اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل چیست و چگونه درمان می شود؟
بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل چیست و چگونه درمان می شود؟

بسیاری از بیماری ها در دوران کودکی یا نوزادی در بین افراد شایع می شوند. این نوع از بیماری ها معمولا در زمان رشد نوزاد علائم بیشتری از خود نشان می دهند تا جایی که اگر والدین نسبت به درمان فرزند خود جدی نباشند، در آینده مشکلات بسیاری برای فرزندشان به وجود خواهد آمد. در این مقاله قصد داریم درباره بیماری صحبت کنیم که از زمان تولد به وجود می آید یا به عبارتی بیماری مادرزادی محسوب می شود. نام این بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل است.

درباره بیماری خمیدگی مفاصل نوزاد بدانیم!

بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل
بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل

آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل که به آن مولتی پلکس چندگانه نیز می گویند، یک بیماری مادرزادی است. نام این بیماری، از کلمه ای یونانی الهام گرفته شده که به معنای انحنا یافته و قوس دار است. این بیماری باعث سفتی مفاصل و محدودیت در حرکت می شود. در این حالت ممکن است بیمار در سراسر بدن خود دچار ضعف عضلانی شود.

انقباضات عضلانی عموما در دست، مچ دست، آرنج، باسن، زانو و مچ پا اتفاق می افتد که همه این موارد در این بیماری درگیر می شود. در این حالت، شاید فرد بیمار در حرکت های جزئی خود دچار محدودیت هایی شود. در موارد شدیدتر، هر مفصل مانند فک و ستون فقرات نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

علل به وجود آمدن بیماری خمیدگی مفاصل

این بیماری یک اختلال نادر است که در افراد بسیار کم رخ می دهد. می توان گفت که در هر 30000 تولد، یک نفر مبتلا به این بیماری خواهد شد. با توجه به تحقیقات انجام شده، تصور می شود آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل به فضای ناکافی در رحم و مایع آمنیوتیک کم مرتبط می شود. ممکن است بیماری زمینه عصبی نیز داشته باشد.

کاهش حرکت جنین در زمان رشد، می تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی از علائم محیطی که در به وجود آمدن بیماری تاثیرگذار هستند، شامل آتوزومی غالب، تغییرات تک ژنی کروموزومی یا ناهنجاری ها (x آتوزومی مغلوب) هستند. این بیماری در بدو تولد یا داخل رحم با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص است.

تاریخچه بیماری خمیدگی مفاصل نوزاد یا AMC

تاریخچه بیماری AMC یا خمیدگی مفاصل
تاریخچه بیماری AMC یا خمیدگی مفاصل

در سال1841 یک آناتومیست به اسم آدولف ویلهلم اتو یک مورد از اختلالات مادرزادی مربوط به مفاصل را کشف کرد که پس از آن فردی به نام شانتس آن را انقباضات مادرزادی چندگانه نامید. در سال 1923 وبسترن عبارت آرتروگریپوزیس (AMC) را خلق کرد. با تلاش دکتر هال و چندی دیگر، شایع ترین نوع این بیماری کشف شد. این نوع از بیماری که آمیوپلازی نامیده شد، در کتاب دکتر هال ثبت شد.

انواع بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل

انواع بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل
انواع بیماری آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل

دو نوع آرتروگریپوزیس وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

  • آمیوپلازی

این نوع از بیماری مربوط به زمانی است که انقباضات محدود در اندام های فرد بیمار اتفاق می افتد.

  • دیستال

این نوع مربوط به زمانی است که محدودیت در انقباضات در دست و پاهای بیمار اتفاق می افتد؛ اما این محدودیت ها در اندام های بزرگ تر رخ نمی دهد.

علائم آرتروگریپوزیس یا AMC

سنی که در آن علائم بیماری مشخص می شود، سن شروع بیماری نام دارد. علائم بسته به خفیف یا شدید بودن بیماری، ممکن است در سنین مختلفی خود را نشان دهد. این علائم از فردی به فرد دیگر تغییر می کند. به طور کلی، علائم بیماری در زمان تولد نوزاد قابل مشاهده خواهد بود، اما ممکن است در سنین بالاتر نیز قابل مشاهده باشد.

علائم کلی که در همه افراد مبتلا به بیماری قابل مشاهده هستند:

  • توانایی محدود برای حرکت مفاصل کوچک و بزرگ
  • وجود عضلات توسعه نیافته (عضلات هیپوپلاستیک)
  • اندام های نرم و لوله ای شکل
  • بافت نرم روی مفاصل شما وجود دارد که از حرکت مفاصل جلوگیری می کند.

علائم دیگری که اکثر افراد مبتلا به بیماری تجربه می کنند:

  • استخوان های باریک و بلند در پاها و بازوها
  • کریپتورکیدیسم (بیضه های نزول نکرده)

علائمی که فقط برخی از افراد مبتلا به آرتروگریپوزیس درگیر آن هستند:

  • مشکلات در ساختار سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)
  • در رفتگی آرنج، باسن و زانو

در افراد مبتلا به نوع آمیوپلازی مفاصل پاها و بازوها به طور ویژه ای تحت تاثیر قرار می گیرند. برخی از مفاصل آسیب دیده، عبارتند از:

  • باسن
  • فک انگشتان پا
  • انگشتان دست
  • مچ دست
  • آرنج
  • زانو
  • شانه ها

خطرات این بیماری را بدانیم

همان طور که دانستیم، این بیماری باعث محدودیت در حرکت می شود. اگر این بیماری درمان نشود، مشکلات زیادی برای بیمار به وجود می آورد. اگر چه درمان قطعی برای این بیماری پیشنهاد نشده است، اما برخی از درمان هایی که برای بهبود آرتروگریپوزیس پیشنهاد شده است، می تواند محدودیت حرکتی را کم و از بروز بیماری های متعاقب آن جلوگیری کند.

حال اگر درمان هایی مانند فیزیوتراپی صورت نگیرد، ممکن است فرد بیمار قادر به حرکت کردن نباشد یا دچار شکستگی استخوان ها شود. در مواردی هم فرد، شاید قادر به راه رفتن و ایستادن نباشد. بنابراین پیشنهاد می شود که بیمار و خانواده بیمار به پزشک مراجعه کنند و به درمان بیماری بپردازند.

درمان بیماری خمیدگی مفاصل

درمان آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل
درمان آرتروگریپوزیس یا خمیدگی مفاصل

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما با روش هایی می توان تا حدودی محدودیت های حرکتی را بهبود بخشید. درمان ها به دو شکل درمان غیر جراحی و درمان جراحی تقسیم می شوند.

درمان غیرجراحی

کاردرمانی و فیزیوتراپی دو بخش عمده این نوع درمان را در برمی گیرد. آب درمانی نیز می تواند تا حدودی موثر واقع شود. کاردرمانان معمولا روی اندام های فوقانی به درمان می پردازند، اما فیزیوتراپ ها روی اندام های تحتانی تمرکز می کنند.

درمان باید در اوایل دوره تشخیص آغاز شود. معمولا در دوران نوزادی بیماری تشخیص داده می شود. اهداف درمان اولیه شامل کاهش محدودیت حرکتی، بهبود حرکت و کاهش انقباضات است. این تمرینات باید باعث حرکت راحت تر کودک شود تا در طول زندگی مشکلات حرکتی کمتری داشته باشد.

آموزش های خانواده تا حد زیادی موثر است. اگر کودک در موقعیت اجتناب ناپذیری قرار گیرد، خانواده می تواند به بکار گیری روش های مناسب از بروز اتفاقات جلوگیری کند. گاهی آتل با کمک به حرکت درآوردن مفاصل و کمک به کشش بهتر مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان جراحی

در برخی از موارد، کودکان دچار انقباضات فلکشن آرنج، مچ دست یا دست می شوند. در این حالت فیزیوتراپی و کار درمانی نمی تواند روش مناسبی برای بهبود باشد. دکتر متخصص ارتوپد در این حالت جراحی ارتوپدی را به بیمار پیشنهاد می دهد. جراحی ارتوپدی برای بهبود دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش جراحی هم برای اندام های تحتانی و هم برای اندام های فوقانی قابل اجرا است. برخی کودکان، دارای انحنای شدید ستون فقرات هستند. برای اصلاح ناهنجاری ها جراحی ارتوپدی توصیه می شود. پس از جراحی، از فیزیوتراپی و آتل برای بهبود بهتر استفاده می شود.

سخن آخر

بیماری های حرکتی باید در همان مراحل اولیه تشخیص داده شوند و مورد بررسی و درمان قرار بگیرند. آرتروگریپوزیس یکی از بیماری های حرکتی است که باید جدی گرفته شود. می توانید به سایت دکتر با من مراجعه کنید و با بهترین دکتر ارتوپد مشورت کنید.

سایت دکتر با من، سایتی شامل دکتر متخصص ارتوپد مشهور در تهران است که بهترین پزشکان متخصص را دارد. شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز به طور آنلاین ویزیت شده و از خدمات ویژه ای برخوردار شوید.

دیدگاه خود را درج کنید