اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. سرطان کیسه صفرا
سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا

  • شهریور 6, 1402
  • 0 لایک
  • 83 بازدید
  • 0 دیدگاه

از جمله سرطان‌های نادری که می‌توان به آنها اشاره کرد. سرطان کیسه صفرا است و اغلب در آغاز این سرطان علائم یا علائمی از خود بروز نمی‌دهد و به صورت مخفی رشد می‌کند و وقتی که به حداکثر رشد خود رسید. علائم خفیفی از خود نشان می‌دهد و معمولاً بیماران به صورت اتفاقی متوجه این نوع از سرطان می‌شوند.

سرطان کیسه صفرا چیست؟

سرطان کیسه صفرا توسط سلول‌های بدخیم سرطانی که در کیسه صفرا شروع به رشد می‌کنند، آغاز می‌شود. این سرطان از لایه مخاطی که درونی‌ترین لایه کیسه صفرا است. شروع به فعالیت می‌کند و رو به بیرون گسترش می‌یابد.

شیوع سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا جز سرطان‌های نادر است. در ایالات متحده آمریکا سالانه دو نفر از بین ۱۰ هزار نفر دچار این نوع سرطان می‌شوند، اما در کشورهای هند، ژاپن، کره، لهستان و بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی این سرطان بیشتر شایع است. زیرا مردم این کشورها بیشتر دچار سنگ صفرا می‌شوند. ولی با این حال حتی در این کشورها نیز جز سرطان‌ های نادر به حساب می‌آید.

علائم و نشانه های سرطان کیسه صفرا

تشخیص سرطان کیسه صفرا در مراحل اولیه بسیار دشوار است. زیرا در مراحل اولیه علائمی از خود نشان نمی‌دهد و وقتی به مراحل بالاتر می‌رسد و علائمی از خود نشان می‌دهد. علائم آن با سنگ کیسه صفرا و  انسداد مجاری صفراوی یکی است.

علائم عبارتند از:

  • درد در قسمت‌های بالای شکم
  • یرقان (همان زردی پوست است به حالتی که داخل چشم انسان نیز زرد می‌شود)
  • تب
  • نفخ
  • احساس توده در داخل شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش وزن به صورتی که دلیلی برای آن وجود نداشته باشد

دلایل ایجاد سرطان کیسه صفرا

چاقی بیش از حد از دلایل سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم کیسه صفرا به دلیل تغییرات یا جهش ماده ژنتیکی به سلول‌های بدخیم سرطانی تبدیل شوند.

این اتفاق زمانی می‌افتد که در طول زمان ماده ژنتیکی که سلول‌های سالم می‌گوید. چگونه رفتار کنند به آنها دستور تبدیل شدن به سلول‌های بدخیم سرطانی را می دهد و این امر به صورت اکتسابی اتفاق می‌افتد و این نوع از سرطان از طریق وراثت انتقال نمی‌یابد.

دانشمندان در ابتدا نمی‌دانستند چه چیزی باعث می‌شود که سلول‌های سالم به سلول‌های بدخیم سرطانی تبدیل شوند، اما چندین عامل را پیدا کردند که خطر ابتلا را بالا می‌برد.

  • جنسیت (خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض این سرطان هستند.)
  • سن بالای ۶۵
  • سنگ کیسه صفرا یا سابقه داشتن سنگ کیسه صفرا
  • پولیپ کیسه صفرا
  • التهاب مزمن طولانی مدت کیسه صفرا
  • عفونت مزمن سالمونلا تیفی
  • کیسه صفرای چینی ( تجمع رسوبات کلسیم در کیسه صفرا)
  • التهاب مزمن در مجرای صفراوی
  • کیست در مجرای صفراوی
  • چاقی

آزمایشات مورد نیاز برای تشخیص سرطان کیسه صفرا

تست آزمایشگاهی

آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه صورت می‌گیرد. مواردی را که در خون شما بیانگر این بیماری هست، بررسی می‌کنند.

  • تست عملکرد کبد: سطح موادی را که کبد شما آزاد می‌کند. اندازه‌گیری می‌کند به این دلیل که سرطان کیسه صفرا امکان دارد، روی کبد شما تاثیر گذاشته باشد.
  • سنجش آنتی ژن کارسینومبریونیک (CEA):
    یک نشانگر تومور آزاد شده سطوح سلول‌های سالم و سرطانی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. بالا بودن سطح سلول های سرطانی می‌توانند نشانگر این بیماری باشند.

تست های تصویر برداری

آزمایش‌هایی که در آن تصویری از داخل بدن به پزشکان متخصص رادیولوژی ارائه می‌دهد. این امکان را به پزشکان می‌دهد که به دنبال انواع سرطان و گسترش آن باشند.

  • سونوگرافی شکم: در سونوگرافی امواج‌ صوتی را توسط دستگاه به داخل شکم ارسال می‌کنند و تصویرهایی از داخل شکم دریافت می‌کنند. اگر پزشک متخصص گوارش در این مرحله سرطان کیسه صفرا را تشخیص دهد. بیمار برای بررسی دقیق‌تر نیازمند سی تی اسکن و ام آر آی است.
  • MRI: در این نوع آزمایش آهنرباهای بزرگی امواجی را به داخل بدن بیمار ارسال می‌کنند تا بتوانند تصویر دقیقی از اجزای درونی بدن بیمار داشته باشند.
  • سی تی اسکن: نوعی اشعه ایکس است که تصاویر دقیقی از اجزای داخلی بدن به پزشکان ارائه می‌دهد.
  • آندوسکوپی: در این روش لوله باریکی همراه با دوربین وارد بدن بیمار می‌شود و از اجزای درونی سیستم گوارش تصاویر دقیقی ارائه می‌دهد.

نمونه برداری

تنها روش اطمینان ۱۰۰ درصدی برای تشخیص این بیماری نمونه برداری است که از دو طریق زیر صورت می‌گیرد.

  • بیوپسی: پزشک متخصص گوارش توسط سوزن بسیار باریکی مقداری از سلول‌های کیسه صفرا را خارج کرده و در زیر میکروسکوپ از نظر سرطانی یا سالم بودن آنها را بررسی می‌کند.
  • لاپاراسکوپی: پزشک متخصص جراح گوارش توسط برش کوچکی که در شکم بیمار ایجاد می‌کند. لوله نازک و شفافی را همراه با دوربین به بدن بیمار وارد می‌کند و تصاویر دقیقی از کیسه صفرا و اطراف آن به دست می‌آورد. این کار معمولاً برای تشخیص گسترش سرطان کیسه صفرا انجام می‌شود.

مراحل سرطان کیسه صفرا

محققان و پزشکان همواره برای بررسی و درمان بیماری‌ها درجه‌بندی برای آنها در نظر می‌گیرند. سرطان کیسه صفرا از لحاظ مراحل گسترش آن ۵ مرحله ۰ تا ۴ تقسیم شده است.

  1. مرحله صفر (که به عنوان کارسینوم درجا شناخته می شود)
    مرحله صفر زمانی است که سلول‌های سرطانی در لایه مخاطی کیسه صفرا شروع به فعالیت کردن و در آنجا قرار دارند.
  2. مرحله یک
    سلول‌های سرطانی در لایه مخاطی قرار دارند و امکان دارد که به دیواره ماهیچه ای کیسه صفرا نفوذ کنند.
  3. مرحله دوم
    سلول‌های سرطانی از دیواره ماهیچه‌ای کیسه صفرا فراتر رفته و به قسمت همبند کیسه صفرا نفوذ کرده‌اند.
  4. مرحله سوم
    در این مرحله سلول‌های سرطانی تمام کیسه صفرا را در بر گرفتند و به کبد یا اندام مجاور آن نفوذ یافته و گسترش یافته‌اند.
  5. مرحله چهارم
    در این مرحله سلول‌های سرطانی علاوه بر کیسه صفرا اندام همجوار خود را نیز درگیر کرده اند و به اندام‌های بسیار دورتر نیز دسترسی یافته‌اند.

چگونه می توانیم از ابتلا به سرطان کیسه صفرا جلوگیری کنیم؟

سرطان کیسه صفرا جز بیماری‌های غیرقابل پیشگیری است، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از این بیماری تلاش خود را انجام دهید. مانند حفظ وزن خود و متعادل نگه داشتن آن است.

مراحل درمان سرطان کیسه صفرا

در مراحل اولیه درمان قصد از بین بردن کامل سرطان است که این در مراحل صفر تا ۲ امکان‌پذیر است. در مراحل بالاتر درمان کامل سرطان، خیلی مشکل است و بیشتر تمرکز روی افزایش طول عمر و کنترل علائم است. درمان هایی که پزشکان متخصص گوارش برای درمان پیشنهاد می‌کنند. عبارتند از:

جراحی

در این روش پزشک جراح قسمت‌هایی که دچار سرطان شدند از بدن بیمار خارج کرده که شامل کیسه صفرا و بافت‌های همجوار است، تا این بیماری از بدن بیمار خارج شود.

پرتو درمانی

در این روش پزشک متخصص جراح گوارش و کبد با استفاده از دستگاهی خارج از بدن بیمار پرتوهایی را به قسمت‌هایی که دارای سرطان هستند و سلول‌های سرطانی دارند وارد می‌کنند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند یا رشد تومور را کاهش می‌دهند. این درمان معمولاً همراه با جراحی انجام می‌شود و در کاهش علائم بیماری موثر است.

شیمی درمانی

در شیمی‌درمانی با استفاده از داروهای خاصی سلول‌های سرطانی باقیمانده درون بدن بیمار از بین می‌رود یا از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. این درمان همانند پرتو درمانی در راستای جراحی برای  بهتر کردن عملکرد جراحی صورت می‌گیرد.

درمان سرطان کیسه صفرای عود کرده یا غیر قابل برداشت

این نوع درمان معمولاً در مراحل ۳ و ۴ صورت می‌گیرد. زمانی که سرطان کیسه صفرا در بخش‌های زیادی از بدن بیمار گسترش یافته است و بخش قابل توجهی از بدن بیمار درگیر سرطان شده است. در این مرحله امکان جراحی برای از بین بردن سرطان وجود ندارد و پزشکان متخصص سرطان شناسی با استفاده از داروهایی سعی می‌کنند که از گسترش بیشتر سرطان جلوگیری کنند و طول عمر بیمار را بالاتر برده و همچنین علائم بیماری را به حداقل ممکن برسانید 

سخن آخر

بر اساس تحقیقات انجام شده سرطان‌های کیسه صفرا که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند. تا ۹۵ درصد قابل درمان هستند اما سرطان‌های کیسه صفرایی که در مراحل سه و چهار تشخیص داده می‌شوند که معمولاً این مراحل، مراحلی است که علائم به صورت کاملا واضح خود را نشان می‌دهد در این مرحله تنها ۲ درصد از بیماران به صورت معمول نجات پیدا می‌کنند. پس این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما به مراقبت‌های درمانی و چکاپ‌های سالانه خود بسیار اهمیت بدهید و کوچک‌ترین علائمی مانند تب دردهای شکمی را به صورت کامل جدی بگیرید و آنها را دنبال دهید که اگر احیانا شما دچار هر نوع بیماری شدید بتوانید به راحتی آن را درمان کنید.

منابع

دیدگاه خود را درج کنید