اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. مراقبت از پوست زنان چه مواردی را در بر می گیرد؟
مراقبت از پوست زنان چه مواردی را در بر می گیرد؟

مراقبت از پوست زنان چه مواردی را در بر می گیرد؟

اهمیت مراقبت از پوست بر کسی پوشیده نیست. در این میان مراقبت از پوست زنان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های بسیاری وجود دارد که به کمک آنها می توان از پوست مراقبت کرد. برخی از روش ها و راهکارها مفید و اصولی و برخی دیگر بی فایده و زیان آور هستند. به عنوان مثال استفاده مرتب و مداوم از یک کرم ضدآفتاب می تواند سبب تاخیر در روند پیری پوست شده، از سرطان پوست جلوگیری کند و باعث کاهش هزینه های درمانی مرتبط شود. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

طراحی روتین مراقبت از پوست زنان

اساس شیوه های مراقبت از پوست شامل شناسایی نوع پوست و طراحی یک روتین برای مراقبت از پوست است. اکثر افراد با انواع پوست آشنایی دارند و برخی از افراد نیز کم و بیش از روتین های مراقبت از پوست آگاهی دارند.

انواع پوست عبارت است از:

  • پوست معمولی
  • پوست خشک
  • پوست چرب
  • پوست مختلط

عوامل ژنتیکی، نوع پوست هر فرد را مشخص می کند و نمی توان آن را تغییر داد. در صورت بروز مواردی مانند لکه ها، آکنه ها، حساسیت و ظهور خطوط پوستی در هر فرد می توان گفت که مشکلات پوستی برای وی به وجود آمده است؛ مشکلاتی که مدیریت یا درمان آن تا حد چشمگیری امکان پذیر است.

اما روتین چیست و شامل چه مواردی است؟

البته که در این مسیر نوع پوست هم اهمیت خواهد داشت؛ اما به طور کلی افراد باید یک برنامه روزانه برای حفظ سلامتی پوست در نظر بگیرند و برخی نگرانی های خاص مانند آکنه، لکه های تیره پوست و زخم شدن ها را مدیریت کنند. در ادامه مطلب به یک روتین مراقبت از پوست زنان اشاره می شود.

روتین مراقبت از پوست زنان

روتین مراقبت از پوست زنان

یک روتین روزمره، چهار گام پایه را شامل می شود که انجام آنها یک بار در صبح و یک بار در شب توصیه می شود.

پاکسازی

استفاده از شوینده ای توصیه می شود که بعد از شستشو، پوست را سفت نکند. توصیه می شود که شستشوی صورت بیش از دو بار در روز انجام نشود. در صورتی که دارای پوست خشکی هستید یا آرایش نمی کنید، کافی است که صورت خود را یک بار در روز شستشو دهید و نیازی به شستشوی بیش از حد نیست.

شستشوی صورت نیز نباید به گونه ای باشد که سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست صورت شود. ساخت شوینده ها هم به صورت عمومی انجام شده و به شکل اختصاصی نیز برای انواع پوست ساخته می شود تا به مراقبت از پوست زنان کمک کند.

مرطوب کننده و آبرسان

مرطوب کننده و آبرسان – مراقبت از پوست

این دو محصول با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. اما مرطوب کننده ها به طور معمول چرب هستند و سبب می شوند که از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری شود. اما معمولا آبرسان ها چرب نیستند و موادی محسوب می شوند (مانند هیالورونیک اسید) که جذب و حفظ رطوبت را انجام می دهند. نکته مهم و قابل توجه این است که پوست های چرب نیز نیازمند مرطوب کننده یا آبرسان هستند. البته برای پوست های چرب بهتر است از آبرسان هایی استفاده شود که بر پایه آب و ضد آکنه هستند.

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب بهتر است دارای حداقل SPF باشد و 15 دقیقه پیش از خروج از منزل روی پوست استفاده شود. زیرا مدت زمان فعال شدن کرم ضد آفتاب 15 دقیقه است. افرادی که دارای پوست های تیره تری هستند، باید بیشتر به محافظت از پوست خود در مقابل آفتاب بپردازند؛ زیرا برطرف شدن لکه های تیره پوستی در مقایسه با لکه های روشن دشوارتر است. ضد آفتاب های طیف وسیع (Broad-Spectrum) را می توان به عنوان بهترین انتخاب در این زمینه در نظر گرفت.

سرم ها

استفاده از سرم هایی که ویتامین C دارند یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها بهتر است صبح ها و زیر کرم ضد آفتاب باشند. بهترین زمان برای استفاده از رتینول ها و رتینوئیدها شب است. استفاده از سرم ها ضرورتی ندارد، اما انجام 3 گام قبلی مطرح شده لازم است.

بهتر است همواره محصولاتی که با نوع و میزان حساسیت پوست مطابقت دارند، انتخاب شوند. مطالعه برچسب یا لیبل روی محصولات الزامی است. پیروی از دستور مصرف محصول نیز ضروری خواهد بود. ارائه این دستورها توسط دکتر داروساز، پزشک یا بروشور داخل بسته بندی محصول انجام می شود.

توصیه هایی برای انواع پوست ها

توصیه های مراقبت از پوست زنان
  • نوشیدن مایعات کافی
  • شستشوی موها قبل از خواب یا بستن آنها با یک شال
  • تعویض روبالشی حداقل هفته ‌ای یک بار
  • استفاده روزانه از ضد آفتاب و انجام این کار ۱۵ دقیقه پیش از خروج از منزل

شیوه های مراقبت از پوست زنان هنگامی می توانند مفید باشند که به صورت کامل انجام شوند. پس نباید یک روتین پیچیده و سنگین در نظر گرفته شود. آغاز روتین بهتر است با موارد مطرح شده باشد و پس از عادت کردن به آنها می توان از محصولاتی مانند لایه بردارهای سطحی (اگزفولینت ها)، ماسک های صورت و محصولات درمان لکه های پوستی استفاده کرد.

روش های خانگی نامناسب مراقبت از پوست

آب لیمو: آب لیمو اسید سیتریک دارد که برای پوست سودمند است، اما میزان اسیدیته آن در حدی است که در صورت تماس با آفتاب می تواند منجر به بروز لکه های تیره پوستی شود. علاوه بر این آب لیمو می تواند پوست را تحریک کرده و آن را خشک کند.
جوش شیرین (بیکینگ سودا): جوش شیرین در حدود 8 است و در نتیجه دارای خاصیت بازی است که می تواند موجب وارد شدن استرس به پوست شود. این ماده به گونه ای قابل توجه می تواند رطوبت را کاهش دهد و پوست را کم آب کند.
سیر: سیر در حالت خام می تواند مواردی مانند حساسیت، التهاب، اگزما و تاول های آبکی را به وجود آورد.

خمیر دندان: موادی که در خمیردندان وجود دارند، می توانند موجب از بین رفتن میکروب ها شوند و موجب جذب چربی ها شوند، اما می توانند پوست را تحریک و خشک کنند.
شکر: شکر یک لایه بردار کریستالی محسوب می شود و خشن و آسیب زا بودن آن بیش از حد است.
ویتامین: در صورتی که از ویتامین E به صورت موضعی استفاده شود، ممکن است پوست را تحریک کند. همچنین اثبات نشده است که می تواند جای زخم را بهبود ببخشد و در این زمینه تاثیری دارد.

ممکن است به نظر برسد که استفاده از برخی از این مواد صرفه اقتصادی دارد و به علت طبیعی بودن، مشکلی برای پوست ایجاد نخواهند کرد؛ اما باید توجه کرد که ساخت این مواد با هدف مراقبت از پوست نبوده است. شاید عوارض جانبی استفاده از این مواد بلافاصله احساس نشود، اما احتمال این که این مواد در طولانی مدت یا به طور تاخیری موجب آسیب دیدگی پوست شوند، وجود دارد. بهترین کار این است که از محصولاتی استفاده شود که طراحی آنها به صورت اختصاصی برای پوست و صورت انجام شده است.

جوانسازی پوست

برخی از روش‌ های پرطرفدار جوانسازی پوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تزریق بوتاکس
  • لیفت صورت با نخ
  • ژل و چربی
  • هایفوتراپی
  • میکرودرم ابریژن
  • روش‌های آر اف کونتراج و فرکشنال
  • هیدرودرم

کم آبی پوست

گاهی اوقات پوست با کم آبی مواجه می شود؛ به این معنا که کاهش رطوبت موجود در لایه های پوست رخ می دهد. پوست کم آب را نمی توان لزوما خشک دانست و اساس پوست خشک با پوست کم آب متفاوت است. گاهی اوقات ملاحظه می شود که پوست های چرب نیز با کم آبی روبرو می شوند.

نوشیدن مایعات را می توان اولین گام برای حل این مشکل در نظر گرفت. نوشیدن آب و مایعات می تواند سبب جلوگیری از کم آبی های آینده شود، ولی گاهی اوقات نمی توانند آسیب های وارد شده و کم آبی فعلی پوست را جبران کنند. در چنین موقعیت هایی باید از روش های آبرسانی به پوست و مراقبت از پوست زنان استفاده کرد.

کلام آخر

مراقبت از پوست برای بسیاری از افراد امری مهم است، اما مراقبت از پوست زنان اهمیت بیشتری دارد. اگر به دنبال متخصص پوست زنان هستید یا متخصص پوست شرق تهران و دیگر نقاط تهران را جستجو می کنید، تیم دکتر با من همواره در تلاش است که بهترین پزشکان را جمع آوری کرده و از این طریق دسترسی افراد را به آنها آسان تر کند.

به این ترتیب دسترسی به مواردی مانند گفتگو، برقراری تماس تلفنی، دریافت نوبت و غیره امکان پذیر خواهد شد. تیم دکتر با من توانسته است به جمع آوری مجموعه ای از بهترین پزشکان به همراه شماره تلفن تماس، آدرس، موقعیت مکانی و اطلاعات دیگر مرتبط با هر پزشک بپردازد. پس دسترسی به دکترها و متخصصان از طریق این مجموعه ممکن است؛ به عنوان مثال این مجموعه می تواند پلی برای برقراری ارتباط با دکتر پوست آنلاین باشد.

دیدگاه خود را درج کنید