اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست و راه درمان آن
بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست و راه درمان آن

بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست و راه درمان آن

آیا در بلعیدن غذا مشکل دارید و احساس می کنید غذا در گلویتان گیر کرده است؟ یکی از رایج ترین علائم افرادی که به بیماری آشالازی یا اختلال مری مبتلا می شوند، دقیقا مشکل در بلعیدن است، با این که تغذیه یکی از مهم ترین نیازهای انسان به شمار می رود. حال چه می شود اگر یکی از مهم ترین نیاز های انسان با ابتلا به این بیماری دچار اختلال شود؟

این بیماری در صورت عدم درمان می تواند برای فرد مبتلا خطرناک باشد. برای دفع خطرات احتمالی باید اول با این بیماری آشنایی داشته باشید و در مورد علائم و روش های درمان آن مطلع شوید.

سایت دکتر با من تمام تلاشش را کرده است که بتواند مهم ترین و جامع ترین اطلاعات را برای شما جمع آوری کند و ارائه دهد. در ادامه ما انواع این بیماری، علائم و روش درمان آن را برای شما شرح داده ایم.

بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست؟

Achalasia نوعی اختلال است که باعث عدم عبور غذا از مری و ورود آن به معده می شود. به طور معمول هنگام قورت دادن غذا اسفنکتر (حلقه ای عضلانی که در محل اتصال مری و معده قرار دارد) شل می شود تا مواد غذایی و مایعات بتوانند وارد معده شوند. حال اگر فردی دچار بیماری آشالازی یا اختلال مری شود، اسفنکتر شل نخواهد شد و در نتیجه غذا در آن ناحیه باقی خواهد ماند.

این بیماری اغلب در سنین 25 تا 60 سالگی تشخیص داده می شود. جالب است بدانید این بیماری بیشتر بین مردان رایج بوده و ممکن است در هر سنی بروز کند، اما در بین افرادی با سنین 30 تا 60 سال شیوع بیشتری دارد.

تاریخچه این بیماری

توماس ویلیس
توماس ویلیس

این بیماری برای اولین بار در سال 1674 توسط توماس ویلیس تعریف و نام گذاری شد و در نهایت در سال 1929 «آشالازی» نامیده شد.

نحوه تشخیص بیماری

به طور معمول برای تشخیص این بیماری 3 آزمایش انجام می شود.

  • بلع باریم: در این آزمایش شما باریم را می بلعید و با استفاده از اشعه ایکس حرکت آن بررسی شده و میزان تنگی مری سنجیده می شود.
  • مانومتری: در این آزمایش زمان و میزان شدت انقباض ماهیچه مری و میزان شل بودن اسفنکتر تحتانی مری اندازه گیری می شود.
  • آندروسکوپی فوقانی: طی این آزمایش یک دوربین را با استفاده از یک لوله باریک از مری عبور می دهند. این دوربین روی صفحه نمایش تصاویری را از مری نشان خواهد داد که بررسی های لازم انجام شود.

انواع این بیماری را بشناسید

در دنیا سه نوع آشالازی وجود دارد که هر نوع آن ویژگی خاص خود را دارد و می توان هر سه آنها را با استفاده از مانومتری مری تشخیص داد. اگر می خواهید از انواع این بیماری اطلاعاتی کسب کنید، ما مطالبی را در ادامه برای شما جمع آوری کرده ایم.

نوع اول

نوع اول این بیماری راحت ترین درمان را دارد و اغلب با حداقل فشار مری مشخص می شود. به این نوع از بیماری آشالازی کلاسیک نیز گفته می شود.

نوع دوم

این نوع آشالازی کمی شدید تر از نوع اول است و با فشردگی شدیدتر در مری ظاهر می شود. قابل توجه است که این نوع از بیماری دارای درمان بهتری نسبت به نوع 1 و 3 است.

نوع سوم

نوع سوم این بیماری، آشالازی را با اسپاسم معرفی می کند. این نوع باعث فشرده شدن ناگهانی و غیر طبیعی مری می شود و می تواند شدیدترین علائم را به وجود آورد، مانند دردهایی شبیه به حمله قلبی در قفسه سینه.

گاهی اسپاسم هایی که شدید هستند، باعث بیدار شدن فرد مبتلا از خواب نیز می شوند. این نوع بیماری سخت ترین درمان را نسبت به انواع دیگر دارد.

علائم بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست؟

علائم آشالازی یا اختلال مری
علائم آشالازی یا اختلال مری

در این قسمت ما برای شما علائم این بیماری را شرح داده ایم که امیدواریم برای شما کمک کننده باشد. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، بهتر است به متخصص گوارش در تهران یا سایر شهرها مراجعه کنید.

  • کاهش وزن و سوء تغذیه در افراد
  • درد شدید بعد از غذا خوردن
  • مشکل در بلع
  • حس خفگی
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • احساس سوزش سر معده
  • بازگشت اسید معده
  • سرفه در شب
  • سکسکه
  • ایجاد مشکل در آروغ زدن
  • دفع غذای هضم نشده
  • بوی بد دهان

خطرات این بیماری چیست؟

اغلب خطرات این بیماری که فرد را تهدید می کند، ناشی از برگشت غذا به مری و کشیده شدن آن به نای است که گاهی این خطرات می تواند جبران ناپذیر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید و هر چه زودتر خطرات احتمالی این بیماری را دفع کنید. این خطرات به شرح زیر هستند:

  • ابتلا به سرطان مری
  • ایجاد عفونت ریه
  • سوء تغذیه با شدت خفیف تا متوسط
  • پنومونیت و احساس خفگی
  • زخم های مخاطی ناشی از غذای باقی مانده

درمان بیماری آشالازی یا اختلال مری

درمان بیماری آشالازی یا اختلال مری را می توان به روش های مختلفی انجام داد. مهم ترین نکته در زمینه درمان این بیماری این است که متاسفانه نمی توان هیچ کدام از سه نوع آن را به طور کامل درمان کرد؛ تنها ما قادر به کاهش علائم آن خواهیم بود.

دارو درمانی

در این روش، درمان با استفاده از دو دسته دارویی نیترات ها و بلوک کننده های کانال کلسیم انجام می شود که موجب شل شدگی روی عضلات اسفنکتر مری می شوند. این داروها به صورت قرص های زیر زبانی هستند و باید 10 الی 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند.

تزریق سم بوتولونیم

جدیدترین روش درمان این بیماری تزریق سم بوتولونیم است. در این روش درمانی، سم بوتولونیم سلول های عصبی که به اسفنکتر دستور انقباض می دهند را به طور موقت فلج می کند. یک بار تزریق این سم می تواند 65 الی 90 درصد افراد مبتلا را به مدت کوتاهی مثلا سه ماه تا یک سال بهبود بخشد. این روش برای درمان افراد مبتلا در سنین 50 سال مناسب است. از این سم برای تشخیص این بیماری نیز استفاده می کنند.

بالون زدن

با این روش عضلات منقبض اسفنکتر کشیده می شوند. در دو سوم بیماران بالون زدن باعث کاهش علائم این بیماری می شود. افرادی که یکبار بالون زده اند، 60 درصد آنها تا یکسال بعد و 25 درصد آنها تا 5 سال بعد از آن بی علامت بوده اند.

جراحی آشالازی یا میوتومی

گاهی تشخیص دکتر متخصص گوارش، انجام این جراحی است. این جراحی به منظور بریدن یک فیبر عضلانی در ناحیه اسفنکتر انجام می شود. در گذشته برای انجام این جراحی شکم و قفسه سینه افراد را باز می کردند، اما امروزه با پیشرفته علم و تکنولوژی با استفاده از یک برش کوچک و لاپاروسکوپ انجام می شود.

قابل توجه است که این جراحی علائم را در 70 تا 90 درصد بیماران کاهش می دهد و این کاهش علائم در 85 درصد افراد مبتلا به مدت 10 سال و در 65 درصد افراد به مدت 20 سال است.

این روش نسبت به روش های درمانی دیگر ماندگارتر، اما گران تر است. این جراحی عوارضی دارد که شما باید از آن با خبر باشید، مثلا باعث اختلال 10 درصدی در بلعیدن و 2 درصد احتمال مرگ افراد ناشی از میوتومی باز و 10 درصد ابتلا به ریفلاکس علامت دار به مدت یک سال می شود.

بوتاکس

بوتاکس آخرین روش درمانی برای افرادی است که جراحی و بالون برای آنها مناسب نیست. بوتاکس، پروتئین  تولید شده توسط باکتری است. در این روش درمان این پروتئین تولید شده به ماهیچه های بسیار کوچک بدن شما تزریق می شود. درصد کمی از افراد مبتلا به این بیماری با استفاده از این روش به نتیجه دلخواه خود می رسند.

آیا بیماری اختلال مری درمان خانگی نیز دارد؟

درمان خانگی بیماری آشالازی یا اختلال مری
درمان خانگی بیماری آشالازی یا اختلال مری

درمان خانگی و مصرف داروهای گیاهی می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد. در ادامه برای شما چند توصیه غذایی برای کاهش علائم بیماری آشالازی داریم.

  • به دنبال مصرف غذاهای پوره مانند و نرم باشید، مثلا انواع سوپ، فرنی، خورش و … چون مصرف این غذاها به بلعیدن راحت شما کمک می کند.
  • یکی از عواملی که می تواند برای افراد مبتلا به این بیماری کمک کننده باشد، خوردن محصولات لبنی نظیر ماست و شیر و … است، زیرا موجب تسکین ناراحتی های گوارشی می شوند.
  • مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب می تواند بسیار مفید باشد.
  • استفاده کردن از نعناع در کنار چای یا ماست باعث کاهش ترشح اسید معده می شود.
  • مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل مرغ، سویا، ماهی و… بسیار کمک کننده است.
  • مصرف غذاهایی با فیبر بالا برای این بیماران مفید است.
  • استفاده از زنجبیل برای افراد مبتلا به این بیماری یکی از ملزومات به شمار می رود، چرا که زنجبیل عاملی کمک کننده در هضم غذا است و مانع تپش قلب افراد می شود.

نبایدهای غذایی

ممنوعیت غذایی در بیماری آشالازی یا اختلال مری
ممنوعیت غذایی در بیماری آشالازی یا اختلال مری

بیماری آشالازی هم مانند بیماری های دیگر بایدها و نبایدهایی دارد که باید آنها را رعایت کرد. در این بیماری مواردی وجود دارد که شما باید از آنها دوری کنید:

  • مصرف غداهای سرخ شده و تند ممنون است، زیرا باعث تشدید و بدتر شدن علائم می شوند.
  • از غذاهایی که شامل کربوهیدرات هستند، نظیر گندم، برنج و سیب زمینی پرهیز کنید؛ زیرا این مواد غذایی دیر هضم هستند.
  • مصرف قهوه یا روزانه 2 فنجان چای ممنوع است.
  • از مصرف کافئین خود بکاهید.
  • از مصرف مرکباتی مثل پرتقال، لیمو و … خودداری کنید، زیرا موجب بازگشت اسید می شوند.

کلام آخر

بیماری آشالازی یا اختلال مری در صورت عدم مراجعه به متخصص گوارش می تواند برای فرد مبتلا بسیار خطرناک باشد، گاهی این عدم مراجعه می تواند منجر به سرطان مری شود. اگر به دنبال پیدا کردن بهترین دکتر متخصص گوارش برای درمان این بیماری هستید و می خواهید هر چه سریع تر روند درمان خود را شروع کنید، سایت دکتر با من برای شما بهترین گزینه است.

شما با مراجعه به این سایت می توانید به بهترین دکتر گوارش در تهران در بیماری مد نظرتان و سایت او در کمترین زمان دسترسی داشته باشید و از او مشاوره بگیرید.

قابل توجه است این سایت در هر ساعت از شبانه روز و حتی در موارد اورژانسی در کنار شما است، پس اصلا نگران نباشید و در اولین فرصت برای مشاوره با پزشک متخصص گوارش اقدام کنید.

دیدگاه خود را درج کنید