اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. لالی انتخابی یا بیماری موتیسم چیست؟
لالی انتخابی یا بیماری موتیسم چیست؟

لالی انتخابی یا بیماری موتیسم چیست؟

  • فروردین 11, 1402
  • 0 لایک
  • 208 بازدید
  • 0 دیدگاه

ما در این مقاله در خصوص بیماری لالی انتخابی صحبت کرده ایم که یکی از بیماری های مهم در حوزه ی روانپزشکی است و ما در سایت دکتر با من در خصوص بیماری های روانپزشکی صحبت کرده ایم تا سطح آگاهی افراد در این حوزه افزایش پیدا کند.

مقدمه

بیماری موتیسم یا همان لالی انتخابی، یکی از اختلالات رفتاری و اجتماعی است که در کودکان مشاهده می‌شود. این بیماری با نوعی اختلال در تعاملات اجتماعی، مشکلات در ارتباط بین فرد و افراد دیگر، عدم توانایی در ارتباط و تعامل زبانی، تکرار برخی عملیات و عدم توجه به محیط اطراف همراه است. در اغلب موارد، نشانه‌های بیماری موتیسم از دوران کودکی آغاز می‌شود و چنانچه درمان نشود، در طول زندگی ادامه دارد. لالی انتخابی یا سکوت پیشگی نوعی از اختلالات اضطرابی است که موجب شود، کودک تمایلی به صحبت نداشته باشد.

مفهوم بیماری لالی انتخابی

این بیماری در کودکان رایج است و به طور مثال کودک در منزل یا خانه نمی تواند صحبت کند که به آن لالی انتخابی می گویند زیرا کودک فقط در موقعیت های خاص سکوت می کند. این یک وضعیت نادر دوران کودکی است که می تواند مشکلاتی در مدرسه و موقعیت های اجتماعی ایجاد کند.
کودک مبتلا به لالی انتخابی ممکن است موقعیت های اجتماعی خاصی را بسیار استرس زا ببیند. این موضوع ممکن است باعث اضطراب شدید شود که کودک احساس کند نمی تواند صحبت کند. لالی انتخابی به دلیل امتناع عمدی کودک از صحبت کردن ایجاد نمی شود و در برخی موارد، کودک ممکن است مشکلات گفتاری دیگری نیز داشته باشد. اما در بسیاری از موارد ممکن است کودک، زمانی که احساس راحتی می کند اصلاً مشکلی نداشته باشد. لالی انتخابی اغلب در کودکان بسیار خردسال، در حدود سنین 2 تا 4 سالگی شروع می شود. اما ممکن است تا زمانی که کودک مدرسه را شروع نکند، تشخیص داده نشود.

عوامل ایجاد بیماری لالی انتخابی چیست؟

عوامل ایجاد بیماری لالی انتخابی
عوامل ایجاد بیماری لالی انتخابی

محققان، تا به حال در تلاش هستند تا بتوانند علت این موضوع را پیدا کنند و نتایج زیر حاصل این رویه است:
● یک اختلال اضطرابی
● روابط خانوادگی ضعیف
● مسائل روانی درمان نشده
● مشکلات عزت نفس
● مشکل در پردازش صدا
● مشکل گفتار یا زبان، مانند لکنت زبان
● سابقه خانوادگی اختلالات اضطرابی
● یک تجربه آسیب زا

چه افرادی بیشتر ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند؟

سابقه خانوادگی این بیماری ممکن است، احتمال خطر برای کودک شما را افزایش دهد. در صورتی که اختلالات عصبی در خانواده شما وجود داشته باشد، ممکن است فرزند شما نیز احتمالاً نشانه‌های لالی انتخابی را از خود نشان دهد. یک رویداد آسیب زا نیز ممکن است، احتمال مبتلا شدن را افزایش دهد.

بیماری لالی چه علائمی دارد؟

علائم سکوت انتخابی
علائم سکوت انتخابی

نشانه اصلی لالی انتخابی در صورتی است که یک ماه یا بیشتر باشد و از مهم ترین آن می تواند، عدم صحبت کردن فقط در موقعیت های اجتماعی خاص باشد. ناگفته نماند که این مشکل به دلیل اختلال ارتباطی دیگری مانند اوتیسم و به دلیل ندانستن زبان گفتاری نیست.
برخی از کودکان مبتلا به لالی انتخابی ممکن است علائم دیگری را نشان دهند، مانند:
● اضطراب
● کناره گیری اجتماعی
● خجالتی بیش از حد
● اختلال وسواس فکری عملی
● افسردگی
● تاخیر رشد
● اختلالات ارتباطی
اختلالات دفع (ادرار یا مدفوع)

نحوه تشخیص لالی انتخابی به چه صورت است؟

روانپزشکان، در زمان مراجعه ی والدین به همراه کودک خود در مورد سابقه پزشکی و علائم و نشانه های وی می پرسند. همچنین از شما در مورد رشد گفتار و زبان فرزندتان نیز سوال خواهند کرد.

ممکن است ارائه گزارش‌های تحصیلی و نظرات معلمان فرزندتان در زمان قرار ملاقات با متخصص کمک کند. مشاور کودک شما ممکن است بخواهد که او را در خانه و مدرسه تحت نظر داشته باشد. ممکن است از شما خواسته شود که از فرزندتان در خانه یا مدرسه فیلم های بر اساس ضوابطی که وی می گوید ضبط کنید.

در نتیجه فرزند شما تحت معاینه پزشکی قرار خواهد گرفت که این موضوع شامل معاینه گوش، لب، زبان و فک کودک است. همچنین ممکن است فرزند شما معاینه عصبی نیز انجام دهد. بایستی آزمایشی های شنوایی سنجی نیز طبق دستور پزشک صورت بگیرد. گاها پزشک می خواهد به دنبال رد سایر شرایط پزشکی مانند اسکیزوفرنی باشد.
در این پروسه همچنین به ارزیابی فرد در زمان مشخص می پردازند. اینها ممکن است شامل یک آسیب شناس گفتار درمان (SLP) و یک روانشناس یا روانپزشک باشد. یک SLP می تواند توانایی کودک شما را در درک و استفاده از زبان ارزیابی کند و همچنین یک روانشناس در یافتن مسائل عاطفی که ممکن است باعث این بیماری شود کمک می نماید.

بیماری لالی انتخابی چگونه درمان می شود؟

1. کودک را در یک موقعیت آرام با کسی که می تواند آزادانه با او صحبت کند درگیر کنید و سپس به تدریج فرد جدیدی را وارد اتاق کنید.
2. استفاده از یک رویکرد ساختاریافته برای تقویت و تشویق تمام تلاش‌های فرزندتان برای برقراری ارتباط، مانند اشاره‌ها یا زمزمه کردن تا زمانی که به گفتار قابل شنیدن برسد.
3. روانپزشک بخواهد با تماشای ویدئویی توسط کودک، ارتباط او با والدین در خانه انجام می شود تا اعتماد به نفس وی افزایش دهد.
4. گفتار درمانی؛ در صورت نیاز میتوان این کار را برای مشکلات گفتاری زمینه ای انجام داد.
5. خانواده و رفتار درمانی؛ اینها می توانند به مسائل عاطفی کمک کنند.
6. با معلمان فرزندتان صحبت کنید. معلمان فرزند شما می توانند کمک کنند تا ارتباط در مدرسه کمتر برای کودک ترسناک شود. برای مثال، ممکن است معلمی از فرزند شما بخواهد که در ابتدا به جای صحبت با کل کلاس، فقط در گروه های کوچک صحبت کند.
برخی از داروها ممکن است برای کاهش اضطراب استفاده شوند که تشخیص این کار صرفا بر عهده متخصص روانپزشک در سایت دکتر با من است. با درمان، احتمال دارد که کودک دچار لالی انتخابی نشود اما بدون آن، مشکلات تکلم به احتمال زیاد ادامه پیدا می کند.

چگونه می توان این بیماری را کنترل کرد؟

کنترل اختلال سکوت انتخابی
کنترل اختلال سکوت انتخابی

قبل از هر چیز بدانید که بایستی با کودک خود مهربان و دلسوز باشید چرا که او در اثر یک استرس زیاد، منجر به این بیماری شده است بدانید که لالی انتخابی زمانی است که کودک در شرایط خاصی نمی تواند صحبت کند، اما در موقعیت های دیگر می تواند خوب صحبت کند. به عنوان مثال، ممکن است کودکی در مدرسه نتواند صحبت کند، اما در خانه بدون مشکل صحبت کند، که به آن لالی انتخابی می گویند زیرا کودک فقط در موقعیت های خاص سکوت می کند. این یک وضعیت نادر دوران کودکی است که می تواند مشکلاتی در مدرسه و موقعیت های اجتماعی ایجاد کند.

برخی از کودکان مشکلات دیگری مانند کمرویی، تاخیر در رشد یا مشکلات زبانی دارند. یک متخصص اطفال، آسیب شناس گفتار زبان و یک روانشناس ممکن است برای تشخیص و درمان این بیماری با یکدیگر همکاری کنند. کودک شما ممکن است به مجموعه ای از انواع مختلف درمان نیاز داشته باشد که با درمان، اکثر کودکان بر لالی انتخابی غلبه می کنند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله در خصوص بیماری لالی انتخابی صحبت کرده ایم که شما بهتر است برای اطلاع از نحوه درمان و علت آن، این مقاله را به خوبی مطالعه نمایید. در نتیجه از بهترین روانپزشک در سایت دکتر با من نوبت اخذ نمایید. دریافت نوبت آنلاین بدین شکل است که شما بایستی وارد سایت شده، تخصص مدنظر خود را جستجو کرده و بر اساس روز و ساعت وی، نوبت خود را دریافت کنید.

با آرزوی بهبودی و سلامتی شما بیمار عزیز دکتر با من

منابع

Selective mutism – Wikipedia
Selective Mutism Anxiety & Related Disorders Treatment Center
Selective Mutism | Cedars-Sinai
Selective Mutism – Anxiety Canada
Selective Mutism: Definition, Traits, Causes, Treatment
Selective Mutism Association: Home
Mutism as the Presenting Symptom: Three Case Reports and …

دیدگاه خود را درج کنید