اورژانسی در کنار شما هستیم! 09399589963
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. همه چیز درباره دکتر روانپزشکی ‌که باید بدانید
همه چیز درباره دکتر روانپزشکی ‌که باید بدانید

همه چیز درباره دکتر روانپزشکی ‌که باید بدانید

یک دکتر روانپزشکی در هر جامعه‌ای وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند، چرا که چنین پزشکی وضعیت سلامت روان بیماران خود را می‌سنجد و بیماری‌های روانی را درمان می‌کند. اگر سلامت روان مردم یک جامعه دچار مشکل باشد، معضلات اجتماعی فراوان برای آن جامعه به وجود خواهد آمد.

در این مقاله به بررسی کارهایی که این گروه از پزشکان انجام می‌دهند، می‌پردازیم. برای پیدا کردن این گروه از پزشکان کافی است به سایت دکتر با من مراجعه کنید که نام و آدرس آن‌ها را پیدا کنید و به راحتی به یکی از آن‌ها رجوع کنید.

متخصص روانپزشک کیست؟

همانطور که از نامش پیدا است، این افراد پزشک هستند. اما به جای درمان مشکلات جسمی، مشکلات روانی را درمان می‌کنند. در برخی موارد این مشکلات روانی بر جسم بیماران نیز اثر منفی می‌گذارد و منجر به بیماری‌های جسمی می‌شود. بیماری‌های جسمی که عامل بروز آن‌ها روانی باشد، بیماری‌های روان‌تنی خوانده می‌شوند.

یک دکتر روانپزشکی انواع بیماری‌های روانی و روان‌تنی را درمان می‌کند و حتی اجازه تجویز قرص و دارو نیز دارند. فرق بزرگ بین روانپزشک و روان‌شناس در همین امر است.

روانپزشکان به دلیل گذراندن دوره پزشکی عمومی صلاحیت دارند که دارو برای بیماران تجویز کنند، اما روان‌شناسان این دوره‌ها را نگذرانده‌اند و فقط با مشاوره و صحبت کردن سعی می‌کنند مشکل بیماران خود را حل کنند.

اگر روان‌شناسی تشخیص دهد که مشاوره برای بیمار راه‌گشا نیست، او را به یک روانپزشک ارجاع می‌دهد. روانپزشکان ابتدا با بیمار به گفت و گو می‌نشینند، سپس از آن‌ها می‌خواهند یک سری آزمایش‌ها را انجام دهند. با توجه به آن آزمایش‌ها و صحبت‌های بیماران بیماری را تشخیص می‌دهند و داروهای لازم را تجویز می‌کنند.

تعدادی از رایج‌ترین تست‌هایی که این گروه از پزشکان از بیماران می‌گیرند، شامل تست اضطراب، تست افسردگی، تست اختلال خوردن، تست اختلال خلق وخو، تست اختلال شخصیت و تست روان‌پریشی می‌شود.

یک دکتر روانپزشکی چه داروهایی را تجویز می‌کنند؟

دارو‌هایی که این گروه از پزشکان تجویز می‌کنند، شامل طیف وسیعی از داروها می‌شود و داروهای تجویز‌شده بستگی به نوع بیماری نیز دارد. گاهی یک دارو تجویز می‌شود و گاهی چند دارو با هم باید مصرف شوند. در مواقعی روانپزشک یک دارو را تجویز می‌کند که تاثیر آن را مشاهده کند و اگر لازم بود داروی دیگری را جایگزین آن می‌کند.

در کل داروهایی که دکتر روانپزشکی تجویز می‌کند، شامل شش گروه دارو می‌شود:

دکتر روانپزشکی

  • دارو‌های ضد افسردگی: از این داروها برای درمان افسردگی، اختلالات اضطراب، اختلال خوردن و اختلال شخصیت مرزی استفاده می‌شوند.
  • دارو‌های ضدروان‌پریشی: این داروها برای درمان شیزوفرنی، روان‌پریشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • داروهای ضد اضطراب: این دارو برای درمان اختلالات اضطراب تجویز می‌شود.
  • داروهای آرام‌بخش: این داروها شامل داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و داروی بی‌هوشی می‌شود که از آن‌ها برای درمان اضطراب مقطعی، بی‌خوابی و ترس استفاده می‌شود.
  • داروی تعدیل‌کننده اعصاب: از آن‌ها برای درمان اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی عاطفی استفاده می‌شود.
  • محرک‌ها: برای درمان ADHD و حمله خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کار متخصص روانپزشک چیست؟

کار یک دکتر روانپزشکی درمان انواع بیماری‌های روانی و روان‌تنی است. بیماری‌های روان‌تنی بیماری‌هایی جسمی هستند که عامل آن‌ها روانی است. در ادامه به بررسی بعضی از این بیماری‌ها خواهیم پرداخت.

اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی انواع متفاوتی دارند، اما رایج‌ترین این بیماری‌ها دوقطبی و اسکیزوفرنی است. اختلال دوقطبی از اختلالات روانی است که می‌تواند تا حد بسیاری زندگی معمولی فرد را دچار مشکل کند. در این بیماری بیمار دو حالت روانی بی‌ثبات دارد.

مدتی این بیماران احساس خوش‌حالی عمیق دارند و مدتی دچار ناراحتی و افسردگی می‌شوند. چنین حالاتی می‌تواند برای اطرافیان بیمار نیز ناراحت‌کننده و آزاردهنده باشند. خوش‌بختانه با استفاده از دارو این بیماری قابل‌درمان است.

اسکیزوفرنی از دیگر اختلالات شناخته‌شده روانی است که تفکر و احساسات فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روانپزشکان با توجه به همین افکار و احساسات این بیماری را در بیماران تشخیص می‌دهند.

این افراد حتی دچار توهم دیداری، شنیداری یا حتی لامسه هم می‌شوند و همین امر سبب می‌شود اختلال جدی در زندگی این افراد حاصل شود. معمولا جوانان به این بیماری مبتلا می‌شوند و با دارو قابل کنترل است.

دمنتیا

افراد زیادی در جهان به این بیماری مبتلا هستند. در این بیماری افراد در روان، تفکر، احساسات و رفتار خود شروع به تجربه اختلالاتی می‌کنند. دمنتیا به تدریج اتفاق میفتد و درمان قطعی در آن وجود ندارد. اما این افراد می‌توانند با مراجعه به دکتر روانپزشکی از کمک حرفه‌ای بهره ببرند.

اختلال اضطراب

دکتر روانپزشکی

در چنین اختلالی بیمار در حالت اضطراب مداوم به سر می‌برد. این اختلال تاثیر خود را به شکلی منفی روی جسم بیمار می‌گذارد. برای مثال بیمار دچار ضربان قلب بالا می‌شود، عرق می‌کند و حتی ممکن است دچار مشکل تنفسی شود. حالات شدید آن می‌تواند زندگی فرد را با مشکلات اساسی رو به رو کند.

اختلال خوردن

در این اختلال روانی فرد دچار کم‌اشتهایی یا پراشتهایی می‌شود. نوع دیگری نیز هست که به آن آنورکسیا نرووزا گفته میِ‌شود و به این صورت است که فرد پرخوری می‌کند و سپس آن‌‌ را بالا می‌‌آورد. این اختلالات می‌توانند سلامت جسمی بیمار را تا حد بسیار زیادی در خطر بیندازند و حتی باعث مرگ او شوند.

آیا افراد معتاد نیز می‌توانند به روانپزشک مراجعه کنند؟

در جواب باید بگوییم بله. همین جا باید به این نکته اشاره کنیم که اعتیاد فقط محدود به مواد مخدر نمی‌شود. دسته دیگری از اعتیادها هستند که مربوط به رفتار انسان‌ها می‌شوند. برای مثال یک نفر معتاد به جویدن ناخن‌های خود است یا یک نفر مدام در حال شست و شوی خانه بوده و دچار وسواس شدید شده است.

افرادی که از چنین رفتار و اعتیادهایی رنج می‌برند، به تنهایی قادر نیستند به زندگی عادی بازگردند و برای ترک این اعتیادها نیاز به یک دکتر روانپزشکی دارند. اگر نیاز باشد، روانپزشک برای درمان دارو تجویز می‌کند.

آیا کودکان نیز باید به روانپزشک مراجعه کنند؟

کودکان نیز بیماری‌های و اختلال‌های روانی مربوط به خود را دارند که یکی از آن‌ها بیش‌فعالی است. در این اختلال‌ فعالیت‌های کودک بالا است و از تمرکز پایین نیز رنج می‌برد. برای این اختلال معمولا روانپزشکان دارو‌های مناسب را تجویز می‌کنند.

در پایان

در این مقاله تلاش ما این بود که دکتر روانپزشکی و کارهایی را که او برای بیماران انجام می‌دهد، برای شما توضیح دهیم که با آگاهی بیشتری به آن‌ها رجوع کنید.

برای دسترسی سریع‌تر به این متخصصین روانپزشک می‌توانید به راحتی به سایت دکتر با من رجوع کرده و در سریع‌ترین زمان درمان لازم را کسب کنید.

اهمیت رجوع به این پزشکان بسیار مهم است، چرا که بیمار‌ی‌ها و اختلالات روانی نه‌ تنها زندگی فرد را دچار آسیب جدی می‌کنند، بلکه حتی ممکن است مرگ بیماران را نیز در پی داشته باشد.

دیدگاه خود را درج کنید