اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بیماری آرنج تنیس بازان یا تنیس البو چیست و راه پیشگیری از آن
بیماری آرنج تنیس بازان یا تنیس البو چیست و راه پیشگیری از آن

بیماری آرنج تنیس بازان یا تنیس البو چیست و راه پیشگیری از آن

آرنج ها یکی از اعضای اندام فوقانی انسان است که عملکردی مشابه زانو دارد و دارای مفصل است که در این مفصل سه استخوان به یکدیگر متصل شده اند. یکی از التهاباتی که در این قسمت از بدن ممکن است ایجاد شود، آرنج تنیس بازان نام دارد.

اگر تمایل دارید که از علل ایجاد، تاریخچه و علائم آن اطلاعات بیشتری داشته باشید با ما همراه باشید. امید که این مطالب برای شما مفید و مؤثر واقع شوند.

آرنج تنیس بازان چیست؟

آرنج تنیس بازان چیست؟
آرنج تنیس بازان چیست؟

این بیماری به این دلیل به این نام شهرت دارد که یکی از علل ایجاد آن ورزش هایی نظیر تنیس است، در ادامه قابل ذکر است که هرگونه استفاده نادرست از آرنج ها می توان علت این بیماری باشد که در بسیاری از مشاغل نیز قابل مشاهده است.

در پی بروز این بیماری، فرد متوجه درد در قسمت آرنج خود خواهد شد و به سختی می‌تواند بازوی خود را به طور کامل باز کند. این آسیب در آقایان و بانوان به یک نسبت شایع است و افرادی که در رنج سنی 35 تا 45 قرار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آسیب ذکر شده هستند.

تاریخچه این بیماری

یک جراح بریتانیایی در سال 1961 طی انتشار مقاله ای بیان داشت که آسیب آرنج تنیس بازان در سال 1873 کشف شده است، اما اسنادی را برای ارائه در دسترس نداشت. آقای هنری موریس در سال 1882 با بیان این نکته که این آسیب در پی استفاده از کرال پشت باعث رگ به رگ شدن عضلات می شود، گام مهمی را در این زمینه برداشته است. اما در پایان این بخش باید ذکر شود که مرجع و تاریخچه دقیقی در رابطه با زمان شناخت آن در دسترس نیست.

علل ایجاد

علل ایجاد بیماری آرنج تنیس بازان
علل ایجاد بیماری آرنج تنیس بازان

در آسیب آرنج تنیس بازان همانند سایر آسیب ها و ببماری ها عوامل بسیاری می تواند دخیل باشد که تعدادی از آنها به اختصار شرح داده شده اند:

  • استفاده بیش از حد از ماهیچه های متصل به آرنج در فعالیت های خاص
  • استفاده از تجهیزات نامناسب در ورزش یا حتی در هنگام کار
  • ضربه زدن به آرنج
  • استفاده زیاد و نادرست از ابزار کار
  • فعالیت های مداوم مانند نواختن ویالون، تایپ کردن یا خیاطی
  • انجام ورزش هایی نظیر تنیس، بدمینتون، پرتاب نیزه یا پرتاب دیسک

علائم این بیماری چیست؟

در صورت بروز آسیب آرنج تنیس بازان یک یا چند مورد از علائم زیر در فرد قابل مشاهده خواهد بود:

  • شایع ترین آنها درد در ناحیه آرنج که به مرور این درد افزایش می یابد.
  • درد در ناحیه خارجی آرنج که در ساعد و مچ دست نیز احساس خواهد شد.
  • درد هنگام جا به جا کردن یا بلند کردن اجسام و فشردن اشیاء
  • سوزش و حساسیت در ناحیه آرنج

خطرات بیماری

در صورت ادامه یافتن درد ناشی از آسیب آرنج تنیس بازان پس از 5 روز باید حتما به دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه شود تا پزشک پس از معاینه فیزیکی و تست های تصویربرداری آسیب عضله را ارزیابی کند و درمانی را ارائه دهد.
اما اگر در زمان مناسب مراجعه نشود، ممکن است فرد مبتلا به آسیب ذکر شده نیاز به جراحی پیدا کند.

راه های پیشگیری از ابتلا

موارد زیر کارهایی را بیان می‌ دارد که جهت جلوگیری از ابتلا به این آسیب می بایست انجام داد:

  • قوی نگه داشتن بازوها و حفظ انعطاف آنها
  • خودداری از انجام حرکات بسیار سنگین به صورت مکرر
  • گرم کردن بدن پیش از انجام حرکات ورزشی
  • اطمینان داشتن از مناسب بودن تجهیزات ورزشی و وسایل کار

راه های درمان خانگی برای بیماری آرنج تنیس بازان

درمان خانگی بیماری آرنج تنیس بازان
درمان خانگی بیماری آرنج تنیس بازان

در ادامه مواردی در رابطه با درمان های خانگی را بررسی خواهیم کرد و قابل ذکر است که این درمان ها نهایتا تا یک هفته پس از بروز آسیب قابل استفاده هستند، در صورت داشتن درد پس از مدت زمان ذکر شده فرد می بایست به فیزیوتراپ مراجعه کند.

  • استراحت دادن به بازوی آسیب دیده و متوقف کردن فعالیت
  • استفاده از کمپرس سرد روی آرنج به منظور کاهش درد
  • مصرف مسکن هایی از قبیل ایبوپروفن جهت کاهش درد
  • ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده
  • استفاده از کرم ها یا ژل های موضعی

در نهایت می توان بیان کرد که مهم ترین عملی که در رابطه با درمان آسیب بیان شده باید انجام داد، استراحت دادن به بازوی آسیب دیده و متوقف کردن فعالیت هایی که منجر به آسیب بیشتر می‌شوند، است.

راه های درمان در صورت مراجعه به پزشک

راه های درمان بیماری آرنج تنیس بازان
راه های درمان بیماری آرنج تنیس بازان
  1. فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست از تمارینی جهت درمان کمک می‌گیرد، از جمله این تمارین تکنیک های درمان جهت کاهش درد، تکنیک تحریک عضلانی یا ماساژ را می‌توان نام برد. گاها فیزیوتراپ ها از بسته های یخ استفاده می کنند که این بسته ها نیز به کاهش التهاب و تسکین درد کمک خواهند کرد.
  2. تزریق استروئید: این دارو حاوی هورمون کورتیزول است که در بی حس کردن و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. درمان به وسیله امواج شوک: در این نوع درمان امواج شوک از طریق پوست به محل درد وارد شده و باعث تسکین درد خواهند شد که ممکن است با قرمزی پوست نیز همراه باشد.
  4. تزریقPRP : PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت نامیده می شود که توسط جراح انجام شده و جهت ترمیم بافتی که مورد آسیب قرار گرفته، قابل استفاده است.
  5. جراحی: در مواردی که درد شدید است، پزشک انجام جراحی را صلاح می داند که در این درمان تاندون یا به اصطلاح بافت آسیب دیده برداشته خواهد شد.

تمامی موارد بالا از جمله درمان هایی است که توسط پزشک انجام خواهد شد که ممکن است بین 6 ماه تا 2 سال زمان نیاز داشته باشد.

اگر به دنبال یافتن بهترین درمان در رابطه با آسیب آرنج تنیس بازان هستید، می‌توانید به سایت دکتر با من مراجعه فرمایید و با بهترین فیزیوتراپ و پزشکان حاذق این مجموعه آشنا شوید.

دکتر با من از نمونه های بی بدیل سایت های پزشکی مورد اعتماد است که خدمات درمانی فراوانی از قبیل خدمات آنلاین، مشاوره و فروش محصولات درمانی را انجام می‌دهد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با سایت دکتر با من این است که شما به صورت 24 ساعته می توانید از این سایت استفاده کنید.

کلام آخر

آرنج تنیس بازان یکی از انواع آسیب هایی است که ممکن است کمتر نام آن را شنیده باشید، زیرا از بین 100 نفر حدود 5 نفر به این آسیب دچار می شوند، اما شما می توانید به کمک اطلاعاتی که در مقاله فوق گردآوری شده است، در پیشگیری از بروز این آسیب به کمک دکتر متخصص طب فیزیکی مشهور در تهران یا دیگر شهرها گام های مهمی را بردارید. امیدواریم که مطالب ذکر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد و برای شما مفید واقع شود.

اما از یاد نبرید که معاینات پزشکی به کمک سایت دکتر متخصص توانبخشی و طب فیزیکی در دکتر با من سهم عمده ای در تشخیص و درمان به هنگام بیماری ها بر عهده دارد.

دیدگاه خود را درج کنید