اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. اختلال جنسی از علت تا درمان
اختلال جنسی از علت تا درمان

اختلال جنسی از علت تا درمان

  • اسفند 22, 1401
  • 0 لایک
  • 227 بازدید
  • 0 دیدگاه

ما در سایت دکتر با من توسط تیم روانپزشکی برای شما به طور کامل در خصوص بیماری های روانی صحبت کرده ایم که شما می توانید در اینجا به صورت کامل هر آنچه نیاز است را در خصوص بیماری اختلال جنسی بدانید. پس پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مقدمه و مفهوم بیماری اختلال جنسی

اختلال جنسی به مجموعه‌ای از مشکلات جنسی اشاره دارد که می‌تواند باعث کاهش رضایت جنسی و کیفیت زندگی فرد شود. بیماری مشکلات جنسیتی همانند بیماری‌های دیگر نیست و بهتر است به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته شود.

بیشتر اختلالات جنسی شامل عدم تمایل جنسی، عدم توانایی در داشتن و نگه داشتن ارتباطات جنسی، ناتوانی در داشتن و حفظ ارتباطات جنسی، و درد در هنگام رابطه جنسی هستند. این اختلالات می‌توانند تأثیرات جدی بر روی رابطه جنسی و روابط فردی داشته باشند. درمان این اختلالات معمولاً شامل مشاوره و در برخی موارد، با داروها امکان پذیر است.

میزان شیوع بیماری اختلال جنسی چیست؟

شیوع و ارتباط اختلال عملکرد جنسی در زنان و مردان مبتلا به نارسایی مزمن قلبی
شیوع و ارتباط اختلال عملکرد جنسی در زنان و مردان مبتلا به نارسایی مزمن قلبی

اختلالات جنسی شامل یک سری مشکلات و اختلالات مختلف هستند که ممکن است علل مختلفی داشته باشند و با میزان شدت و نوع آنها متفاوت باشند. این اختلالات شامل اختلال عدم نشان دادن علاقه جنسی، اختلال نعوظ، زود انزالی در مردان، اختلال در ارتباط جنسی، اختلال در تمایلات جنسی و … هستند. با توجه به اینکه این اختلالات در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، برخی از آمار و ارقام در این زمینه عبارتند از:

  • آمارهایی که برای اختلال نعوظ در نظر گرفته شده‌اند، بین ۱ تا ۱۰ درصد جمعیت مردان در سراسر جهان را تحت پوشش قرار می‌دهند.
  • آمارها برای اختلال عدم نشان دادن علاقه جنسی متنوع هستند و بسته به جامعه و فرهنگ متفاوت هستند. به عنوان مثال، در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در بین ۶۵ هزار نفر از جمعیت آمریکا انجام شد، ۱۶ درصد زنان و ۳ درصد مردان به این اختلال دچار بودند.
  • آمارهایی برای اختلال در ارتباط جنسی وجود دارد که بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۰، حدود ۷٪ از مردان و ۹٪ از زنان در آمریکا این اختلال را داشتند.
  • آمار برای اختلال تمایلات جنسی نیز متنوع است. در یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ در بین ۲۰ هزار نفر در بین ۱۸ تا ۴۴ سالگی است.

انواع اختلال جنسی چیست؟

انواع اختلال جنسی
انواع اختلال جنسی

اختلالات جنسی شامل مشکلاتی هستند که با تجربه جنسی یا رفتارهای جنسی فرد مرتبط هستند و می‌توانند به شکل ذهنی، فیزیکی یا هر دوی آنها رخ دهند. برخی از اختلالات جنسی عبارتند از:

1- ناتوانی جنسی: عدم توانایی در برقراری و نگهداری نشانه‌های فیزیولوژیکی از جمله ارگاسم، عدم بلوغ جنسی و ناتوانی جنسی در افراد زن و مرد.

2- بیش فعالی جنسی: تمایل به رفتارهای جنسی بیش از حد معمول، که ممکن است باعث شدیدتر شدن این رفتارها و بیشتر شدن مشکلات شخصی شود.

3- ناهنجاری‌های جنسی: تمایل به فعالیت‌های جنسی بیش از حد معمولی مانند فعالیت‌های جنسی با کودکان یا بزرگسالان غیر رضایت‌بخش.

4- جنسیت‌های چندگانه: تمایل به تجربه رفتارهای جنسی با جسم

علل ایجاد مشکلات جنسیتی چیست؟

اختلال جنسی ممکن است به عوامل فردی، روانی، جسمی یا ترکیبی از این عوامل برگردد. در ادامه به برخی از عوامل ایجاد کننده مشکلات جنسیتی اشاره می‌کنیم:

1- عوامل روانی: استرس، اضطراب، افسردگی، خشم، احساس ناراحتی، نگرانی، بی اعتمادی به خود، و نارضایتی از رابطه جنسی، می توانند عواملی باشند که باعث ایجاد مشکلات جنسیتی در فرد می‌شوند.

2- عوامل جسمی: برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری‌های تیروئید و سایر بیماری‌های مزمن می‌توانند باعث ایجاد اختلال جنسی شوند. همچنین، مصرف برخی داروها، مانند آنتی دپرسانت‌ها و داروهای فشار خون نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلات جنسیتی در فرد شوند.

3- عوامل فردی: سن، عادات غذایی نامناسب، فشار کاری، بی‌حوصلگی، خستگی، تغییرات هورمونی و مشکلات جنسی به عنوان عواملی شناخته شده‌اند که باعث ایجاد اختلال جنسی در فرد می‌شوند.

4- عوامل ترکیبی: برخی از اختلالات جنسی ممکن است ناشی از ترکیب بیماری‌های جسمی و روانی باشد. به عنوان مثال، فشار روانی ناشی از بیماری قلبی می‌تواند باعث ایجاد اختلال جنسی در فرد شود.

به طور کلی، مشکلات جنسیتی می‌تواند به علت بسیاری از عوامل مختلف ایجاد شود که برای درمان آن، بهتر است با یک دکتر زوج تراپیست یا روانشناس مشورت کنید.

اختلال جنسی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اختلال جنسی به طور کلی با توجه به نوع مشکلات جنسیتی متفاوت است. اما به طور کلی، تشخیص آن به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. ارزیابی سلامت جسمی: برخی اختلالات جنسی می‌توانند ناشی از مشکلات فیزیکی باشند، بنابراین بررسی سلامت جسمی شامل آزمایش خون و معاینه بدن است.
  2. ارزیابی روان‌شناختی: برای تشخیص اختلال جنسی، ممکن است نیاز به مشاوره روان‌شناختی با یک روان‌شناس یا روان‌پزشک باشد. در این مشاوره، علل محتمل اختلال جنسی بررسی و روش‌های درمانی پیشنهاد می‌شود.
  3. استفاده از نشانه‌های اختلال جنسی: نشانه‌هایی مانند عدم علاقه جنسی، ناتوانی در دستیابی به لذت جنسی، ناتوانی در نگهداری و تکمیل عمل جنسی، اختلالات در نعوظ و سایر نشانه‌های جنسی ممکن است برای تشخیص اختلال جنسی مورد استفاده قرار گیرند.
  4. استفاده از شیوه‌های تصویربرداری: برای تشخیص بعضی از اختلالات جنسی، ممکن است نیاز به استفاده از شیوه‌های تصویربرداری مانند آزمایش MRI یا سونوگرافی باشد.

اگر شما به عنوان فردی از وجود مشکلات جنسیتی در خود شک دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید ارزیابی و درمان مناسبی برای خود داشته باشید.

اختلال جنسی چگونه درمان می شود؟

درمان اختلال جنسی
درمان اختلال جنسی

اختلال جنسی ممکن است به عنوان مشکلات مختلفی از جمله اختلال نعوظ، نقص جنسی، کاهش اشتیاق جنسی، سرعت برخورد با اوج جنسی، درد هنگام رابطه جنسی و غیره دیده شود. درمان این اختلالات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع و شدت اختلال، علت موجود و وضعیت جسمی و روانی فرد.

به طور کلی، درمان اختلالات جنسی شامل چندین روش متفاوت است، از جمله:

  1. روان‌درمانی: روان‌درمانی می‌تواند به عنوان یک روش اصلی در درمان اختلالات جنسی استفاده شود. روان‌درمانی ممکن است شامل درمان شناختی رفتاری، درمان روان‌پذیری و یا روش‌های متفاوت دیگر باشد. این روش‌ها می‌توانند به کمک بهبود تصویر بدن، کمک به افزایش اعتماد به نفس و بهبود ارتباطات جنسی در کمک به حل مشکلات جنسی فرد کمک کنند.
  2. داروها: در برخی از موارد، داروها می‌توانند به عنوان درمان اختلالات جنسی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، برای درمان اختلال نعوظ ممکن است از داروهای شامل سیلدنافیل (Viagra) و یا تادالافیل (Cialis) استفاده شود.
  3. تغییرات در سبک زندگی: برخی از تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به بهبود اختلالات جنسی کمک کند، از جمله تغییرات در رژیم غذایی، ورزش و تمرینات ورزشی، کاهش میزان استفاده از الکل، میتوانند رابطه جنسی را بهبود بخشند.

اختلال جنسی توسط چه کسانی درمان می شود؟

مشکلات جنسیتی می‌تواند توسط متخصصین مختلف درمان شود، از جمله:

  1. متخصص روانشناسی: متخصصان روانشناسی یا زوج تراپیست ها با استفاده از روش‌های درمانی مانند مشاوره، درمان شناختی-رفتاری و تحلیل رویا، به درمان اختلال جنسی کمک می‌کنند.
  2. متخصص روانپزشکی یا اعصاب و روان: برخی اختلالات جنسی ممکن است به علت عوامل فیزیکی باشند، به عنوان مثال، ناتوانی جنسی در مردان و عدم لذت جنسی که بایستی توسط متخصص روانپزشک زوج درمانی بررسی شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله در خصوص مشکلات جنسیتی هر نکته ای را که نیاز بود بیان کردیم و در مقالات گذشته به صورت جامع به بررسی انواع اختلال روانی پرداختیم. به همین جهت بهتر است حتما مقالات را مطالعه فرمایید تا بتوانید سطح آگاهی خود را در این خصوص بالا ببرید و در نتیجه درمان را شروع نمایید. برای این کار نیاز است که از متخصص روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان در سایت دکتر با من نوبت دریافت کنید.

روش اخذ نوبت بدین شکل است که شما وارد سایت دکتر با من می شوید و پزشک مدنظر خود را جستجو می کنید و سپس وارد پروفایل وی شده و نوبت اینترنتی خود را اخذ می کنید.

با آرزوی بهبودی و سلامتی شما همراهان عزیز دکتر با من

منایع

دیدگاه خود را درج کنید