چون فیزیوتراپی قدرت عضلات را افزایش می‌دهد.

زمانی به دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنیم که استفاده از فیزیوتراپی برای درمان آسیب وارد شده به بافت‌ها و ماهیچه‌ها کارساز نباشد. این متخصصان برای درمان این مشکلات قرص تجویز می‌کنند و اگر مشکل بسیار وخیم باشد، جراحان ناچار به جراحی هستند.

در پایان

امیدوار هستیم که در این مقاله توانسته باشیم به درستی تخصص متخصصین ارتوپدی را به شما معرفی کنیم و همینطور به شما توضیح دهیم که چه زمانی ارتباط با دکتر ارتوپدی ضروری است. در حال حاضر تعداد زیادی دکتر ارتوپدی در تهران مشغول به فعالیت هستند.

با مراجعه به سایت دکتر با من شما قادر خواهید بود که نام تعداد زیادی دکتر ارتوپدی حاذق در تهران را پیدا کنید و به نزدیک‌ترین آن‌ها در محل زندگی خود مراجعه کنید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید