اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. هر آنچه بایستی راجع به آگورافوبیا یا ترس از مکان شلوغ بدانید
هر آنچه بایستی راجع به آگورافوبیا یا ترس از مکان شلوغ بدانید

هر آنچه بایستی راجع به آگورافوبیا یا ترس از مکان شلوغ بدانید

  • اردیبهشت 12, 1402
  • 0 لایک
  • 149 بازدید
  • 0 دیدگاه

مجموعه ی پزشکی دکتر با من به صورت کاملا تخصصی در حوزه ی روانپزشکی فعالیت دارد، و ما در این مطلب در خصوص، بیماری آگورافوبیا یا ترس از شلوغی صحبت کرده ایم که بهتر است تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه ی بیماری آگورافوبیا 

تاریخچه‌ی آگورافوبیا یا ترس از مکان های شلوغ به دوران باستان بازمی‌گردد، اما به عنوان یک اختلال روانی شناخته شدن آن در قرن بیستم اتفاق افتاد. در سال ۱۹۴۷، آگورافوبیا به عنوان یکی از اختلالات روانی و اضطرابی شناخته شد و از آن زمان به بعد، پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شد. در دهه ۱۹۶۰، نخستین مطالعه‌های رسمی در مورد آگورافوبیا انجام شد و تاکنون بسیاری از روان‌شناسان و متخصصین روان‌پزشکی به بررسی این اختلال پرداخته‌اند. در حال حاضر، روش‌های درمانی مختلفی برای درمان آگورافوبیا وجود دارد که می‌تواند وضعیت افراد مبتلا به این اختلال را بهبود بخشد.

مفهوم بیماری ترس از مکان های شلوغ

ترس از مکان های شلوغ

نوعی اختلال اضطراب است. آگورافوبیا شامل ترس و اجتناب از مکان ها یا موقعیت هایی است که ممکن است باعث وحشت و احساس گرفتگی، درماندگی یا حس خجالت زدگی شود. ممکن است از یک وضعیت واقعی یا آینده ترس داشته باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است از استفاده از حمل و نقل عمومی، قرار گرفتن در فضاهای باز یا محصور، ایستادن در صف یا حضور در جمع ترس داشته باشید.

حالت های مختلف بیماری ترس از شلوغی

آگورا فوبیا یا ترس از فضای باز، یکی از انواع از اختلالات اضطرابی است که می‌تواند باعث محدودیت‌های شدیدی در زندگی روزمره فرد شود. برخی از انواع بیماری آگورافوبیا شامل:

  1. افت فشار خون: این بیماری بیشتر در افراد مسن و افرادی که دچار بیماری قلبی هستند رخ می‌دهد.
  2. بیماری منفی شدید: افرادی که به شدت منفی‌اند و تمایل دارند همیشه به چیزهای منفی فکر کنند، ممکن است به آگورافوبیا مبتلا شوند.
  3. اختلال فرهنگی: برخی از افراد به دلیل فرهنگی بودنشان به فضای باز و مکان‌های باز ترس دارند.
  4. بیماری اسکیزوفرنی: افرادی که دچار بیماری اسکیزوفرنی هستند ممکن است به آگورافوبیا مبتلا شوند.
  5. تروما: افرادی که تجربه تروماتیکی مانند سانحه، آتش سوزی، جنگ و… داشته‌اند، ممکن است به آگورافوبیا مبتلا شوند.

علت بیماری آگورافوبیا چیست؟

بیماری ترس از شلوغی یکی از اختلالات اضطرابی است که می‌تواند به صورت ناگهانی در افراد بروز کند. علت دقیق این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، برخی از علل احتمالی بیماری آگورافوبیا عبارتند از:

  • وراثت: بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که این بیماری در بعضی از خانواده‌ها به عنوان یک بیماری وراثتی گزارش شده است.
  • تجربه ناخوشایند در گذشته: تجربه تروماتیک در گذشته مانند سانحه، تصادف، سرقت و… می‌تواند باعث بروز این بیماری شود.
  • ترس از بیماری‌های قلبی: برخی از افراد با توجه به علائمی که در زمان تجربه افت فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی داشته‌اند، می‌توانند به ترس از فضای باز بیفتند.
  • شیوع فرهنگی: در بعضی از فرهنگ‌ها، فضای باز و طبیعت به عنوان چیزی ترسناک و تهدیدآمیز تصور می‌شود و ممکن است برخی افراد به دلیل تحت تأثیر گذشته و تربیت‌شان به این ترس دچار شوند.

با توجه به اینکه علت دقیق این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نشده است، برای درمان آن بهتر است با یک متخصص روانشناسی مشاوره کنید.

چه افرادی مبتلا به بیماری آگورافوبیا می شوند؟

افرادی که می‌توانند به بیماری آگورافوبیا مبتلا شوند، شامل افرادی با ویژگی‌های زیر می‌شوند:

  1. افرادی که تجربه تروماتیکی در گذشته داشته‌اند مانند تصادف، سانحه، سرقت و…
  2. افرادی که بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا داشته‌اند و ترس از بروز این بیماری‌ها را دارند.
  3. افرادی که به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن از فضای بسته و بدون نور، به فضای باز و ترکیب با طبیعت احتیاج دارند.
  4. افرادی که با محدودیت‌هایی در زندگی شخصی یا اجتماعی خود مواجه هستند.
  5. افرادی که بیش از حد به خطرپذیری خود و محیط زندگی خود اهمیت می‌دهند.
  6. افرادی که در شرایط استرس‌زا قرار دارند و از بروز خطر ترس دارند.

با این حال، بیماری آگورافوبیا در همه افراد قابلیت بروز دارد و این بیماری می‌تواند به صورت ناگهانی در هر کسی رخ می دهد.

چگونه می توان از بیماری آگورافوبیا جلوگیری نمود؟

مدیتیشن و تنفس عمیق یکی از راه های موثر در پیشگیری از آگورافوبیا

برای جلوگیری از بیماری آگورافوبیا می‌توان به روش‌های زیر توجه کرد:

  • آموزش مهارت‌های مقابله با استرس و اضطراب
  • مراجعه به متخصصین روانشناسی و روان‌پزشکی در صورت بروز علائم شدید بیماری
  • ایجاد شرایط زندگی سالم و با کیفیت برای کاهش استرس‌های روزمره
  • مراجعه به مشاوران حرفه‌ای و پشتیبانی از جامعه در صورت تجربه تروما و تجربه وقایع ناگوار
  • استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن
  • آموزش به دیگران درباره بیماری و علائم آن و ایجاد ارتباط با افراد مبتلا به همین بیماری به منظور تبادل تجربه و حمایت روانی

با این حال، اغلب بیماران آگورافوبیا به کمک درمان و مشاوره‌های مناسب توسط روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان در سایت دکتر با من بهبود یافته و به شرایط زندگی خود بازگشتند.

نحوه ی درمان بیماری ترس از شلوغی چگونه است؟

بیماری آگورافوبیا یا ترس از شلوغی، یکی از اختلالات اضطرابی است که می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. درمان این بیماری اغلب شامل مداخلات رفتاری-شناختی است که در زمینه کاهش اضطراب و افزایش آگاهی فرد در مورد تجربیات و واکنش‌های خود موثر است.

درمان‌هایی که می‌توان برای درمان آگورافوبیا استفاده کرد عبارتند از:

  1. روش‌های رفتاری-شناختی: این روش‌ها شامل تکنیک‌هایی مانند آموزش تنفس عمیق، تمرینات تخیلی، رفتار درمانی و رویارویی گری با ترس هستند.
  2. داروها: برخی از داروهای ضد اضطراب می‌توانند برای درمان آگورافوبیا موثر باشند، اما تنها در صورتی که توسط یک روانپزشک متبحر تجویز شوند و تحت نظارت او مصرف شوند.
  3. روش‌های مکمل: برخی از روش‌های مکمل مانند ماساژ و آروماتراپی نیز می‌توانند به عنوان روش‌های تکمیلی در درمان آگورافوبیا مورد استفاده قرار بگیرند.

به طور کلی، درمان ترس از شلوغی بهتر است توسط یک روان‌شناس یا مشاور حرفه‌ای صورت گیرد تا بهترین نتیجه‌ به دست آید.

چه داروهایی برای درمان بیماری ترس از مکان های شلوغ استفاده می شود؟

برای درمان بیماری آگورافوبیا، برخی داروهای ضد اضطراب می‌توانند توسط پزشکان تجویز شوند. در زیر، چند نمونه از این داروها ذکر شده است:

  • بنزودیازپین‌ها: این دسته از داروهای ضد اضطراب شامل داروهایی مانند دیازپام (Valium)، لورازپام (Ativan)، کلونازپام (Klonopin) و آلپرازولام (Xanax) هستند.
  • آنتی‌دپرسان‌ها: برخی از آنتی‌دپرسان‌ها مانند سرترالین (Zoloft) و فلوکستین (Prozac) می‌توانند در درمان آگورافوبیا مفید باشند.
  • بتابلوکرها: برخی از بتابلوکرها مانند پروپرانولول (Inderal) نیز می‌توانند در کاهش اضطراب مرتبط با آگورافوبیا مؤثر باشند.

همانطور که گفته شد، تجویز داروها برای درمان آگورافوبیا تنها توسط روانپزشک صورت می‌گیرد و باید تحت نظارت وی مصرف شوند. همچنین، باید توجه داشت که درمان برخی از اختلالات اضطرابی شاید به کمک داروها نتیجه مطلوبی نداشته باشد و ممکن است نیاز به درمان شناختی-رفتاری داشته باشد.

بررسی آمار بیماران آگورافوبیا در جهان

با توجه به اینکه بیماری آگورافوبیا یا ترس از شلوغی یکی از اختلالات اضطرابی اجتماعی است، دقیقاً آمار بیماران آگورافوبیا مشخص نیست و تعداد دقیق آن نیز مشخص نیست. با این حال، برآورد می‌شود که بین ۷ تا ۹ درصد از جمعیت جهان با این اختلال مواجه هستند و برخی از آمارها نشان می‌دهند که زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند. همچنین، این بیماری معمولاً در افرادی که به علت تجربه ترس و وحشت شدیدی در مواجهه با حیوانات دارند، مشاهده می‌شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله در خصوص بیماری آگورافوبیا یا ترس از شلوغی صحبت کرده ایم تا شما اطلاعات کامل از این بیماری را داشته باشید و بتوانید در درمان خود به خوبی کمک نمایید. همچنین بهتر است که شما در درجه ی اول به دکتر روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

نحوه ی اخذ پذیرش در سایت دکتر با من به این صورت است که شما بعد از مراجعه به سایت، متخصص مدنظر خود را سرچ کرده و در آنجا لیست کامل خدمات را مشاهده می نمایید که می توانید با  توجه به ساعات و روز آن، نوبت اینترنتی خود را رزرو نمایید.

با آرزوی سلامتی و بهبودی شما همراهان عزیز دکتر با من

منابع

دیدگاه خود را درج کنید