اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. همه چیز راجع به پارافیلیا
همه چیز راجع به پارافیلیا

همه چیز راجع به پارافیلیا

  • اسفند 21, 1401
  • 0 لایک
  • 533 بازدید
  • 0 دیدگاه

در سایت دکتر با من به صورت تخصصی راجع به بیماری های روانپزشکی صحبت کرده ایم که یکی از مهم ترین آنها، پارافیلیا است که اختلالی رایج بوده و شخص بهتر است که حتما به روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان مراجعه نماید و خود را درمان کند. ما در این مقاله هر آنچه نیاز است تا شما راجع به این اختلال بدانید را بیان کرده ایم که صرفا جهت آگاهی شما می باشد. پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

مقدمه و تاریخچه

یک سری اصطلاحات وجود دارد که برای علایق جنسی غیر معمول استفاده می شود جان مانی؛ جنسیت شناس، اصطلاح پارافیلیا را به عنوان یک عمل تحقیرآمیز برای علایق جنسی غیر معمول رایج کرد. در واقع می توان گفت که پارافیلیا را به عنوان “عمل جنسی شهوانی یا جایگزینی برای هنجار رسمی ایدئولوژیک” توصیف کرده اند. روان‌پزشک گلن گابارد می‌نویسد که علی‌رغم تلاش‌های استکل و مانی، اصطلاح پارافیلیا در بیشتر شرایط تحقیرآمیز باقی می‌ماند و نمی توان جایگزینی مناسب تر برای آن پیدا نمود.

در اواخر قرن نوزدهم، روان‌شناسان و روان‌پزشکان شروع به دسته‌بندی پارافیلیاهای مختلف کردند، زیرا خواستار سیستم توصیفی‌تر از ساختارهای قانونی و مذهبی لواط و انحراف بودند. یعنی قصد داشتند این دو اصطلاح را از یکدیگر متمایز سازند. در سال 1981، مقاله ای که در مجله آمریکایی روانپزشکی منتشر شد، پارافیلیا را به عنوان تخیلات و تمایلات جنسی، یا رفتارهایی که حالت شدید برانگیختگی جنسی را توصیف می کند و عموماً شامل موارد زیر می شود:

  • تمایل به اشیای غیر انسانی
  • رنج یا تحقیر خود یا آزار شریک زندگی فرد
  • رابطه ی جنسی با فرزندان
  • رابطه ی جنسی با افراد غیر معاف

مفهوم بیماری پارافیلیا

الگوهای برانگیختگی جنسی مرتبط با پارافیلیا در نمونه‌ای از مردان جامعه
الگوهای برانگیختگی جنسی مرتبط با پارافیلیا در نمونه‌ای از مردان جامعه

پارافیلیا وضعیتی است که در آن برانگیختگی و ارضای جنسی فرد به خیال پردازی و انجام رفتار جنسی غیر معمول و افراطی بستگی دارد. پارافیلیا زمانی یک اختلال در نظر گرفته می شود که باعث ناراحتی یا تهدید به آسیب رساندن به شخص دیگری شود.

پارافیلیا می تواند حول یک جسم خاص (کودکان، حیوانات) یا یک رفتار خاص (ایجاد درد، افشای خود) بچرخد. با مشغولیت به شی یا رفتار تا حدی متمایز می شود که برای ارضای جنسی به آن شی یا رفتار وابسته است. بیشتر پارافیلیاها در مردان شایع تر از زنان است. تمرکز پارافیلیا معمولاً بسیار خاص و بدون تغییر است.

تشخیص اختلال پارافیلیک تنها در صورتی داده می‌شود که ناراحتی شخصی همراه با اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه‌های مهم باشد، یا اگر این رفتار وجود داشته باشد باعث صدمه به طرف غیر مقابل می شود.

پارافیلیای قابل تشخیص عبارتند از: پدوفیلی، نمایش گرایی، فوتوریسم، فتیشیسم، مازوخیسم جنسی، سادیسم جنسی و اختلال ترنس

علل اختلال پارافیلیا چیست؟

علت بیماری پارافیلیا هنوز مشخص نیست. برخی از روانشناسان این نظریه را مطرح می کنند که فرد مبتلا به پارافیلیا در حال تکرار یا بازگشت به عادت جنسی است که در اوایل زندگی به وجود آمده است.

رفتارشناسان پیشنهاد می‌کنند که پارافیلیا از طریق یک فرآیند شرطی‌سازی شروع می‌شود: اگر اشیاء غیر جنسی به طور مکرر با فعالیت جنسی لذت‌بخش همراه شوند، می‌توانند تحریک‌کننده جنسی شوند. اعمال جنسی خاص (مانند نگاه کردن یا نمایش گرایی) که به خصوص لذت شهوانی شدیدی را فراهم می کند، می تواند باعث شود که فرد آن رفتار را ترجیح دهد. در برخی موارد، به نظر می رسد که یک عامل مستعد کننده وجود دارد، مانند مشکل در ایجاد روابط فرد با افراد متعدد دیگر که منجر به این اختلال می شود.

آمارها نشان می دهند که کودکی که قربانی یا ناظر رفتارهای جنسی نامناسب است، ممکن است یاد بگیرد که از آن رفتار تقلید کند.

همچنین افرادی که در جامعه نمی توانند یک رابطه ی نرمال با دیگری داشته باشند، از تماس‌های جنسی اجتماعی عادی محروم هستند و بنابراین به دنبال ارضای خود از طریق روش‌هایی هستند که کمتر قابل قبول در اجتماع است.

مدل‌های فیزیولوژیکی در این بیماری نشان می دهد که در بدن انسان به رابطه بین هورمون‌ها و سیستم عصبی مرکزی تمرکز کرده و شخص با علاقه خاصی به نقش پرخاشگری و هورمون‌های جنسی مردانه می پردازد. شواهد به دست آمده از برخی مطالعات نشان می دهد که ناهنجاری های خاصی در لوب های پیشانی و گیجگاهی مغز با تمایلات پدوفیلی مرتبط است. یک فرضیه در مورد فتیش پا از این واقعیت ناشی می شود که ناحیه ای در مغز که اطلاعات حسی پاها را پردازش می کند در مجاورت ناحیه ای است که اطلاعات حسی از اندام تناسلی را پردازش می کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که درگیر شدن در رفتارهای جنسی سادیسمی، علاوه بر لذت جنسی، ممکن است ناشی از میل به احساس قدرت و تسلط باشد. در سال 2008 بر اساس تحقیق انجام شده، نشان داده شد، که مردان علاقه ی خاصی به فتیش جنسی دارند.

انواع پارافیلیا جنسی

حرکات نمایشی
حرکات نمایشی

حرکات نمایشی یا به نمایشگرایی

نمایش گرایی شامل کسی است که بدن و اندام تناسلی خود را در معرض بیماری های مختلف قرار می دهد. فرد مبتلا، احساس می کند که باید قربانیان خود را غافلگیر، شوکه کند یا تحت تاثیر خود قرار دهد و به سوی خود جذب نماید در اینجا رابطه ی جنسی اصولا برقرار نمی شود اما شخص مشاهده کننده یا نمایش دهنده ممکن است در حین مشاهده و انجام این کار، خود ارضایی کند.

فتیشیسم

فتیشیسم
فتیشیسم

افراد مبتلا به فتیش، تمایلات جنسی مرتبط با اشیا دارند. فرد با پوشیدن یا دست زدن به شی، تحریک می شود. به عنوان مثال، شخص می تواند نسب به یک لباس فتیش داشته باشد، مانند لباس زیر، لباس لاستیکی، کفش زنانه، لباس زیر زنانه یا لباس زیر مردانه. فتیش ممکن است جایگزین فعالیت جنسی با یک شریک شود یا ممکن است در فعالیت جنسی با یک شریک دیگر همراه شود. هنگامی که فتیش تنها موضوع میل جنسی می شود، اغلب از روابط جنسی اجتناب می شود. یک اختلال مرتبط به نام جزئی گرایی، شامل تحریک جنسی توسط بخشی از بدن مانند پاها، سینه ها یا باسن است.

اختلال فروتوریستیک

اختلال فروتوریستیک
اختلال فروتوریستیک

در اینجا فرد تمایل دارد به شخصی که علاقه و رابطه ای ندارد، بدن خود را بمالد. به طور مثال مردان ناحیه تناسلی خود را بر روی یک شخص یا جسم، اغلب در مکان‌های عمومی شلوغ می‌مالند. در اینجا رابطه ی جنسی برقرار نمی شود.

پدوفیلیا

بیماری پدوفیلیا
بیماری پدوفیلیا

افراد مبتلا به پدوفیلی، تخیلات، اصرار یا رفتارهایی دارند که شامل فعالیت جنسی غیرقانونی با کودک یا کودکان می شود. کودکان درگیر معمولاً 13 سال یا کمتر هستند. این رفتار شامل درآوردن لباس کودک، تشویق کودک به تماشای خود ارضایی و آزار دادن وی، دست زدن یا نوازش اندام تناسلی کودک و انجام اعمال جنسی به زور با کودک است. فعالیت پدوفیلی به معنای تجاوز جنسی است که اکثر قربانیان آن نیز کودک هستند اما شامل زن ها نیز می شود.

مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جنسی
مازوخیسم جنسی

افراد مبتلا به این اختلال از تحقیر، ضرب و شتم یا رنج کشیدن برای رسیدن به هیجان و اوج جنسی استفاده می کنند. این اعمال ممکن است محدود به تحقیر کلامی باشد، یا ممکن است شامل ضرب و شتم، بستن، یا به شکل دیگری مورد آزار و اذیت باشد. مازوخیست ها ممکن است با اعمالی مانند بریدن یا سوراخ کردن پوست یا سوزاندن خود، خیالات خود را واقعی جلوه دهند. یا ممکن است به دنبال شریکی بگردند که از تحمیل درد یا تحقیر دیگران لذت می برد. فعالیت‌هایی که با طرف مقابل انجام می دهند شامل اسارت، کتک زدن و … است.

فانتزی ها و فعالیت های سادومازوخیستی در میان بزرگسالان هم جنس غیر معمول نیست. با این حال، در بیشتر این موارد، تحقیر و سوء استفاده به صورت فانتزی انجام می شود. شرکت کنندگان آگاه هستند که این رفتار یک بازی و به دلخواه خود آنها است و از درد و آسیب واقعی سعی می شود که اجتناب شود اما در این بین امکان آسیب رسیدن یا مرگ نیز وجود دارد.

سادیسم جنسی

سادیسم جنسی
سادیسم جنسی

افراد مبتلا به این اختلال فانتزی های مداوم دارند که در آن هیجانات جنسی ناشی از تحمیل رنج روانی یا جسمی (از جمله تحقیر و وحشت) به شریک جنسی است. این اختلال با اعمال جزئی پرخاشگری در فعالیت جنسی عادی متفاوت است .برای مثال، رابطه جنسی خشن که البته با نوع بالا فرق دارد و شدت خشونت بسیار است. در شدیدترین حالت، سادیسم جنسی شامل فعالیت های غیرقانونی مانند تجاوز، شکنجه و حتی قتل است که در این صورت مرگ قربانی باعث ایجاد هیجان جنسی می شود.

لازم به ذکر است که در حالی که تجاوز ممکن است با سادیسم جنسی باشد، تحمیل رنج برای اکثر متجاوزان انگیزه نیست و درد قربانی عموماً هیجان جنسی متجاوز را افزایش نمی دهد. در عوض، تجاوز شامل ترکیبی از رابطه جنسی و کسب قدرت بر قربانی است. این افراد نیاز به درمان شدید روانپزشکی دارند و ممکن است به خاطر این فعالیت ها مجازات شوند.

ترانسوتیتیسم

ترانسوتیتیسم
ترانسوتیتیسم

ترانسوتیتیسم یا فتیشیسم ترانسوستیک به عمل مردان دگرجنسگرا برای پوشیدن لباس زنانه برای ایجاد یا تقویت برانگیختگی جنسی اشاره دارد. برانگیختگی جنسی معمولاً شامل یک شریک واقعی نمی شود، بلکه شامل این خیال می شود که فرد شریک زن نیز است. برخی از مردان تنها یک لباس مخصوص زنانه مانند لباس زیر می پوشند، در حالی که برخی دیگر کاملاً زنانه از جمله مدل مو و آرایش آنها را انجام می دهند.

تشخیص پارافیلیا به چه صورت است؟

این بیماری از طریق معاینه بالینی و صحبت با فرد بیمار، توسط معروف ترین دکتر اعصاب و روان در سایت دکتر با من مشخص می شود که شامل موارد زیر است:

  • آزمایشات پزشکی استاندارد، شامل آنالیز توالی چندگانه، شمارش کامل خون، آزمایش سریع پلاسما و بررسی سطح هورمون محرک تیروئید یا تست عملکرد تیروئید
  • غربالگری HIV
  • پانل هپاتیت
  • سنتز DNA برنامه ریزی نشده
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • فشار سنج آلت تناسلی
  • تست سفالومتریک
  • الکتروانسفالوگرافی (EEG)

اما باز تشخص این موضوع صرفا بر عهده ی روانپزشک است و شخص خود نمی تواند این کار را انجام دهد.

درمان پارافیلیا به چه صورت است؟

گزینه های درمانی متفاوت است و باید نیازهای خاص هر مورد را در نظر بگیرید. گزینه های ذیل در دسترس هستند:

  • روان درمانی
  • درمان دارویی
  • مداخلات جراحی (به طور گسترده استفاده نمی شود)

مداخلات روان درمانی شامل موارد زیر است:

  • درمان شناختی- رفتاری
  • بازسازی ارگاسم
  • آموزش مهارت های اجتماعی
  • برنامه های دوازده مرحله ای
  • گروه درمانی
  • روان درمانی بیانی- حمایتی فردی

ممکن است از مداخلات دارویی برای سرکوب رفتار جنسی استفاده شود. داروهایی که ممکن است در درمان اختلالات پارافیلیک در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین [SSRIs])
  • هورمون های آزادکننده گنادوتروپین طولانی اثر
  • آنتی آندروژن ها
  • فنوتیازین ها
  • تثبیت کننده های خلق و خو

در واقع درمان اصلی و تخصصی به عهده ی پزشک است و شما می بایست همواره از درمان خود سرانه برای این بیماری جدا خودداری نمایید.

نتیجه گیری

ما در مقالات گذشته در مورد شدیدترین بیماری های روانی صحبت کرده ایم. در این مقاله نیز در خصوص بیماری پارافیلیا به طور کامل صحبت کرده ایم تا شما بتوانید به خوبی از علائم و علل آن آگاه شوید و در نتیجه بتوانید نسبت به بیماری، به موقع درمان را شروع نمایید. و برای این کار نیاز است از روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان در سایت دکتر با من نوبت اخذ نمایید. برای این کار نیاز است که به سایت مراجعه نمایید و در آنجا نام پزشک خود را جستجو نمایید و سپس با توجه به آدرس و روزهای حضور پزشک نوبت خود را ثبت و دریافت نمایید.

با آرزوی بهبودی شما همراهان عزیز دکتر با من

منایع

دیدگاه خود را درج کنید