اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. سرطان مری
سرطان مری

سرطان مری

  • شهریور 11, 1402
  • 0 لایک
  • 133 بازدید
  • 0 دیدگاه

مری یک لوله‌‌ طولانی عضلانی است که گلو را به معده وصل می‌کند (بین حلق و بینی) وظیفه این لوله انتقال غذا از گلو تا معده است. سرطان مری که انواع مختلفی دارد توده‌هایی درون مری ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی راه‌های درمان این بیماری و علائم و نشانه‌های این بیماری خواهیم پرداخت تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

تاریخچه سرطان مری

طبق شواهد یافت شده اولین کشف این بیماری مربوط به 3000 سال قبل از میلاد مسیح در کشور مصر باستان است. از آن زمان پزشکان و متخصصان به دنبال درمان و تخلیه این تومور در مری بوده‌اند، اما متاسفانه تلاش آن‌ها هیچ تاثیر کلی روی درمان نداشته است. در قرن بیست و یکم پیشرفت و راهکار‌های زیادی توسط متخصصان ارائه شد و درمان سرطان مری به صورت اساسی آغاز شد.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری جز دهمین سرطان های شایع جهان است. به تومور‌هایی که در مری (اتصال گلو به معده) قرار دارد سرطان مری گفته می‌شود. سلول‌های سرطانی در مری پخش می‌شود و تومور‌هایی را ایجاد می‌کنند. اگر تومور رشد کند و بزرگ شود دهانه مری بسته می‌شود. به همین علت سرطان مری بسیار خطرناک است.

نشانه‌ها و علائم بروز سرطان مری

مشکل در بلع از علائم سرطان مری

سرطان مری ممکن است تا زمانی که در مرحله پیشرفته قرار نگیرد، علائم و نشانه‌ای از خود نشان ندهد. علائم این بیماری به شرایط و محل تومور‌ها بستگی دارد. از مهم‌ترین علائم سرطان مری میتوان به مشکل و درد در بلع غذا، گیر کردن غذا در قفسه سینه، احساس خفگی، استفراغ، سرفه‌های پی در پی که از بین نمی رود (سرفه‌ خونی) و گرفتگی صدا اشاره کرد.

یکی از بیماری های رایجِ مرتبط با مشکل در بلع غذا، بیماری آشالازی یا اختلال مری است. به طور معمول هنگام قورت دادن غذا اسفنکتر (حلقه ای عضلانی که در محل اتصال مری و معده قرار دارد) شل می شود تا مواد غذایی و مایعات بتوانند وارد معده شوند. حال اگر فردی دچار بیماری آشالازی یا اختلال مری شود، اسفنکتر شل نخواهد شد و در نتیجه غذا در آن ناحیه باقی خواهد ماند. برای رفع این مشکل حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید.

انواع سرطان مری

سرطان مری درون لوله‌ای که گلو را به معده وصل می‌کند تومور‌هایی با اندازه‌های متفاوت ایجاد می‌کند که بسیار تهاجمی و خطرناک هستند. دو نوع سرطان مری وجود دارد:

  • آدنوکارسینوم
    معروف‌‌ترین نوع سرطان مری که در ایالت متحده بسیار زیاد وجود دارد، آدنوکارسینوم است که در قسمت پایینی مری تشکیل می‌شود. این تومور بافتی در خود دارد که به بلعیدن غذا کمک شایانی می‌کند.
  • کارسینوم سلول سنگفر‌شی
    نوع دیگر، کارسینوم سلول سنگفر‌شی است که سلول‌های نازک مری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حدود 70 درصد مری را سلول‌های سنگفر‌شی می‌پوشاند که در قسمت‌های بالا و وسط مری به وجود می‌آیند. 

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان مری

نمی‌توان به طور قطع از سرطانها پیشگیری کرد و عواملی نیز مانند ژنتیک و محیط زندگی که ما در انتخاب آنها بی تقصیر هستیم، در روند رشد بیماری تاثیرگذتر هستند. اما می‌توان با انجام برخی کارها و اقدامات از سرطان مری پیشگیری به عمل آورد.

خود‌داری از مصرف دخانیات و الکل

هر کدام از عوامل ذکر شده، احتمال ابتلا به سرطان مری را تا چندین برابر افزایش خواهند داد! به طوری که حتی در کشور آمریکا نیز این دو عامل به عنوان مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان مری شناسایی شده اند. اجتناب از مصرف دخانیات و الکل یکی از مؤثر‌ترین راه‌ها برای پیشگیر از این بیماری هستند.  

مراقبت از رژیم غذایی و حفظ وزن ایده‌آل

پیروی از سبک غذایی سالم و حفظ وزن ایده‌آل نیز بسیار مهم است. رژیم غذایی و استفاده از منابع میوه ها و سبزیجات کمک بسیاری به کاهش خطر ابتلا به این بیماری دارد. چاقی با سرطان مری، به ویژه نوع آدنوکارسینوما مرتبط است، بنابراین حفظ وزن سالم و انجام فعالیت های مرتب ورزشی، می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

درمان رفلاکس (مری‌بارت)

درمان رفلاکس یکی دیگر از راه های پیشگیری از سرطان مری است. در اکثر موارد، رفلاکس با  ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی کاهش وزن برای افرادی که  دارای اضافه وزن هستند)،  همچنین داروهای مسدود کننده به نام H2 یا مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) درمان می‌شود. اگر رفلاکس با رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و داروها کنترل نشود، از جراحی نیز ممکن است برای درمان آن استفاده شود.

برای کسانی که مری بارت دارند، درمان روزانه با PPI ممکن است خطر ایجاد تغییرات سلولی (دیسپلازی) را که احتمال دارد منجر به سرطان شود؛ را کاهش دهد. درمان اغلب می تواند علائم را بهبود بخشد و می‌تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

درمان سرطان مری

تشخیص به‌موقع در روند درمان بیماری بسیار موثر است. بسته به شرایط بیمار و گسترش بیماری، پزشکان متخصص گوارش شیوه های متفاوتی را برای درمان استفاده می‌کنند. در برخی از موارد برای برداشتن توده سرطانی و تخلیه آن از جراحی استفاده می‌کنند. در مواردی دیگر نیز با استفاده از برخی داروها، روش های شیمی درمانی و لیزر اقدام به برداشتن توده سرطانی می‌کنند.

در ادامه با روش های درمانی بیشتر آشنا خواهیم شد:

رویکردهای درمانی رایج بسته به مرحله سرطان و سایر عوامل، به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلف درمان ممکن است، به صورت همزمان و ترتیبی یا پس از یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین برخی از این درمان‌ها می‌توانند به عنوان درمان تسکینی استفاده شوند. زمانی که نتوان تمام سرطان را حذف کرد، درمان تسکینی به منظور تسکین علائمی مانند درد و مشکل در بلع استفاده می‌شود، اما امکان دارد که بیماری را به طور کامل درمان نکند و فقط به صورت یک راه حل موقت برای رهایی از درد مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان های محلی

در شیوه درمان‌های محلی، تومور، بدون اینکه اثرات مخرب عمده‌ای بر بقیه بدن داشته باشند، در یک مکان خاص آن را درمان می‌کنند؛ این روش درمان اکثراً در مواردی از بیماری کارایی دارد که سرطان در مراحل اولیه خود باشد و پیشرفت زیادی نکرده باشد، مفید است. اگرچه ممکن است در برخی موارد استثنا نیز از این روش استفاده شود.

درمان های سیستمیک

روش درمان سیستمیک، روشی است که  می توان در آن، از داروهایی که می توانند از طریق دهان یا دارو هایی که مستقیماً وارد خون شوند، استفاده کرد. این روش درمان‌های سیستمیک نامیده می‌شود، زیرا در کل سیستم شما حرکت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تقریباً در هر نقطه از بدن وارد سلول های سرطانی شوند و برای درمان آنها اقدام کنند که توسط متخصص خون و سرطان بسته به نوع سرطان مری، انواع مختلفی از داروها ممکن است استفاده شود.

درمان سرطان مری بر‌عهده چه کسانی است؟

مجموعه تیم پزشکی که برای درمان این بیماری استفاده شود، ممکن است شامل مجموعه پزشکان زیر باشد:

  • جراح قفسه سینه: پزشکی است که بیماری های در ارتباط با قفسه سینه را با جراحی درمان می‌کند.
  • انکولوژیست جراحی: پزشکی است که از روش جراحی برای درمان سرطان استفاده می‌کند.
  • آنکولوژیست پرتو: پزشکی است که سرطان را به روش پرتودرمانی، معالجه می‌کند.
  • انکولوژیست پزشکی: پزشکی است که سرطان را با  استفاده از داروهایی مانند شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا درمان هدفمند درمان می‌کند.
  • متخصص گوارش: پزشکی متخصص است که در تشخیص و درمان بیماری های دستگاه گوارش (هضم) به شما کمک می‌کند.

شما علاوه بر این پزشکان ذکر شده، ممکن است متخصصان زیادی نیز در تیم درمان خود داشته باشید، مانند: دستیاران پزشک (PAs)، پرستاران (NPs)، پرستاران، روانشناسان، متخصصان تغذیه، مددکاران اجتماعی و سایر متخصصان سلامت.

نتیجه نهایی

در این مقاله سعی کردیم، با استفاده از منابع معتبر، اطلاعات و راه‌کار های مفیدی در ارتباط با سرطان مری، راه های پیشگیری، درمانی و داروهای مورد استفاده در بیماری  را در اختیار شما قرار داده شود. سرطان مری، جزء بیماری هایی است که باید سریعاً برای درمان آن دست به کار شد. تشخیص زود هنگام و درمان به موقع، شانس زیادی برای بهبود بیماری وجود دارد و لازم است اگر شما، موارد مشکوکی در خود مشاهده کردید، به دکتر گوارش مراجعه کنید. مجموعه دکتر با من، با بهره گرفتن از متخصصان مجرب در حوزه انواع تومور ها و سرطان، سعی بر کمک و راهنمایی شما عزیزان در مسیر درمان بیماری همراه شما خواهد بود.

منبع

دیدگاه خود را درج کنید